Jag håller just nu på med ett lite speciellt projekt, det ska bli en gåva och jag vill tillverka den av trä med historia. Det är en liten sak jag ska tillverka så behöver kanske 40x30cm virke men med lite speciella krav.

Krav är att det är använt - det var vara återvinning.
Krav är att det ska komma från marint bruk. Helst från ett fartyg och gärna ett större men viktigt är att det finns information om var det är ifrån.

Det behöver inte nödvändigtvis vara från ett träskepp, ett bord eller annat som funnits i ett större skepp vore jättebra.

Någon som en god idé till mig?
Jo just det glömde säga, jag behöver det inom absolut max en vecka.

• Gilla
niklasn
  • Laddar…
Jag har tagit bort lite teak från en lucka i sittbrunnen i min båt, totalt sett blir det nog ungefär motsvarande yta. Men det är ju då mindre bitar med fals, som tillsammans får ungefär motsvarande area.

• Gilla
bmikael
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag har tagit bort lite teak från en lucka i sittbrunnen i min båt, totalt sett blir det nog ungefär motsvarande yta. Men det är ju då mindre bitar med fals, som tillsammans får ungefär motsvarande area.
Tack för ditt inlägg och erbjudande om du nu ville göra dig av med bitarna, det är ju tyvärr inte perfekt för projektet men helt klart det bästa hitills.

Jag ska ge det en stund till men jag kanske återkommer till dig Thomas!

Kontakta ett varv?

Kontakta något av varven på Orust eller båtbyggarutbildningen (hantverksprogrammet på gymnasieskolan på Orust). Har du vägarna dit så kanske du vill passa på att besöka öppet varv (Hallberg-Rassy) nu i helgen?

• Gilla
bmikael
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Kontakta något av varven på Orust eller båtbyggarutbildningen (hantverksprogrammet på gymnasieskolan på Orust). Har du vägarna dit så kanske du vill passa på att besöka öppet varv (Hallberg-Rassy) nu i helgen?
Tack för tipset, det finns ju en del här klart. Det är nära mig också!
Dock har jag faktiskt fått en kontakt som kanske kan ge något.

//Mikael

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK. Lycka till :)

Hoppas det lyckas för dig!

Segelskutentusiasterna håller ju på och byter ruttet virke för jämnan så där kan du säkert hitta någon bit som går att använda. Det finns ju en hel del sådana på Västkusten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, så är det när träbåtarna ligger i ett riktigt hav ;)

Vart i regionen befinner du dig?
Drömmarnas (Suckarnas?) kaj i Göteborg borde kunna vara värt ett besök.
Finns mycket trä som behöver bytas! (-:

kristofo skrev:
Vart i regionen befinner du dig?
Drömmarnas (Suckarnas?) kaj i Göteborg borde kunna vara värt ett besök.
Finns mycket trä som behöver bytas! (-:
En timme från Göteborg så det hade inte varit något problem, frågan är väl snarare hur man kommer i kontakt med någon så man kan få en bit trä?

Båtklubbar, föreningar för allmoge- och äldre båtar, båtvarv mm testa också att sätta upp anslag i hamnar för fritidsbåtar, någonstans bör du ju få napp eller tips.

Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
bmikael
  • Laddar…
Ärligt talat, åk på en utflykt till skärgården och gå på en promenad...

Jag tänkte att du kan ta kontakt med en träskuteförening, de har ju kontaktuppgifter. Var mest därför jag ville veta vart du bor.
Göteborg har Ingo
Skärhamn har Atene
Hällevikstrand (Orust) har Westkust, vid närmare eftertanke finns det ju ett varv i Hällevikstrand som sysslar mycket med träbåtar.
Uddevalla har Britta
Fiskebäckskil har Kvartsita
Har säkert glömt någon, vet en eller två privata med som går att skaka fram kontakuppgifter till, skicka PM i så fall.

Kom på att Drömmarnas kaj är ju en förening i sig.
http://www.gullbergskajen.se/
Säg till om du behöver hjälp, jobbar strax intill (-:

Annars borde ju en båtskrot vara en väg att gå.

Lycka till!

• Gilla
bmikael
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Har kommit i kontakt med en båtbyggare på Orust som ev. kan hjälpa mig!
Annars ska jag fortsätta gå igenom era tips. Känner mig trygg med att finna en lösning nu. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.