Lösvirke & Timmerhus
zankan: Man gör taket först...av den enkla anledningen att det är enklare att passa vägg skovor mot tak än tvärtom...Men man får bygga baklänges om man tycker det är kul :-)
DACKE: Mina erfarenheter nu efter att gjort en utbyggnad av huset är att det tog MYCKET längre tid än beräknat att "lappa" ihop det gamla med det nya. Det gamla är lite snett och vint..vilket det nya nästan inte är ;D. Jag har byggt allt själv i lösvirke. Hjälp med grävningen för grunden. Stommen behöver du inte vara rädd för att gjöra själv. Du kanske behöver lite hjälp vid själva
styrman1: Den lösningen är inte att rekommendera. ta dit en konstruktör som kollar hur man kan förstärka balken. du får räkna med att gå upp ett par nummer i storlek på limträbalken.
Tippas: vad är det som gör att priserna varierar så mycket på era lösvirkeshus när alla skriver att de inte snålat på standarden och alla har gjort nästan allt själva?? Vi tror att vi kan hamna någon stans mellan 1,5 och 2 miljoner för ett enplans på 160 kvm + ett dubbelgarage. Tomten men inkoppling och allt går då på 300000. Är detta rimligt, vi ska bygga i nordvästaskåne. Vad tror ni
Åttioettan: Gjöt du grunden själv då? :o Hur mycket gick det lös på? Sprängning/Schaktning och grundläggning tänkte vi nog lägga på entreprenad ::)
yssa: [citat] Undrar hur jag kan få kontakt med den snickarn? [citat] Tycker även att detta låter intressant då det är just en 1-plans vi är intresserade av. Var kan jag hitta denne entreprenören? mvh yssa
ebuupc: Tack för informationen. Uppskattning för elektriskt arbete kommer väl tillgodo. Peter
lucaisa: Hej jag undrarhur det går för er med bygget. Är ni nöjda med Varbergshus? Vad kommer ert hus kosta hur stort är det?
steffen: Ingen orsak. Det är bara sånt som man finner när man söker efter svar själv. Vi anlitade deras konstruktörer för att beräkna vår takkonstruktion som ska byggas upp av två limträbalkar i en T-konstruktion, med limträpelare som stöd i mitten på ett fundament. Lycka till med bygget !
i_sten: Hej Alla! Igår fick jag besked från min byggare om vad det skulle kosta att uppföra mitt hus. Huset är ett 180 m2 1,5-plans med vardagsrum i vinkel. Inga burspråk eller utstickare utan raka linjer gäller. Huset skall uppföras i prefab lättbetongelement med gjutet bjälklag. Golvvärme både uppe och nere, jordvärme. 70 kvadratmeter klinker och 110 kvadratmeter ekparkett. Innertakshöjd
Ubbe: [citat] Konsten att prata med bönder på bönders vis kan spara många sköna slantar ;)
sybrig: Nej så höga blir de inte. Huset kommer att ligga i tre nivåer. Det kommer ner som en trappa för slutningen. Det kommer att bli spännande! Just nu jobbar vi hård för att få ett vettigt anbud för grunden. Det är mera jobb att gå upp o ner och tar dessutom mer tid. Det gäller att hitta någon som tycker inte att sånt är allt för besvärligt, tydligen.
en_grann_en: Kolla www.punchsoftware.com. Dom har en del ritprogram och i dessa finns en programmodul som heter estimator. Där kan du fylla i kostnader och så vips, räknar programmet ut vad materialet går loss på.
synvinkeln: [citat] Man får ju vad men betalar för!!!! Tex Grabber slutade med torx av någon anledning.........tog två år för dom att utveckla T-rex skruven.....
Andreas8: planka för planka ?! dvs du köpar inte färdiga moduler/väggar/partier.
therese82: Tack för svaren, nu har jag en liten aning om allt
LennartL: Bygger ut 60 kvm drömtillbyggnad souterräng ("2½ specialplan inkl källare") special special. Ritar allt själv och har som målsättning att kunna göra PRECIS ALLT SJÄLV ENSAM, dvs jag ritar, så att allt detta ska vara både enkelt och möjligt göra för i princip en enda person. Köper bara råmaterial, fönster och entredörr, dubbeldörr inomhus. Bygger själv specialdörrar och alla
sofia_k: [citat] Väntar med spänning att få se era fortsatta bilder, ser mkt fint ut!! :)
snickarboden: Klipper in...< Klart att man kan dra ut primärregelverket! Vad skulle det va för fel Är det konsulter här på forumet lr? 2% dyrara.... 2%mindre......> Klart man kan men då får man nog räkna med sekundära problem. I korthet, det som bär skall stå på grund och inget annat. /Kent
snickarboden: Klipper in...<Skulle det inte vara lämpligt att ta skruv,spik osv från Polen då? om ändå byggarna kommer därifrån... > ;D ;D ;D oavsett vilket så borde det vara en rätt försumbar utgift även i zloty räknat /Kent