31 655 läst ·
17 svar
32k läst
17 svar
Limma ihop mdf hur starkt är enbart lim behövs skruv också?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Nej, jag menar som jag skrevnanowire skrev:
Eftersom jag bara har ett fåtal tvingar så är det svårt att limma ihop större grejer, då brukar jag nypa åt hårt med tving och spika sen flyta tvingen. Det brukar funka för mig
Ibland anger limtillverkaren att ytorna som ska limmas ska vara nybearbetade, alltså bör man — kanske särskilt med MDF — slipa kontaktytorna lite före limning.
Droppar man lite vatten på obehandlad MDF pärlor det sig en stund innan det sugs in, på en slipad yta går det in mycket snabbare. Lim hinner i värsta fall bilda skinn och limmet går inte ner lika bra i materialet och fogen blir svagare.
Beroende på vad man tillverkar kanske det inte har så stor betydelse alla gånger.
//Ronnie
Droppar man lite vatten på obehandlad MDF pärlor det sig en stund innan det sugs in, på en slipad yta går det in mycket snabbare. Lim hinner i värsta fall bilda skinn och limmet går inte ner lika bra i materialet och fogen blir svagare.
Beroende på vad man tillverkar kanske det inte har så stor betydelse alla gånger.
//Ronnie
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden