Hej!

Jag har planer på att köpa mig ett hus. Har bara bott i hyresrätt förut, så det är en stort beslut, och jag kan inte så mycket om dessa saker.
Så jag har några funderingar...

Huset jag är intresserad av är 105 år, men i mycket gott skick. El och kommunalt avlopp är indraget av ägarna själva för ganska länge sen. Hur går jag till väga för att få detta inspekterat så att det är ok ur försäkringssynpunkt? Vem/vad anlitar man?
Lästa att det inte ingår vid en vanlig besiktning.

Läste även att man först kommer överens om priset, och sen tar dit en besiktningsman. Men kan man göra det motsatta..?
Det känns ju extremt svårt att bedöma vad huset är värt innan man fått det besiktat.

Detta huset är som sagt 105 år, byggt av ägarens farfar, och allt i det är hemmapul. El, avlopp, badrum mm...
Så det kan ju visa sig att det behöver renoveras för många hundra tusen, eller så är det bra som det är...
Vill helst få veta det först, innan jag bestämmer mig för vad jag är villig att betala för det. :cool:

Mvh
/Ylva

Läste även att man först kommer överens om priset, och sen tar dit en besiktningsman. Men kan man göra det motsatta..?
Så klart du kan.

Va bra! :)

Har fått lite varningar från bekanta angående mäklaren. Hon ska vara väldigt gå-påig och vill gärna att man ska skriva på saker snabbt.
Så det känns skönt att veta vad som gäller så att man kan stå på sig om hon skulle sätta igång!

Varg skrev:
Har fått lite varningar från bekanta angående mäklaren. Hon ska vara väldigt gå-påig och vill gärna att man ska skriva på saker snabbt.
Är du säker på att det bara var just den mäklaren? ;)

Nej, det är jag inte..! :cool:

Självklart kan du gå motsatt det vanligaste o besiktiga i förhand. Anledningen att man oftast inte gör så är för att man som köpare inte vill riskera att ha lagt 5-20 000 kr på besiktningar och sen blir man överbjuden. Är du säker på att huset saknar spekulanter så är det bara att begära att få besiktiga men hittar de annan köpare under tiden så kan de ha ett färdigt o giltigt avtal

Angående undersökning så fundera vad som bör undersökas o hur mycket det är värt för dig. Läs gärna den klistrade tråden "Undersökning vid fastighetsköp" som jag skrivit under juridkforumet.

För dig kanske en enklare överlåtelsebesiktning och VVS besiktning plus elbesiktning är lagom. Är det vedeldat så kanske du bör kolla om sotningen har skötts och om det finns kvitton på brandinspektion, sotning mm kan det räcka annars kanske du själv bör kolla upp det mm mm

Lycka till

PS mäklare är i mina ögon inte en part du som köpare ska sätta alltför stor tilltro till. Dubbelkolla allt och lita inte på några uppgifter muntligt och knappt i några formulär heller

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

O
Som man säger om mäklare... Det är inget yrke, det är en pågående rättsprocess......

Tack kinglolle för ditt svar!
Huset har varit till salu i över ett år, och så vitt jag vet är jag den enda spekulanten.

Kan besiktningsmannen även göra el- och VVS-besiktning, eller behövs det separata gubbar för det?

Säljare över lag har jag mycket svårt för, och jag antar att mäklare inte är nått undantag från den kåren...

Helt rätt, vi är rätt unika i vårat land där en säljande part anlitat av husägaren och betalad av honom ändå ska företräda köparen, klingar sådär i mina öron.

Tyvärr är det bara 10-15 besiktningsmän i Sverige som kan göra hel jordabalksundersökning (inkl el o vvs). Särskilt viktigt är att se att det isf finns med i uppdragsbeskrivningen också så att det omfattas av konsumenttjänstlagen gällande ansvar och även täcks av ev företagsförsäkring

Generellt hade jag ändå rekommenderat att ta separata entreprenörer för dessa som är mer erfarna på just VVS och EL

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.