När det är hög skattetryck i ett land så uppstår alltid sidoalternativ.
Jobben flyttas utomlands, material köps utomlands, fler arbetslösa, fler som behöver bidrag...högre skatter osv..en ond cirkel.
Jag vill ha bra vård & skola osv men det är inte höga skatter som ger mig det utan rätt personal & motiverad personal. Folk är villiga att betala för bra vård mm bara de vet att pengarna används rätt & effektivt.

Jag tvekar inte en sekund att anlita svart för att måla mitt hus eller lägga perkett eller liknande enklare jobb om jag nu själv inte har tid eller ork.

Dessutom behöver jag inte ens föreslå det utan hantverkaren gör det själv. Så jag överlåter den moraliska aspekten av det hela till den personen :)

Bob_the_builder skrev:
Nåja, acceptansen finns ju fortfarande i form av att de flesta av oss ändå köper (en stor del?) tjänster vitt, vi betalar skatt på vår lön, vi bränner inte vår egen sprit, vi röstar (om än på förlorare).
Men då handlar det ju om att man accepterar de demokratiska spelreglerna. Inte nödvändigtvis att man accepterar skattetrycket eller det rådande politiska systemet.

Konsulten skrev:
Men då handlar det ju om att man accepterar de demokratiska spelreglerna. Inte nödvändigtvis att man accepterar skattetrycket eller det rådande politiska systemet.
Man kan inte välja bort vissa delar och ändå säga att man accepterar demokratin. Antingen accepterar man allt eller allt. Det går inte ens att ställa sig utanför systemet - det finns ju till och med funktioner i systemet för att ta hand om de som försöker ställa sig utanför.

Mulan skrev:
Jag tvekar inte en sekund att anlita svart för att måla mitt hus eller lägga perkett eller liknande enklare jobb om jag nu själv inte har tid eller ork.
Tro't eller ej men jag kan också tänka mig att ta en genväg här och där. Men har man lurat sina medmänniskor på 500-1000 kkr så kan man ju ha den goda smaken att inte skryta om det.

General Failure skrev:
Man kan inte välja bort vissa delar och ändå säga att man accepterar demokratin. Antingen accepterar man allt eller allt.
Håller inte med dig. Man kan mycket väl acceptera demokratin, men inte acceptera allt i det rådande systemet.

Betalar motvilligt den höga skatten för att jag måste. Jag gör vad jag kan för att rösta bort den nuvarande ledningen, men när inte det går så har jag ju inget annat val än att fortsätta betala. Det är inte samma sak som att jag accepterar den. För om jag accepterade den så skulle jag vara nöjd med det rådande systemet. Och det är jag definitivt inte. :)

Fler och fler låter sina pengar rösta med fötterna. Det är ganska enkelt att flytta ut pengarna från Sverige.

mvh
David

Edit: Jag vet inte om jag håller med om att acceptansen för de höga skatterna är god. Jag tycker att den mycket höga andelen svartjobbare, skattesmitare och bidragstagare pekar på att solidariteten, (ett av vänstern ofta missbrukat ord), är mycket låg. I och med att ingen tror på systemet gäller det att se till att maximera sin egen vinst innan någon annan gör det. Med lättförståeliga och rimliga skatter med ett minutiöst bevakat bidragssystem och en rejält bantad byråkrati skulle kanske acceptansen öka om det inte redan är försent för det. Annars har vi nog ett mindre syd-Italien att se fram mot.
Staten/kommunerna verkar tro att det räcker med att satsa några extra miljoner på lite propaganda gentemot de oupplysta massorna så blir allt bra. Biltullspropagandan i Stockholmstidningarna är ett exempel.

mvh
David

Man kan ju undra lite var det är på väg och kanske mest; vad tror vi svenskar som grupp att vi står. Min känsla är att de flesta tror att vi ska ha det som vi alltid haft, (typ Per Albins Folkhem där Storebror är snäll och har kontroll på medborgarna) samtidigt som vi ska ta del av Europa när vi tycker det passar oss. (Vice versa går inte, därför sa vi nej till Euro)

Vet inte vart jag ville komma men sanningen är ju att den Sociala Demokratin (nu menar jag INTE sossarna utan namnet) tyvärr håller på att braka samman. Vi betalar en j-kla massa skatt men vård och omsorg+infrastruktur är allt annat än vad det har varit.

Jag ser tre i ordningen skäl till detta:
1. Byråkrati äter upp pengarna
2. Fler och fler gör val som inte ger skatteintäkter, (som svartjobb eller köp från annat EU-land)
3. Vi har en ökande korruption i landet, (inte avgörande men det kommer)

Till sist: Vad hade nu allt det här med lösvirkeshus att göra?

Hej!!

Lek med tanken:

Stomrest 1/5 plans villa på 180m2

stomrest 1200 timmar a 375kr ink moms = 450 000 sek
stomrest 1200 timmar a 250kr toksvart= 300 000 sek

Eftersom det inte är SKanska eller Peab som skall finansiera ett sådant bygge så tycker jag (min åsikt)
att valet är lätt så enkelt,

Det bästa av allt vet ni vad det är ;)
Bankerna är med på detta .DETTA ÄR HELT SANT
Jag har ett gäng kompisar som precis har på börjat sina egna husbyggen, de är själva i byggbranchen , och det har sagt till sina personliga rådgivare på banken som de lyfter byggkreditiv av att en del av kreditivet skall betala svarta tjänster , helt OK tycker banken, eftersom banken vet vad bygget är värt när det är klart.

Jag tror nog att staten får in sin del av kakan i vilket fall
Vill oxå tilläga att jag som egen företagare får betala
min beskörda del med råge till Persson&co
//Skopis

Banken bryr sig inte till vem pengarna går bara du kan betala för dig...är huset sen inte värt pengarna eller det uppstår massa fel så får man stå sitt kast.

Men håller man inne med pengar till de som jobbar så brukar det lösa sig.

Mulan skrev:
Banken bryr sig inte till vem pengarna går bara du kan betala för dig...är huset sen inte värt pengarna eller det uppstår massa fel så får man stå sitt kast.

Men håller man inne med pengar till de som jobbar så brukar det lösa sig.
I mitt jobb betalar man alltid 30+30+30+10% för större jobb. Innebär att entrepenören får 30% när man anlitat dem, 30% när arbetet är halvklart, 30% när det är klart och de sista 10% när dokumentation etc. är levererat.

Varianter på det kanske kan användas?

Svante_S skrev:
I mitt jobb betalar man alltid 30+30+30+10% för större jobb. Innebär att entrepenören får 30% när man anlitat dem, 30% när arbetet är halvklart, 30% när det är klart och de sista 10% när dokumentation etc. är levererat.

Varianter på det kanske kan användas?
Intressant! Bra att veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.