Personligen bygger jag hyllsystem med höga belastningskrav i lövträ. Dessa hyllplan är limmade och pluggade, snabb och enkel konstruktion, har inte brytt mig om att putsa till småskavanker. Hyllplan av lövträ, limmat och pluggat, med en flätad korg och gröna squash.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan ligger de lösa i konstruktionen.
Hemmagjort hyllsystem i lövträ med pluggade hyllplan som bär glasburkar med örter.
Skapa konto

Några guldtackor klarar de inte av men vissa årstider belastas delar av hyllorna med 100 - 200 kg per plan.
Hyllsystem av lövträ med olika matförvaringsburkar, korgar och köksutrustning.
Skapa konto

Det här hyllsystemet är en salig blandning av flambjörk, asp, al och troligtvis något mera, jag använder mig ofta av vad jag har över, inget supernoga, det är bara ett skafferi.
Lövträ som fogas och läggs på fasta konstruktioner håller fint. Under 20 % höll mitt virke när jag kapade och "kexade" hyllplanen, de är under 8 % nu. Det gör absolut inget att bygga med 18-20 % i fukthalt, det kommer att krympa marginellt mot de olika delarna. Om du valt att göra en finmöbel så hade svaret varit att du inte ska använda dig av reglar men i ditt fall så kör på, tycker jag.
Mvh P-A

Redigerat:
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Skicka gärna en råskiss på vad du har tänkt att bygga så kommer du att få bra svar från forumets duktiga finsnickare, nu är jag inte inräknad bland de som är finsnickare men hållfastighetslära kan jag och konstruktionsritningar, troligtvis kommer du få så många bra och underliga förslag att du får ångest ett halvår...:o
Tänk på det viktiga i ditt fall:
Funktionen och en säker konstruktion för de små, det estetiska kan man göra när man har tid.... med andra ord långt fram, om det någonsin kommer tid för det.
Lycka till!
Mvh P-A

• Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Ja, det estetiska är sekundärt för mig. Hållfasthet o funktion d
viktigast. Kan även tänka mig att det finns många skolor inom det här, precis som andra områden:) Snyggt skickat fö.

dokimazooo skrev:
Ja, det estetiska är sekundärt för mig. Hållfasthet o funktion d
viktigast. Kan även tänka mig att det finns många skolor inom det här, precis som andra områden:) Snyggt skickat fö.
Om du har en analog skiss är det "bara" att fota med mobilen och lägga upp :)

• Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Jo, har bara kladdiga skisser men kan ladda en om jag får tid att göra en presentabel variant.

dokimazooo skrev:
Jo, har bara kladdiga skisser men kan ladda en om jag får tid att göra en presentabel variant.
Sådant behöver du inte bry dig om, ingen kommer att tråka dig om skissen är omöjlig att tyda.....
Jag lovar!:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.