Jag och min syster fick våra föräldrars fritidshus som gåva för 4 år sedan. Nu så funderar hon på att sälja sin andel. Hon resonerar som så att hon vill ta dit en besiktningsman och värdera huset och sen så får jag betala henne halva husvärdet för att köpa ut henne. Skulle huset värderas till exempelvis 800 000 kr så skulle jag alltså betala henne 400 000 kr.
Jag kan tänka mig att köpa ut henne, men vet inte om jag tycker det blir rätt sätt att gå. Skulle exempelvis båda gå med på att sälja huset så får man väl betala skatt också vilket hon slipper om jag skulle köpa ut henne?

Hon kan väl heller inte sälja till någon annan om jag inte vill sälja min andel?
 
Det är väl ganska vanligt att man reducerar med latent skatteskuld (reavinst) och mäklararvode som skulle utgått vid en försäljning.
 
Hon kan ju också tvinga fram en försäljning av hela fastigheten.
 
roland53 skrev:
Det är väl ganska vanligt att man reducerar med latent skatteskuld (reavinst) och mäklararvode som skulle utgått vid en försäljning.
Reduktion för mäklararvode är jag med på men reduktion för reavinst?

/ATW
 
ArneTW skrev:
Reduktion för mäklararvode är jag med på men reduktion för reavinst?

/ATW
Man kan väl anta att dagens försäljningsvärde är större än inköpspriset (vid arv/gåva) kan man överta förra ägarens ingångspris).
Om fastigheten värderas / säljes idag så skulle "vinsten" beskattas. Kanske blir det kvar netto tex 700.000 alltså är systerns andel värd 350.000.
 
Men är det inte så här....

Den som vill sälja kan väll tvinga sig till en försäljning, men bara den halvan som just denna äger.
Din halva kan inte tvingas ut till försäljning, finns det ngn annan som vill köpa ett halvt hus ?
men tänk om ngn okänd köper den andra halvan !

Jag kan ha fel....
 
Nej det är hela huset som sälj.
Skulle bli helt vansinnigt annars.

Vem skulle vilja köpa ett halv hus som ägs tillsammans med en okänd människa?

En tvångsförsäljning (eller vad det nu heter) genomförs inte riktigt som vanlig försäljning.
Utförs av en god man och auktion.

Självklart smidigast att undvika detta.

Tror att det som står i denna länken förklarar ganska tydligt.
http://lawline.se/answers/11332
 
roland53 skrev:
Det är väl ganska vanligt att man reducerar med latent skatteskuld (reavinst) och mäklararvode som skulle utgått vid en försäljning.
Det brukar ske på det sättet vid en bodelning/skiljsmässa.
Säljer systern till TS så sker en regelrätt försäljning dvs. TS betalar fullt pris och systern skattar för vinsten. Ni ksn göra detta utan att blanda in mäklare vilket bör reducera priset lite.
Vill inte TS köpa systerns andel kan hon tvinga fram en försäljning av hela fastigheten!
 
Så ni menar att om hon vill sälja sin andel och jag inte vill sälja min andel så måste jag gå med på att sälja hela huset?
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Rooney skrev:
Så ni menar att om hon vill sälja sin andel och jag inte vill sälja min andel så måste jag gå med på att sälja hela huset?
Ja, om ni inte kommer överens om priset eller på annat sätt blir osams kan hon ansöka om tvångsförsäljning och det blir auktion som beskrivits ovan.
Både du och din syster kan vara med och buda och den som vinner auktionen blir ensam ägare.
 
Auktion blir det väl bara om bägge syskonen vill köpa ut den andra.
 
orparn skrev:
Auktion blir det väl bara om bägge syskonen vill köpa ut den andra.
Nej, det räcker med att en av delägarna inte längre vill vara delägare så kan denne begära tvångsförsäljning.
Även utomstående, icke delägare, kan ge bud och köpa.
 
Usch så hemskt. Nu tror jag ändå vi kommer överens om nu syrran vill sälja sin andel.

Men man om jag köper ut syrran så är alltså det vanliga att man räknar bort reavinst och mäklararvode?
 
roland53 skrev:
Nej, det räcker med att en av delägarna inte längre vill vara delägare så kan denne begära tvångsförsäljning.
Även utomstående, icke delägare, kan ge bud och köpa.
Jo tvångsförsäljning ja men det sker väl då på vanligt sätt med hjälp av "god man" och inte nödvändigtvis genom auktion.
 
Rooney skrev:
Usch så hemskt. Nu tror jag ändå vi kommer överens om nu syrran vill sälja sin andel.

Men man om jag köper ut syrran så är alltså det vanliga att man räknar bort reavinst och mäklararvode?
Det finns väl inga "måste" i sådana här sammanhang, släktsämjan kan vara värt en del, men man bör ha dessa parametrar i åtanke när man "förhandlar". Det handlar ju om en latent skatteskuld som någon gång i framtiden måste skattas fram och ingen kan ju veta idag exakt vad skattesatsen är vid det tillfället.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.