20 994 läst ·
10 svar
21k läst
10 svar
Offentlig auktion, hur går det till i praktiken?
Hej,
Står inför "hotet" att en delägare i en samägd fastighet begär om försäljning av den hos tingsrätten. Då utses en god man som ska sköta försäljningen på "offentlig auktion" (ej att förväxlas med executiv).
Men hur går det egentligen till i praktiken?
Blir det en vanlig annonsering på typ hemnet och vanlig visning och budgivning eller typ sitter alla i en auktionssal och ropar in buden?
Varför jag undrar är för att priset kan ju variera väldigt beroende på hur man gör försäljningen, och jag vill hitta bra argument för att priset kommer bli sämre för alla än mot tex en värdering av fastigheten som man använder för att bestämma ersättningen till den andra delägaren.
Har bara hittat påståendet att det blir kostsamt och sämre pris än "vanligt", men inte varför.
Har letat men inte sett några klara exempel, ringde tingsrätten (solna och nacka) men de visste inte hur det gick till, har kollat villaägarnas rådgivning men de visste inte, kollat nätet men hittar inget exempel.
Nån som vet?
Står inför "hotet" att en delägare i en samägd fastighet begär om försäljning av den hos tingsrätten. Då utses en god man som ska sköta försäljningen på "offentlig auktion" (ej att förväxlas med executiv).
Men hur går det egentligen till i praktiken?
Blir det en vanlig annonsering på typ hemnet och vanlig visning och budgivning eller typ sitter alla i en auktionssal och ropar in buden?
Varför jag undrar är för att priset kan ju variera väldigt beroende på hur man gör försäljningen, och jag vill hitta bra argument för att priset kommer bli sämre för alla än mot tex en värdering av fastigheten som man använder för att bestämma ersättningen till den andra delägaren.
Har bara hittat påståendet att det blir kostsamt och sämre pris än "vanligt", men inte varför.
Har letat men inte sett några klara exempel, ringde tingsrätten (solna och nacka) men de visste inte hur det gick till, har kollat villaägarnas rådgivning men de visste inte, kollat nätet men hittar inget exempel.
Nån som vet?
Den gode mannen skall ju ha arvode och utlägg för att sköta försäljningen, antagligen betydligt mer än vad en värdering kostar.
Sen är det ju beroende på hur pass attraktiv fastigheten är. Kan det tänkas dyka upp kapitalstarka spekulanter som kan bjuda över er andra delägare? Beror även på vad auktionen får för minimipris. Sätts det ett lågt minimipris riskerar ju den som vill ut att få släppa den till er andra billigt. Sätts det för högt blir den kanske inte såld om det inte finns andra spekulanter.
Sen är det ju beroende på hur pass attraktiv fastigheten är. Kan det tänkas dyka upp kapitalstarka spekulanter som kan bjuda över er andra delägare? Beror även på vad auktionen får för minimipris. Sätts det ett lågt minimipris riskerar ju den som vill ut att få släppa den till er andra billigt. Sätts det för högt blir den kanske inte såld om det inte finns andra spekulanter.
Låter konstigt att en fastighet som ägs av flera. skulle säljas på auktion av tingsrätten? Vad har en Tingsrätt med auktion att göra är troligtvis en missuppfattning.. En fastighet som ägs av fler kan väl antingen värderas och därmed ge övriga delägare möjlighet att köpa fastigheten. Ett annat scenario är att fastigheten läggs ut till försäljning på vanligt vis. Att en delägare begär att fastigheten säljs genom ett auktionsförfarande låter som att ägarna är kraftigt oense om fastighetens värde.
Ja, har förstått att en god man ofta är advokat vilket betyder säkert 1500 i timmen, så det blir säkert minst 10-20 tusen för den.
Men det ska ju jämföras mot vad en mäklare tar, i detta fall blir det ca 100 tusen. Vid en värdering drar man ju ofta av arvodet eftersom man hade behövt betala det vid en verklig försäljning.
Tänker mig att vanliga spekulanter inte gärna går till ett auktionshus för att ropa in sitt drömhus, man vill väl gå på visning som vanligt. Åt minståne några tänker väl så.
Men blir det som vanligt med annons på hemnet mm så borde väl priset bli som vanligt..
Men det ska ju jämföras mot vad en mäklare tar, i detta fall blir det ca 100 tusen. Vid en värdering drar man ju ofta av arvodet eftersom man hade behövt betala det vid en verklig försäljning.
Tänker mig att vanliga spekulanter inte gärna går till ett auktionshus för att ropa in sitt drömhus, man vill väl gå på visning som vanligt. Åt minståne några tänker väl så.
Men blir det som vanligt med annons på hemnet mm så borde väl priset bli som vanligt..
Enligt lagen om samäganderätt kan en enskild delägare begära hos tingsrätten att hela fastigheten säljs på offentig auktion. Det går att avtala bort men det är inte gjort i det här fallet.cecar33 skrev:Låter konstigt att en fastighet som ägs av flera. skulle säljas på auktion av tingsrätten? Vad har en Tingsrätt med auktion att göra är troligtvis en missuppfattning.. En fastighet som ägs av fler kan väl antingen värderas och därmed ge övriga delägare möjlighet att köpa fastigheten. Ett annat scenario är att fastigheten läggs ut till försäljning på vanligt vis. Att en delägare begär att fastigheten säljs genom ett auktionsförfarande låter som att ägarna är kraftigt oense om fastighetens värde.
Precis som du säger så brukar det nog ofta handla om när delägarna är väldigt oense. I mitt fall har jag att göra med högst irrationella människor (på vissa vis). Men bra ekonomiska argument kan hjälpa hoppas jag.
Annons på hemnet är det väl enbart mäklare som kan ha det ägs ju av mäklare, möjligen Booli.se eller vad det heter där även KFM lägger ut annonser.
Ja att man ansöker hos Tingsrätt men att dom ordnar försäljning undrar jag, det läggs nog ut till någon annan.
Ja att man ansöker hos Tingsrätt men att dom ordnar försäljning undrar jag, det läggs nog ut till någon annan.
Redigerat:
Ok ska kolla efter var kfm säljer sina bostäder! Bra tips.cecar33 skrev:
Men auktionen är inte en executiv auktion, utan bara en offentlig auktion som har beslutats att den ska ske av tingsrätten.
Det är gode mannen som hanterar försäljningen, sen vet jag inte om han gör allt själv, eller anlitar nån mäklare eller så
Gode mannen brukar väl vara en jurist/advokat på löpande räkning, det kan kosta en del, i synnerhet om det finns skiljande meningar mellan delägarna (vilket det brukar finnas när det kommit så långt) som han behöver reda ut.
Troligen sker auktionen på den gode mannens kontor, beroende på förväntat intresse.
Troligen sker auktionen på den gode mannens kontor, beroende på förväntat intresse.
Kanske inte helt orimligt att han får lägga en arbetsvecka från start till slut, blir väl 60-70 tusen då..kindvall skrev:Gode mannen brukar väl vara en jurist/advokat på löpande räkning, det kan kosta en del, i synnerhet om det finns skiljande meningar mellan delägarna (vilket det brukar finnas när det kommit så långt) som han behöver reda ut.
Vem vet vad priset kan sluta på, men det är klart, är det på hans kontor och hela auktionen ska vara klar på en dag blir det kanske inte samma sak som om budgivarna får ett tag att tänka som det brukar vara
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag TROR att man kan komma överens med den gode mannen att uppfraget skall läggas ut på en mäklare, som i så fall utses av den gode mannen.
Om man inte kommer överens, utan den gode mannen får anordna en auktion, ja då har jag ingen aning om formerna.
Det bör bli ett sämre pris vid en auktion jämfört med en normal försäljning. Köparen får ju för det första ingen möjlighet att göra en ordentlig besiktning, det kan inte bli någon besiktningsklausul. Vidare så bör man som köpare ha en viss försiktighet vid ett sådant köp. Man vet ju att det finns en konflikt mellan säljarna,annars hade det aldrig blivit auktion. Finns risk att ex. den som bor i huset vägrar flytta, eller skadar huset före flytten.
Eller överhuvudtaget att den "strulige" säljaren ställer till något.
Jag tror att det dessutom finns en risk för kraftig försening av tillträde genom överklagande.
Sedan är det ju aldrig trevligt att köpa ett hus som man vet att någon lämnar ofrivilligt.
Om man inte kommer överens, utan den gode mannen får anordna en auktion, ja då har jag ingen aning om formerna.
Det bör bli ett sämre pris vid en auktion jämfört med en normal försäljning. Köparen får ju för det första ingen möjlighet att göra en ordentlig besiktning, det kan inte bli någon besiktningsklausul. Vidare så bör man som köpare ha en viss försiktighet vid ett sådant köp. Man vet ju att det finns en konflikt mellan säljarna,annars hade det aldrig blivit auktion. Finns risk att ex. den som bor i huset vägrar flytta, eller skadar huset före flytten.
Eller överhuvudtaget att den "strulige" säljaren ställer till något.
Jag tror att det dessutom finns en risk för kraftig försening av tillträde genom överklagande.
Sedan är det ju aldrig trevligt att köpa ett hus som man vet att någon lämnar ofrivilligt.
Klicka här för att svara