Har börjat klura på att bygga en sittbänk för utebruk i massiv ek. Har skissat lite på det i sketchup. Det är på inga sätt en färdig ritning, bara en grov idéskiss.

Iden jag har är att sittbänken utgörs av 2 grova ekplank, ca 140 x 45 mm. Jag undrar om ni mer erfarna tror att detta är något som låter sig göras utan att planken kommer slå sig för mycket ute i ur och skur. Måste det kanske stavlimmas (detta vill jag helst inte).

Om det nu fungerar, vilket jag tror och hoppas, hur gör man då infästningen mot benställningen. I skissen har jag ritat in infästningen med 4 genomgående runstavar men jag anar att detta inte fungerar då det inte tar hänsyn till ekplankans storleksförändringar i bredd. Frågan är hur jag gör en sådan här infästning istället. Jag vill ju också att det skall sitta fast ordentligt så det håller emot ifall brädan vill vrida sig.

bänk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva underifrån. Förborra lite grövre än skruven så skruven kan "vicka". Då tar den upp ev rörelser.

På skissen ser det ut som att det blir svårt att skruva de yttre skruvarna underifrån (blir precis där benen sitter). Ett alternativ är att göra försänkta hål, skruva från ovansidan och sedan plugga hålen med ekplugg. Gör då också som katos skriver och gör skruvhålen större så att rörelser kan hanteras utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.