Hej!

Har gått på två visningar på ett hus som jag och sambon är intresserade av.

Huset är 1.5 plans med källare i ett relativt populärt område intill vatten.

Säljarna har bott i huset sedan nybygge (1972)

Säljarna ska flytta 20 mil bort, har redan köpt hus/lägenhet.
Säljarna har haft 5 visningar, på den femte visningen kom jag och en annan intressent, den andra familjen fick inte lån och hoppade av intresset.

Jag budade 975' (utgångsbud 1195')

Fick nej på det och höjde till 1050', fick ett motbud på 1150' som jag tackade nej till och sa att 1050' är mitt sista bud.

Hur tänker säljarna är min fråga, de är 70 år gamla, inga lån på huset, ska snart flytta och det blir krångligt för dem att ha kvar huset med uppvärmning och tillsyn.

I stort sett hela huset måste fixas med nya ytskikt, ena badrummet måste renoveras, panelen är bytt 1993 och är fräsch.

Ska jag vara kall och avvakta några dagar eller ska jag snällt buda ännu mer, kanske med intervaller på 10 000?

Är det fult att gå och prata med säljarna utan att mäklaren vet om det? Känns lättare att förhandla öga mot öga än att medla via mäklaren fram och tillbaka.

Tacksam för input

De kanske har råd att vänta på en köpare som vill betala bättre? För 100.000 så kan man hålla ett hus på underhållsvärme ganska länge. De kanske inte tänker på kapitalkostnaden.

Om du är kall så säger du till mäklaren att de har 3 dagar på sig att acceptera ditt bud - sen gäller det inte längre och du börjar leta andra hus.

Jag sa det till mäklaren på mitt första bud, att det budet låg i två dagar.

Jo men det känns ju som att man borde tänka lite praktiskt när man ändå är så pass gammal.

Vi får se hur det går, vill väldigt gärna ha huset, men tycker inte att det är speciellt förmånligt med allt som ska göras i huset.

Men det är ju inte jag som bestämmer :)

Är man 70 så betyder dessa 100k mer än det gör för er. Hade jag varit i säljarens skor hade jag avvaktat tills det kom en seriös spekulant.

Rent krasst sitter de inte i båten om de inte har lån på huset, då är det ju de som har trumf på hand. Du får nig sätta en deadline på ditt bud, gå vidare, eller åtminstone vänta ut dom så länge du har möjlighet. Eller höja budet då...

Nimajneb skrev:
Är man 70 så betyder dessa 100k mer än det gör för er. Hade jag varit i säljarens skor hade jag avvaktat tills det kom en seriös spekulant.
Har man som säljare haft fem visningar utan hittat någon som är intresserad förutom TS som i alla fall är villig att lägga ett bud även om det är lägre än utgångspriset så kanske TS är den enda seriösa spekulanten. En tanke är väl då att utgångspriset är fel och säljaren kanske får tänka om vad som är realistiskt att begära för huset.

jkarlberg skrev:
Jag sa det till mäklaren på mitt första bud, att det budet låg i två dagar.
Så när tidsgränsen går ut så höjer du budet? Skulle tro att säljarna väntar på att du ska höja det igen när du valt den strategin:D.

Troligen har de råd att vänta. Sätter de in hus-miljonen på banken med 3% ränta så får de ut 1750 kr/mån när kapitalskatten är betald, och underhållsvärme och drift på ett tomt hus borde hamna under en tusenlapp i månaden. Alltså kostar det strax under 3000 kr/mån att vänta på ett bättre bud. Kanske tänker de sig att de ska vänta ett år och sedan hyra ut huset om de inte får det sålt? Med bolånetaket så finns det ju många som vill bo i hus men inte har pengar till kontantinsatsen, och säkert kan tänka sig att hyra.

Ska du ha det här huset under priset säljarna begär så tror jag att du måste chansa, och vara beredd att gå ifrån huset. Du kan antingen vänta på att säljarna ska ge med sig, eller sätta upp en tidsgräns som du förklarar att du har för avsikt att hålla den här gången.

Kanske kan du kombinera en ny tidsgräns med en liten förbättring (lite högre pris, de slipper flyttstädning, friskrivningsklausul, etc) av budet, så att säljarna känner att de får något iallafall?

Har samme mäklare några andra husvisningar? Kanske är det en bra idé att gå på dessa visningar för att uppmärksamma mäklaren på att du letar alternativ.

Nimajneb skrev:

Det tror jag inte det gör. Och nog är jag seriös.

Självklart att dem vill ha så mycket som möjligt, vem vill inte det när man säljer något.

Men som sagt, har huset varit ute så pass länge och det är bara en som lagt bud så kanske man får inse att det inte är högtryck på hussäljandet.

Hade detta varit 1-1,5 år sedan hade det säkert fått 1300' på direkten.

pelpet skrev:
Så när tidsgränsen går ut så höjer du budet? Skulle tro att säljarna väntar på att du ska höja det igen när du valt den strategin:D.

Troligen har de råd att vänta. Sätter de in hus-miljonen på banken med 3% ränta så får de ut 1750 kr/mån när kapitalskatten är betald, och underhållsvärme och drift på ett tomt hus borde hamna under en tusenlapp i månaden. Alltså kostar det strax under 3000 kr/mån att vänta på ett bättre bud. Kanske tänker de sig att de ska vänta ett år och sedan hyra ut huset om de inte får det sålt? Med bolånetaket så finns det ju många som vill bo i hus men inte har pengar till kontantinsatsen, och säkert kan tänka sig att hyra.

Ska du ha det här huset under priset säljarna begär så tror jag att du måste chansa, och vara beredd att gå ifrån huset. Du kan antingen vänta på att säljarna ska ge med sig, eller sätta upp en tidsgräns som du förklarar att du har för avsikt att hålla den här gången.

Kanske kan du kombinera en ny tidsgräns med en liten förbättring (lite högre pris, de slipper flyttstädning, friskrivningsklausul, etc) av budet, så att säljarna känner att de får något iallafall?

Har samme mäklare några andra husvisningar? Kanske är det en bra idé att gå på dessa visningar för att uppmärksamma mäklaren på att du letar alternativ.

Jo men mäklaren sa direkt att det de inte skulle acceptera det utan de ville ha lite mer.

Men jag ska fundera ut ett nytt bud + erbjuda flyttstädningen till dem, för städa tyckte de nog inte va så roligt :)

Tack för de seriösa svaren!

Passa dig för hur du uttrycker dig betr flyttstädning tex, du kan säga att du avstår från kravet att dom skall flyttstädning men inte att säga att du gör flyttstädningen åt dem. Sedan har ju inte just den biten så stort marknadsvärde, kanske är värt några tusenlappar.

Det sämsta du kan göra är att redan nu gå in o höja budet, det betyder bara att du visar stort intresse och ger en signal till att du kanske är beredd att höja ytterligare.

Måste du ha huset måste du nog också gå upp lite.
Tror du att det finns andra hus (det gör det som oftast) väntar du ut dem.

Nimajneb skrev:
Passa dig för hur du uttrycker dig betr flyttstädning tex, du kan säga att du avstår från kravet att dom skall flyttstädning men inte att säga att du gör flyttstädningen åt dem. Sedan har ju inte just den biten så stort marknadsvärde, kanske är värt några tusenlappar.

Det sämsta du kan göra är att redan nu gå in o höja budet, det betyder bara att du visar stort intresse och ger en signal till att du kanske är beredd att höja ytterligare.
Det är just det som är grejen med att erbjuda säljarna att slippa ifrån flyttstädningen. De känner att de får någonting utan att det i verkligheten kostar köparen särskilt mycket. Om köparen ska renovera direkt så spelar det dessutom ingen roll om det är städat eller inte.

Ska man gå in och höja får man nog säga att det är sista budet och göra det trovärdigt på något sätt. Typ: "Nu har det gått exakt 72 dagar sedan jag tittade på huset. 75 dagar är den tid jag tycker att det är rimligt att lägga på den här affären, sen får det räcka. Därför höjer jag mitt bud till XXXXXX kr vilket är den sista höjningen och dessutom slipper ni flyttstäda. Om ni tackar ja inom tre dagar så gör vi affär, och om inte accepterar jag att det inte blir affär och går vidare och letar efter ett annat hus."

Jo, så var läget för oss också. Husen vi tiitade på för ett halvår sedan har ännu ej ålts...vi köpte ett annat för under utgångspris. Måååånga lever i förnekelse just nu och verkar bli chockade att det inte är budgivning som för ett år sedan.....släpp huset o leya vidare!

Flyttstädning brukar ingå i mäklararvodet på nått sätt...

jkarlberg skrev:
Jo men mäklaren sa direkt att det de inte skulle acceptera det utan de ville ha lite mer.

Men jag ska fundera ut ett nytt bud + erbjuda flyttstädningen till dem, för städa tyckte de nog inte va så roligt :)

Tack för de seriösa svaren!
Är det inte ert drömhus som ni absolut vill ha så kan ni nog vara kyliga och vänta ut säljaren. Min sambos bror la ett bud på ett hus som säljaren inte ville acceptera och då fick det vara, men sen ringde mäklaren upp efter några veckor och frågade lite försiktigt om de fortfarande var intresserade så då blev det ett köp.

Annars så kan ni väl lägga ett lite högre bud så att ni kan mötas någonstans på mitten där ni båda kan bli hyfsat nöjda med affären;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.