Vi är på gång att eventuellt bygga ut vårt hus och undrar om det finns någon här som gett sig på det, och hur ni isåfall gick till väga?

Anlitade ni arkitekt för ritningar?
Vem gjorde utbyggnaden?
Gjorde ni något jobb själva?
Hur lång tid tog det?
Hur stor utbyggnad gjorde ni?
Var hamnade kostnaderna på? osv...

Håller på att bygga ut c:a 50 m2 i två plan
Stommen restes av snickare (borde ha gjort det själv, snickarna kunde inte läsa en ritning utan jag fick rätta till fönsterstorlek och placering, dessutom började snickarna 6 månader senare än avtalat, men jag hade inte tid att fixa annat folk :'()
Jag har ängnat c:a 1 dag/ vecka sedan Augusti med huset och är nästan klar med 1 våning (har fått hjälp av vänner och bekanta...)
Ritningar fixde granner som är byggnadsingenjör
Inte särskilt svårt att göra själv heller iofs

Anlitade en penionerad arkitekt (afrikanska pengar)
Håller på med utbyggnaden just nu.
Gör det mesta själv förutom eldragning.
Räknar med att det kommer att ta ett drygt år.
75 kvm.
Räknar med ca 400.000 kr.

Bygger ut 60 kvm drömtillbyggnad souterräng ("2½ specialplan inkl källare") special special. Ritar allt själv och har som målsättning att kunna göra PRECIS ALLT SJÄLV ENSAM, dvs jag ritar, så att allt detta ska vara både enkelt och möjligt göra för i princip en enda person. Köper bara råmaterial, fönster och entredörr, dubbeldörr inomhus. Bygger själv specialdörrar och alla övriga detaljer inomhus. Kalkyl f n (som håller hittills efter första året 250 000 +- 50 000.

Kommer att ta några år. Utmaningen för mig är att bevisa att detta är möjligt för en enda person, och visa hur billigt det kan bli. Så om några år vet jag hur det gick ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.