snickarboden
snickarboden: Att tilläggsisolering av en fasad påverkar fönster och dörrar är nog rätt självklart... Men vissa hus gör sig inte speciellt bra som 1,5 plans och det var lite det jag tänkte på. Det beror ju på husets form,tomt och kanske även husen runtomkring... /Kent
5 svar · 1,9k läst
G
Gagga: [citat] Hej! Vi bygger i Hanhals söder om Kungsbacka, de håller på med grunden nu, och vi har fått slutbesiktning satt till 1 december!! So far so good, allt har gått jättebra hittils. Har bara gott att säga om Varbergshus! Mvh Gagga
10 svar · 1,8k läst
J
JonasHolm: Hej! Jag har en fråga (minst) om byggfelsförsäkring. Jag ska anlita en byggfirma som skall gräva, gjuta platta och resa vädertät stomme för min tillbyggnad. Resten skall jag (med lite hjälp) bygga själv. Går det (behöver jag ) att ha en byggfelsförsäkring för det som byggfirman gör? Tänk om tillbyggnaden skulle sätta sig... :o :'( ??? :o /Jonas
0 svar · 1,4k läst
D
DanielByggare: Dock inget jag skulle använda...
13 svar · 5,9k läst
M
melle: Hur mkt kostar det ungefär per kvadratmeter för en stomresning av hus byggd med: Trä (puts som fasad) Lättbetong (puts som fasad) Betong (målar direkt på betongen) Hur mkt kostar taket per kvm? Ett Pulpettak, byggs det med betong eller vanliga trästolar? Mvh Andreas
0 svar · 7,9k läst
B
BobTheBuilder: Japp.. - stommen är uppe - stolarna är uppe - råsponten är uppe - pappen är uppe - Vindpapp är uppe - Yttre spikläkt är uppe - Väggisolering är uppe - Garaget inplastat utifrån i väntan på ytterpanel Har just dragit iväg en order till Rinkaby Rör så att jag kan börja fixa med min tryckluftsdragning i veckan. /Micke
18 svar · 9,7k läst
Z
zeb7890: Jag köpte ett trägolv i gammal stil från Dala Floda. Verkar mycket gediget. Efter fem år har det mörknat något där det är utsatt för dagsljus. Det måste oljas in ett par gånger det första året/åren annars blir det jobbigt att hålla det rent. Med olja får det en yta som gör att smutsen inte biter sig fast i fibrerna. ;D
3 svar · 3,4k läst
V
vatten: tackar! Kul om vi kan vara till någon hjälp. Det är svårt nog att ta sig igenom djungeln av myndigheter ändå när man ska bygga!
33 svar · 4,5k läst
StarGate
StarGate: Tack för hjälpen kire, boken Villabygget är nu beställd (till att börja med)...
1 svar · 1,2k läst
B
BobTheBuilder: Den byggare som byggde vårt hus kan jag rekommendera vem som helst. Om vi bygger hus en gång till så vill jag gärna att de tar det jobbet. "Direktmeddela" mig om du vill ha mer info. /Micke
3 svar · 2,4k läst
S
steffen: Jag svarade utifrån den handläggning jag själv fick. Denne handläggare var aktiv för att byggherren själv skulle kunna stå för KA-rollen i den förening som givit ut manualen för egenkontrollen. Att denna inställning skulle vara generell för samtliga handläggare runt om i landet finner jag osannolikt. Det är säkert vanligast att man önskar en kvalificerad KA, men det är ju aldrig
3 svar · 2,4k läst
I
IngvarW: Vi hade en pensionerad byggnadsinspektör som gjorde våra konstruktionsritningar för 300 sek per timme. Svårast var visst sidvindslaster där en expert fick plockas in för någon tusenlapp, vi har nämligen mest fönster och inte många tvärgående väggar.. Konstruktionsritningarna var sedan superbra att bygga ifrån, bara scheman för armeringsjärnen var på flera sidor. Jo vi har en
8 svar · 5,8k läst
I
IngvarW: Varm inomhusluft möter kall utomhusluft = kondens = problem med fuktskador på sikt. Kolla på ett glas kallt vatten utomhus i sommarvärmen, det kondenseras på utsidan och nästan rinner.. diffspärren är väl till för att hindra ljust att sådan kondens skapas. Själv har jag fuktspärr under trägolvet mot plattan, troligen för att hindra fukt att nå träet. mvh iw
20 svar · 17,3k läst
T
torn: Tack sirbo och andersmc för era kommentarer. Det där med regel på högkant ovanför fönstret skulle jag inte ha kommit på själv. Har gått och klurat just på hur det blir i en så'n situation som du beskriver andersmc, men nu fick jag svaret utan att fråga! Super!
5 svar · 6,2k läst
C
commando: Har redan fixat det hos svärfarsan med hans byggsåg då det även var fler brädor en den jag nämnde...gick galant. Tack för alla svar, även den underliga bågfils storyn...hehe.
13 svar · 6,1k läst
K
Knowell: Låter allt lite dyrt, tycker jag. De dyra materialen (takbeklädnad, fönster och dörrar, mm.) är ju exkluderade. Jag bygger en liknande tillbyggnad: 30kmv Materialkostnad: Gjuten platta med 35cm markisolering, grus, sand och golvvärme (vatten), mm. 18000:- Stomme i limträ med fri takhöjd om nio meter. 12000:- Beklädnad in & utvändig samt isolering (ekovilla). 18000:-
4 svar · 5,7k läst
R
roiso: ;D Tack för alla inlägg. Verkar luta åt att det blir ett bygge enligt originalplanen, fast försöka få borrhålet utanför väggen. Fast enligt Murphys lag så spelar det väl ingen roll hur man än gör. Finns det en möjlighet till ett fel så kommer det förmodligen snarare förr än senare..... ;) Fast då får man ju nöjet att göra om allt igen, skam den som ger sig.... 8)
7 svar · 2,3k läst
T
thrax: Har byggt vårat hus i lösvirke. Först så tänkte vi att vi skulle ha en U-trappa. Därför gjordes ett fyrkantigt hål i bjälklaget. Men nu har vi ändrat oss och ska istället göra en inbyggd L-trappa. Därför måste bjälklaget byggas på så att hålet blir L-format. Bäst vore det om man kunde bygga bjälklaget först och montera trappen och sedan bygga in den. Men då blir det ju krav
0 svar · 1,6k läst
D
daniellindholm: Rent teoretiskt skulle han kunna säga upp sig från jobbet, söka bidrag som snickare (inte snickare som bara skall bygga sitt eget hus och sedan lägga ned) och kunna lyfta moms på verktyg och material. Vid en granskning skulle det nog bli svårt att hitta en orsak till en massa förbrukat byggmaterial och dyra maskininköp utan att ha dragit in en krona, fast å andra sidan så kan man
15 svar · 14,9k läst
D
dymlingen: Jag satte skivorna liggande och spikade dit en regel på tvären bakom varje skarv. Jag förstår inte riktigt det påverkar utseendet. Om det är vanliga gipsskivor kommer du ju att spackla över skarvarna. Efteråt ska det ju inte gå att se åt vilket håll skivorna sitter. Kanske ska du ha innertakskivor?
4 svar · 7,4k läst
S
stenhus05: Ja, allt beror väl på hur man formulerar sitt förfrågningsunderlag. I vårt fall har vi använt oss av kvadratmeter väggarea etc, dessutom specat materialkostnad och arbetstimmar. Och då får man ju med andra ord det svaret i offerterna. Tycker att det verkar svårt att fråga på boarea eftersom att den förstås beror på en rad olika faktorer: hur tjocka väggar etc etc man har. mvh
2 svar · 14,0k läst
U
Ubbe: Jag skulle tro att de flesta större sågverk säljer direkt till privatkunder, men som kund måste man köpa hela paket. Även de stora sågverken har små paket som ofta har en tendens att bli "hyllvärmare". Transportkostanden beror på hur stor mängd som ska transporteras ;) På sågverket lastar man med truck "från sidan". En släpvagn är alltså inte så lyckad.. En lastbil med fällbara
6 svar · 9,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Montera så det blir ett hålrum nere bakom den ena brädan. Att klyva brädan snett är ingen höjdare för det kommer att synas rätt väl, det syns mindre eller inte alls om knutbrädan ligger med luft mellan.
1 svar · 4,2k läst
P
phulden: Troligtvis just därför att ytan är specialbehandlad (det är inte ren papp som det är på innegips) för att vara vattenavstötande, t.ex. vaxad.
7 svar · 5,4k läst
M
Milli: Hej! Jag undrar vilka nackdelar/fördelar det är med att bygga Prefab alt. lösvirke? Då menar jag bara själva husstommen. Tacksam för svar!
0 svar · 3,9k läst
M
mobo1968: Huset är från -38. Skall byta tillbaka till enkupigt tegel på hela huset...kanske.
4 svar · 1,8k läst
H
Haagbard: Jag har hållit på och "skrapat ihop" timmer här och där denna våren (blåste för dåligt här i vintras) fick ihop 124 timmerstockar, jag och en kompis engagerade en sågare med mobil bandsåg (Wood-mizer) hela förra veckan, mina stockar tog 15 timmar att såga och jag nästan drunknar i virke, 390 kr+ moms/timma tog han. Snabbt räknat så blev det kanske ca 540 brädor och 330 plank
21 svar · 12,3k läst
snickarboden
snickarboden: Det där med _nog_ hade jag "nog" inte köpt utan pratat med nån annan. /Kent
3 svar · 2,1k läst
A
andber: Hej Aldrig panel direkt på utegips utan luftspalt. Även om "man gjorde så förr" är det livsfarligt att jämföra. I och med att vi i dag bygger med nya konstruktioner och material får man aldrig jämföra nya och gamla byggnadskonstruktioner. 22 mm luftspalt är minimum och själv brukar jag använda en vanlig tegelläkt, 22x45 mm. Du kommer att tacka dig själv om 15 år, jag törs lova...
10 svar · 9,5k läst
snickarboden
snickarboden: Vinterlimmet är bara för att inte frysa i bilen vid köldgrader, för fuktålighet så är det utelim som rekommenderas. /Kent
3 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.