Hejsan.

Jag har köpt ett gammalt skrivbord i ek/ekfanér. Det är slitet på sina ställen och därmed behöver en ordentlig genomgång. Jag har aldrig gjort denna typ av jobb förut så behöver lite tips.

Jag tänker:
Slipa: hur fint papper? Kan man använda roterande maskin eller ska man köra för hand?

Behandla: Lack? förslag på vad för något?

Jag är livrädd för att ge mig på jalusi-delen så jag funderar på om man ska lämna den helt orörd, ev lacka?

10020433_fullsize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10020442_fullsize.jpg
Skapa konto

10020450_fullsize.jpg
Skapa konto

Som kuriosa kan jag tala om att det på Bukowskis market går att göra riktiga fynd om man inte är låst vid kända namn/tillverkare. 1100kr inklusive slagavgift kostade skrivbordet.
Enda kruxet att jag trodde det var ett litet smidigt skrivbord, men när vi hämtade det insåg vi att 160cm är ett stoort skrivbord!

Det som är massivt går ju att slipa ner och lacka men du behöver montera isär den om det ska bli bra.
Eventuell fanér är svårt att få bra själv men man kan antingen få bort lack genom sickling eller slipa.
Att lacka själv är väldigt svårt om man vill ha ett perfekt resultat, enklare då att olja eller köra med hårdvaxolja.

Tack.

Om jag ska olja,gissar jag att all lack måste bort för att det ska bli jämn färg sedan?

Jalusin - går det att göra något åt den?

Ja, allt lack måste bort då först och använd inte för grovt papper. Jag skulle inte ta något grövre än 500 på faneér ytan och kanske 250 på det som är massiv trä.

Hårdvaxolja är ju bra, håller bra och är lätt att få jämnt och snygg (Osmo heter märket).

Jalusin, ja-a, bra fråga... Slipa så mycket du får med slippapper, en sån mjuk slipkloss kanske når ner med hörnen, annars kanske du kan försöka med en lite stålborste eller sliptrissa på en Dremel...?

Har du provat att bara polera upp möbeln? Eventuellt använda färgat vax där lasyren är nedsliten?

• Gilla
jperjus och 1 till
  • Laddar…
Nepp. Det kanske skulle vara en bra början. Vad polerar man med då?
(Som sagt helt grön när det gäller vård av gamla möbler så jag försöker suga in alla råd!)

Jag skulle börja med helt vanllig MP52 http://old.herdins.se/sv/mobelvard/mp52-mobelpolish__138, den hittar du i städhyllan i helt vanliga mataffärer. På "toppbrädan" ser det ut att vara fuktfläckar, dessa kan behöva behandlas separat med typ http://www.stadahemma.nu/ring-remover-125-ml-p-165-c-145.aspx om möbelpolishen inte räcker till.

Men det finns många olika varianter av att bona möbler, jag tror dock att din möbel inte behöver slipas ner, jag har återställt avsevärt möbler i avsevärt värre skick utan sådana drastiska åtgärder.

Här hittar du färgade vaxstänger osv för repor och dylikt: http://www.kreatima.se/produkter/farg-och-inredning/mobelvard-och-bets/mobelrenovering

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Dags för lite uppdatering!

Jag köpte ett par vaxstänger och gick på skadorna.
Otroligt smart produkt, men man hade säkert behövt 3-4 olika färger bara på min möbel för att få det perfekt. (jag beställde två olika varav den ena var en ganska bra medelväg och den andra helt off..)

Körde även möbelboning, men först tog jag några varv med teakolja. Detta gjorde underverk.

Lacken på "locket" var ganska krackelerad så jag punktslipade, vilket gör att resultatet inte är helt perfekt - men klart tillräckligt!

Tack för hjälpen! :thumbup:

Renoverad äldre skrivbordsmöbel i teak med uppslaget lock och synliga åtgärder på lacken.
Skapa konto

Renoverad möbelyta med teakolja och vaxstänger, resultaten synliga men inte perfekta.
Skapa konto

Renoverat möbellock med teakolja och vaxstänger med synlig förbättring av skador, bredvid verktyg.
Skapa konto

Närbild på en möbels reparationsområde där vax används för att fixa skador.
Skapa konto

Närbild av renoverad möbelyta behandlad med vax och olja, med punktslipade skador och krackelerad lack.
Skapa konto

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och väldigt fint skrivbord.

Den vart ju hur fin som helst! :wow: Fläcken på toppbrädan kan du ju dölja med allmänna pappershögar eller en duk om du vill ha det mer välstädat. ;)

Skriv på undersidan av ena lådorna vilken vaxstäng som var bäst, så finns informationen om du behöver reparera någon annan repa på möbeln.

• Gilla
jperjus och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.