B
billy_baver: Här är en tvättäkta skånelänga tillsalu: http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?newWin=1&objektid=2807948&service=HemnetToGP&area=13&caller=main Och här har du ett par länkar till skånsk byggnadskultur: http://hem.passagen.se/kulturarv/ http://www.skanskagardar.org/skane01.htm Lycka till!
1 svar · 5,2k läst
M
mickethn: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1105644002;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,1k läst
S
Steff: Är det svårt att flytta fönster till ny plats? Orsaken är den att vi funderar på att bygga om lite och måste då flytta en del fönster. T e x måste nya hål tas upp i vägg där sedan fönster skall monteras osv. Fixar man detta själv under förutsättning att man är skapligt händig? Och hur isåfall? Tar man bara ut karmens byggmått och kör igång tigersågen eller? Är det inte
0 svar · 3,7k läst
D
Djonn_Doe: Var? Norr om Stockholm är ca 2/3 av Sverige...
1 svar · 3,6k läst
R
Reveljen: Det är just de djupa smygarna jag vill slippa. Visst blir det ett jäkla borrande och pluggande men som jag ser det finns det inga andra alternativ. Ingen som har erfarenhet av hur man kan "snygga till tegel". Någon nämnde att man kunde tvätta med syra av något slag...
3 svar · 3,1k läst
G
Gromit: [citat] Det kommer att kosta många sköna klöver! :-/ Räkna med kvm pris som för nybyggnation om du ska leja allt. Om du däremot gör det mesta själv (förutom att avlasta taktstolar o.dyl.) så blir det ju genast mycket billigare. Ett svåråtkomligt ställe (som en vind) kan bli dyrare än att bygga ut ett hus på vanligt vis där mycket av arbetet sker utomhus och är lättåtkomligt. Ju
1 svar · 825 läst
D
David: Endast materialet på vårt hus är ca 600 000:- huset är inte helt klart men vi har köpt in i princip allt. Mvh Lisa
4 svar · 2,0k läst
D
David: Ang ventilationen så skickade vi vår ritning till Nibe de projekterade för ca 2100 kr. Sedan köpte vi även ett komplett ventilations-paket ifrån Nibe för ca 9500:- . Att montera själv är inget problem då lättförståerliga instruktioner medföljer. Sedan kontaktade vi en vent-kille som kom och gjorde injusteringen och vi fick papper på att allt var grönt. Kostade ca 2300:- Detta var
4 svar · 1,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Ytterdörren kommer från Diplomatdörrar. Bra pardörr till bra pris.
3 svar · 1,3k läst
G
Gromit: Visst går det att bygga på plintar. Se bara till att du har tillräckligt med plintar för en inbyggd farstu. Det blir ju mycket mera vikt i en sådan byggnation än med en öppen farstukvist.
1 svar · 8,2k läst
N
niclasella: Hallå det där låter som om du inte lämnat något åt slumpen. Det låter superbra. Hoppas du får bra svar också. Jag funderar på att göra något liknande. Skulle man kunna tigga till sig din exelfil och se hur du har fått till sammanställningen? För övrigt kan jag rekomendera Anebyhus och deras försäljare i Tullinge som jobbar genom sitt egetföretag Nya tidenshus. Prova vad han kan
4 svar · 3,5k läst
A
Alter_ego: [citat] Behöver inte innebära större arbetsinsats från er sida, det finns byggare som bygger lösvirkeshus med helentrepenad (vi har anlitat en sådan firma, men de är sannolikt inte spelbara för bygge i Helsingborg). Alter ego
1 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej har själv en port från Skånska byggvaror sedan ca 2 år. Billigaste varianten, kostade ca 4.000:- Funkar kanonbra med den gamla motorn, som jag skaffade till en vikport. Enda problemet med Skånskas port var att det stod på kartongen "Installs in 30 minutes or less". Det tog en månad innan jag hittade den svenska monteringsanvisningen. Men som sagt, porten är kanon. KoW
2 svar · 4,4k läst
Ranchn
Ranchn: Mellan kök och vardagsrum har jag tänkt mig en dörr som är tvådelad, typ husvagn eller rättare sagt stalldörr. Var köpar jag en sådan dörr? Skulle det gå att köpa en ByggMax-dörr och dela på den tro? Vad tror ni?
0 svar · 5,5k läst
G
Gromit: Förlåt, men gällde frågan grund isolering, eller grundisolering? ??? ??? ??? Tänk vad ett litet mellanslag kan göra för ändrad betydelse... ;D
1 svar · 2,0k läst
U
ulan: [citat] Återkom gärna med en uppföljning på vad som händer... Jag är själv intresserad av att ev. utnyttja HM-hus framöver. Valde ni något av deras "standardhus"?
2 svar · 1,2k läst
Z
zankan: E det spånskivor ja då kan de spricka inte helt ovanligt....Använd gips!! Och e väggen inte tjockare en 120 mm så är den omöjligt bärande eller visst kan den vara bärande men då är det dubbelgips på den och 120 är då för klent måste vara 145 mm typ.... 2 gips 95 regel 2 gips.... Men som ett tips skruva gips på spån/osb och plywood.
3 svar · 3,8k läst
Z
zankan: Någon form av sidostabilisering borde det ju finnas annars e man ute på isen... Personligen skulle jag kör GU-skiva och sen iso puts.... Men jag kan inte säga att det byggaren gör är fel... Sprickor pga rörelser är nog iofs inte något större problem vill jag nog påstå, men det är dumt å chansa så degar du kalaset så beställ GU-skiva kostar 50-70 spänn kvadraten eller nått....
2 svar · 2,5k läst
T
Tommy_S: Din byggbeskrivning låter inte så bra. Köp hellre.
4 svar · 3,3k läst
Z
zzz: okey!Ska höra med dom,skall finnas någon bra fabrik i småland.
2 svar · 2,6k läst
T
Tor_S: Prova Viking Windows. jag tror att de är tillverkade i Estland men säljs mycket i danmark. Själv köpte jag mina fönster av RM snickerier i Småland. Dyrt men bra kvalitet och rätt stuk! Tor
1 svar · 2,1k läst
T
Tor_S: Hej, Kul att du skall ta steget! Jag funderar själv på att göra det samma men kommer aldrig loss... Prova Mercedes i Malmö eller 3*Larsson. Har själv hyrt där genom firman och kört inom väst europa. Vet inte hur det är i forna öst? Men nu är ju Polen med i EU så det borde inte vara några problem. Tor S
1 svar · 3,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: För att vara en liten glädjedödare en stund så tror jag att byggnadsnämnden (-kontoret) mycket väl kan kräva "fackmannamässiga" ritningar. Att de sedan inte gör det alla gånger är en annan sak. Man kan alltså mycket väl träffa på någon gringubbe som kräver att det är proffsritningar även över fasaderna. Ofta är det lättare/lägre krav på detaljer utanför detaljplanerat
16 svar · 4,9k läst
S
SKEDEN: Detta gäller ju hus från 60 talet ,det är ju inte direkt forntiden ;)
13 svar · 7,1k läst
B
BESKT_AT_WORK: Jag är inne på samma spår som han som föreslog Fiskarheden. Kolla upp dom! Jag tror inte det blir dyrare än att ragga allt själv. Det ska beräknas begäras offerter. Med fiskarheden får du allt bra uträknat, det som kan vara kapat i rätt längder är kapat, fönster och dörrar ingåret etc.... Min stomresare som jag anlitade sa att en av deras killar fått låna en fiskarhedenritning
12 svar · 1,3k läst
C
Christer_K: [citat] [bild]
28 svar · 6,1k läst
D
dymlingen: Jag ställer väl väggen ovanpå bjälklaget så slipper jag göra extra bred grundmur. Tänkte bara kolla så att det inte fanns några nackdelar som jag inte tänkt på.
5 svar · 5,0k läst
M
Mjölnaren: Jag behövde också ett antal lpm "breda plank" till min renovering. Dim 250x200 mm ;) Fick tips om en såg som kunde fixa detta vilket jag härmed vidareförmedlar: C-K Timmerhus Skräddarbo 125 733 99 Möklinta Tfn. 070-3453254 Mina "träd" fälls i januari och sågas i februari/mars för leverans i början på maj 2005. Väntar med spänning på resultatet 8) Ja, jag vet att det kommer att
15 svar · 20,4k läst
F
flundra: Kolla runt mellan olika banker vilken ränta du får på kredetivet. Första banken som vi hade kontakt med gav oss 4,8% och när vi gått ett par ronder med olika banker har vi kommit ner i 3,25%.
3 svar · 5,0k läst
P
paj: Vet inte om det är värt att jämföra med, men jag har precis förlängt mitt hus med ca 100kvm plus källare. Jag lämnade bort arbetet med grund, vvs, el och hade hjälp av en snickare första månaderna. Resten gjorde jag själv. I den nya delen ingår kök badrum tvättstuga osv (dvs ett komplett hus). Vi slog i första spiken den 1:a maj och flyttade in ca 6 månader senare. Nu är jag
4 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.