Vi har ett enplan trähus från -88 byggt i vinkel. I vinkeln under befintliga taket har vi en altan. Nu är det så här att i taket på altanen löper en träbalk som håller upp takstolarna på ena sidan av väggen. Alltså istället för en bärande yttervägg som annars funnits där. Problemet är att den är cirka 5 meter lång och löper ca 2,5 m innan den är kapad och vilar på en träpelare mitt på altanen. Sedan fortsätter den 2,5 m till och avslutar på träpelare vid ytterhörn av altan. Den där IDIOTEN som konstruerat takbalken tänkte inte så lång att den förstör hela planlösningen av altanen! Det är stört omöjligt att hitta en bra placering av möbler och dyl.
Min fråga är nu, kan man utan att behöva byta hela denna idiotiska konstruktion mot en 5 meters balk endast ta bort mitten pelaren. Skulle det funka att borra 12 mm hål tvärs igenom balken från sidan och sätta genomgående M12 bult med grövre gjutjärnsplatta på bägge sidor? Tror det är en s k limträbalk som är vitmålad!? Eller blir den hållfastheten mycket sämre?
Jag vill ju inte att hela taket skall rasa ner på en >
Råd, erfarenheter, tips?