1 782 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
en besiktningsklausul som jag började fundera på...
förutom att vi får häva köpet enligt vårt kontrakt inom en vecka så står det även:
"om köpet fullföljs är parterna övverens om att fel som framkommer vid besiktning samt förhållanden som påtalas i den s k riskanalysen ej kan utgöra s k dolda fel enligt jordbalkens regler"
något som jag inte tänkt på tidigare.. vad innebär detta egentligen?
innebär det att efter köpet är klart så har vi absolut noll rätt att kräva något om det uppkommer några fel?
eller innebär det att de fel vi har sett i vår besiktning har vi redan haft chans att påpeka och kan efter köpet inte komma och begära något för det?
"om köpet fullföljs är parterna övverens om att fel som framkommer vid besiktning samt förhållanden som påtalas i den s k riskanalysen ej kan utgöra s k dolda fel enligt jordbalkens regler"
något som jag inte tänkt på tidigare.. vad innebär detta egentligen?
innebär det att efter köpet är klart så har vi absolut noll rätt att kräva något om det uppkommer några fel?
eller innebär det att de fel vi har sett i vår besiktning har vi redan haft chans att påpeka och kan efter köpet inte komma och begära något för det?
Texten är fullkomligt onödig egentligen. Den finns nog mer med som ett förtydligande för dig för att du ska förstå att det inte är någon idé att komma och gapa om dolda fel för sådant som står med i besiktningsprotokollet.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag vet inte det kanske är en standardformuelring. Men som säljare hade jag inte tyckt om den formuleringen. Man skulle ju kunna förledas att uppfatta den som att fel som INTE hittas på besiktningen per automatik skall uppfattas som dolda. Om jag vore säljare så skull jag nog se till att få den punkten förtydligad.
Klicka här för att svara