Hej!

Vi är på väg att skriva kontrakt för att köpa ett närmre 100 år gammalt hus, naturligtvis med förbehåll om besiktning.

Jag är redan medveten om en del underhåll, och känner än så länge att det bara finns två frågetecken.

Huset har delvis torpagrund, som inte går att komma in i för undersökning. Min känsla är att om huset stått så länge, så är det troligen välbyggt, och kommer inte plötsligt få problem med fukt i grunden. Jag antar att jag bör se till att fuktprov görs på ett eller annat sätt vid besiktning? Det kan hända att det går att komma åt att få in en sensor utifrån, annars verkar det vanligaste vara att man helt enkelt borrar genom golvet.

Det andra frågetecknet är skadedjur. Jag har sett flyghål från vad jag antar är någon sorts trägnagare. Självklart går detta att sanera, men problemet kanske snarare är ifall gnagarna återkommer? Jag kunde inte se några tecken på allvarliga skador från gnagarna, utan bara lite små hål här och där. Borde jag oroa mig för detta?

Är det någon som har koll på hur det är med rester av gifter efter sanering? Vi har två småttingar på snart ett resp 3 år, och ettåringen stoppar ju förstås allt i munnen, och det som är för stort för att få in i munnen, det slickar hon på (golvet, t ex).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.