Lösvirke & Timmerhus
hempularen: Om man funderar över alla miljoner sådana hål som finns i Sverige, så skulle jag somna om. Fast det är klart här kanske vi har förklaringen till ökningen av allergier i landet... Jag såg en intervju med en snickare i en tidning för någaa år sedan där han sade att när dom river upp gamla väggar så hittar dom ofta små mögelhärdar innanför varenda spik och skruv som gått igenom
Patrik71: Jag brukar räkna 2700/m2 men då ingår inte en gjuten platta/m2. Men det går säker pressa priserna ännu mer...om man har tid..:)
snickarboden: Där finns ju andra alternativ med, t ex Jonsereds men de faller ofta på att de är inte så kul att transportera. Å andra sidan vill man ha ett stationärt sågverk så bygger man nog det billigast med Logosols nya timmerjigg och några linjaler och kompletterar med ett E5000 el aggregat. /Kent
snickarboden: Hmm, kan det ligga järnbalkar ingjutna möjligen? Om det håller eller inte är rätt svårt att säga då det ju beror på dimensionerna men om det ligger balkar i så lär det kunna hålla, om inte så finns det ingen chans att knacka ner det enkelt och bygga ett nytt golv som man vet håller? Gott om plats för golvvärmen blir det ju i alla fall *ler* /Kent
puma_2: Såg oxå programmet igår , det var lösvirkes hus och han hade sågat allt själv !!!! Vi ska också bygga , men vi har ialla fall ett hus att bo i under bygg tiden . ;D
MartinH: En sak som kanske är värt att tänka på är att ni kommer få "byggarbetsplats" i ert hus med allt vad det innebär. Förmodligen lär ni dessutom behöva någon form av avgränsning (isolerad dörr) mot ovanvåningen för att undvika kallras under tiden ni inte har uppvärmning på ov. Lycka till med förhandlingen. :) /Martin
johana-9: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Planl;action=display;num=1123661227;start=0]Planlösningar[/link] av Marlene Eskilsson.
Bob_the_builder: Hmm, det beror på vad du lägger in i begreppet stomme. Om du är ute efter färdiga väggelement (dvs färdiga med panel, isolering och gips på insidan) så kan du köpa det av de flesta husleverantörerna. Är det bara skal, dvs regelverk med utvändig skivbeklädnad, så kan du sannolikt köpa det av/via en lokal byggfirma eller mindre hustillverkare.
papaJ: Hur får man tag på kataloger från olika affärer i Polen? Vad är det man ska köpa till ett husbygge? Vad är billigt och bra? ???
ClasseClas: Jag köpte lavbrädor i asp från RC Konsult AB i Knivsta, RC Konsult AB Tuvstarrv. 5 741 42 KNIVSTA 018-34 21 89 fax 018-34 21 89 rolf.e.carlsson@telia.com Kolla även här under leverantörer: http://www.lovtrainstitutet.se/
Gromit: Har aldrig byggt egna prefab väggar, men rent spontant tycker jag att det vore enklare att bygga på golvet. Detta förutsatt att du inte har spikpistol och andra kul verktyg.....då kanske det kan vara bekvämt att jobba på ett bord. Men om du ska svinga en vanlig hammare blir det nog svårt att få bra kraft om du jobbar över ett bord. Jag föredrar att bygga väggar på golvet/marken och
Os: Tack för svar! Ringer genast Skatteverket. Jag känner också att det kanske till och med är "säkrare" att bygga med en liten byggfirma på det här sättet. Får se vad kalkylen landar på... :)
stenhus05: Hej! Jag skulle istället vilja svara att det beror på hur duktig man själv är och i vilken mån man har tänkt att handla upp vissa delar av bygget (eller m a o tänkt bygga helt själv). Vi skaffar k-ritningar på det mesta, åtminstone de delar som är mer komplicerade. Offerter på olika jobb blir mycket säkrare om man har ett bra skriftligt underlag och då är k-ritningarna helt
synvinkeln: Lägg dit ett hammarband typ 45*170 och skruva det med Gunnebos långa fasad skruv! Dyra men det sitter!! mvh Thomas
Pure: [citat] Om du vill lägga tid på att läsa böcker om ämnet kunde Arkusskriften Arkitektritad villa vara ett bra tips. Beskriver processen på ett enkelt sätt. Såg även att det fanns en annons för en annan liknande (?) bok på Byggahus:s första sida också, men vet ej om den är bra
Alter_ego: OK, tack för tipset. Ska se till att få svar från både entreprenör och KA angående detta. Alter ego
Hemmakatten: Är det någon som hört talas om MTE MassivTräElement? www.ekologibyggarna.se Deras produkt är en "byggplatta". Den är konstruerad genom att i flera lager kryssvis limma och pressa samman brädor till en stor platta. Standardbred 125cm och hur lång man vill. Tjocklekar från 70mm upp till 272mm beroende på antal lager brädor i plattan. Därefter sågas varje element till så att det får
fLa: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1105643680;start=0]Juridik[/link] av Marlene Eskilsson.
Vedklabben: En grej till! När man skall fråga byggare/snickare om pris. Hur görs detta på bästa sätt? T e x vet jag precis hur jag vill ha det i huvudet. Svårt att få snickaren att se mina "bilder" kanske? Ja, risken är överhängande! Räcker det med egenhändigt ritad planlösning i skala 1/100 samt komplettera med visning om hur det är tänkt. Husritningarna finns att tillgå för all info om
Roger_B: http://www.jarlasabradgard.se/ Eventuellt även http://www.faringe.se/, dock stängd pga uppdatering just nu.
Timaoes: Tackar för tipsen! Vi har köpt en bergstomt ute på Brännö. Vi väntar just nu på att vår arkitekt ska skicka de första skisserna och det känns minst sagt som att sitta på nålar. Vi kommer att bygga med en tämligen tight budget så det känns lite läskigt innan vi vet om det verkligen går. /Johan
bjornw: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Forsakringar;action=display;num=1105643742;start=0]Försäkringar[/link] av Marlene Eskilsson.
OLHA: [citat] Öh, i produktionskalkylerna då man jämför pris per kvm brukar ju inte tomtpriset ingå. Eller är jag helt fel ute? Sen har allt att göra med vilken standard man väljer. Vi byggde för cirka 16 tkr/kvm men gjorde inte ett smack. Nu skall vi bygga igen och beräknar då ett mindre hus, vilket vi hoppas på cirka 12-14 tkr/kvm (Ej färdigspecat ännu). Inflyttningsklart.
Magnus_Nordmark: Hej där! Jag måste rekommendera Confix från Gunnebo. Jag har använt många olika fästdon för betong/sten proffesionellt vid grund- och formningsarbeten och Confixen är den bästa lösningen på marknaden idag. Fördelarna är som jag ser det många: - Man behöver endast borra med 5mm borr = snabbare! - "Massivt" ämne, dvs ingen tunn plåt som lätt rostar sönder - Enkel att slå i -
Zunken: [citat] Oki, då kan jag säkert halvera den siffran, ca 5' kvm. Nu börjar vi hamna på rimliga summor :)
gurra80: Vi ska göra allt efter stommen själva och kommer att inhandla mycket i polen. Men min fråga är procentuellt vad det invändiga har hamnat på utan arbetskostnader för er som har byggt.