5 022 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Rimlig ersättning för andel av fastighet
Sida 1 av 2
Hej!
Jag hjälper mina föräldrar att köpa ut en andel av en fastighet av andra släktingar, hur ska man gå tillväga för att fastställa en rimlig ersättning för andelen?
Jag tänkte mig att man efterliknar en verklig försäljning så gott det går:
- Vi gör två marknadsvärderingar med mäklare och tar medelvärdet av dem.
- Och sen gör avdrag för framtida försäljningsomkostnader som mina föräldrar kommer ha när de ska sälja huset senare, och då är det framförallt mäklararvodet som kostar.
Det är väl rimligt att dra av ett framtida mäklararvode från värderingen eftersom man skulle ha fått den kostnaden om huset såldes nu och alla delägare skulle dela på pengarna?
Eller vad säger ni?
Jag hjälper mina föräldrar att köpa ut en andel av en fastighet av andra släktingar, hur ska man gå tillväga för att fastställa en rimlig ersättning för andelen?
Jag tänkte mig att man efterliknar en verklig försäljning så gott det går:
- Vi gör två marknadsvärderingar med mäklare och tar medelvärdet av dem.
- Och sen gör avdrag för framtida försäljningsomkostnader som mina föräldrar kommer ha när de ska sälja huset senare, och då är det framförallt mäklararvodet som kostar.
Det är väl rimligt att dra av ett framtida mäklararvode från värderingen eftersom man skulle ha fått den kostnaden om huset såldes nu och alla delägare skulle dela på pengarna?
Eller vad säger ni?
Att man gör en eller flera värderingar och använder det som försäljningsvärde tycker jag låter rimligt.
Dock tycker jag inte att ni ska dra av för presumtivt mäklararvode. Det är ju inte en utgift som ni faktiskt har haft. Och priset för ett mäklararvode i framtiden är något som alla ägarna kommer att få när de säljer, inte bara dina föräldrar. Ska man blanda in sånt kan man lika gärna göra påslag för en eventuell budgivning om fastigheten skulle säljas på vanligt sätt.
Nej, mitt förslag är att håll er till nuvarande marknadsvärde och använd er av det. Det är nog mest rättvist för alla.
Dock tycker jag inte att ni ska dra av för presumtivt mäklararvode. Det är ju inte en utgift som ni faktiskt har haft. Och priset för ett mäklararvode i framtiden är något som alla ägarna kommer att få när de säljer, inte bara dina föräldrar. Ska man blanda in sånt kan man lika gärna göra påslag för en eventuell budgivning om fastigheten skulle säljas på vanligt sätt.
Nej, mitt förslag är att håll er till nuvarande marknadsvärde och använd er av det. Det är nog mest rättvist för alla.
Mina föräldrrar kommer bli ensamma ägare till huset, så de kommer få betala hela mäklararvodet i framtiden.
Såg att man brukar göra så vid bodelningar tex vid en skilsmässa, så det kändes rimligt att göra på samma sätt vid försäljning av en andel.
Såg att man brukar göra så vid bodelningar tex vid en skilsmässa, så det kändes rimligt att göra på samma sätt vid försäljning av en andel.
Ja det fanns i exemplet med bodelning också, i det fallet så kommer den som behåller huset få betala hela vinstskatten,xdigger skrev:
I det här fallet så blir det ju en verklig försäljning av en andel, så säljarna kommer att få betala vinstskatten.
Redigerat:
Ett förtydligande hur jag tänkte alltså;
Vid en vanlig försäljning av hela fastigheten skulle alla delägare få dela på det som finns kvar när man har fått försäljningspriset men sen betalat mäklararvodet.
Dvs alla delägare är med och betalar sin andel av mäklararvodet.
Vid en vanlig försäljning av hela fastigheten skulle alla delägare få dela på det som finns kvar när man har fått försäljningspriset men sen betalat mäklararvodet.
Dvs alla delägare är med och betalar sin andel av mäklararvodet.
Ja, om man säljer via mäklare osv. Tycker det låter på upplägget som att dom tänker kasta på ena halvan lite pengar och sen så skriver dom över ägandedelen, alltså inte via mäklare och då betalar man väl ingen vinstskatt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Ja att räkna in mäklarkostnaden är fullt rimligt. Den delägare som nu säljer skulle ju som sagt fått en kostnad för mäklare om inte din släkting köper.
Hur långt är affären egentligen förhandlad? Vad tycker de andra delägarna om överlåtelse och värderingsmetoder? Är det föräldrarna som tar initiativet eller de andra?