Efter 14 år Sambo med ``Mickan i solsidan´´ beslutar jag mig för att lämna förhållandet.

EJ GIFTA som tur är.

2012 köpte vi tillsammans ett hus för 3.250.000kr Handpenning på 500k
Vi la in 250k var dvs att jag äger 50% av huset.
Har idag kvar på lånet ca 2miljoner.
Huset har blivit värderat till 6 miljoner av flertal olika mäklare.
När husets köptes var det ett vrak.
Jag har själv renoverat det och betalt allt material vilket kostat mig närmare 1miljon och tusentals timmar.
Enligt sambolagen har hon rätt till hälften.

Mitt mål är att ta över lånen och köpa ut kvinnan! Dock vill jag aldrig i livet ge henne så mycket pengar.
Jag själv anser inte att huset är värt 6 miljoner.

Så jag går med på ett ``Försök´´till försäljning.

Högsta budet måste ju då va det RIKTIGA värdet på huset.

Allt under 6 miljoner köper jag ut henne och allt över 6 miljoner går jag med på att sälja.

Vilka konsekvenser kan det bli om jag backar från försäljningen?
*Förutom straffavgift till mäklaren på ca 7000:-

Kan mitt ex föreslå en ny budrunda?
Hur länge kan hon dra ut på denna process?

Oavsett så blir detta en riktig livsläxa. Man tror man känner någon! Men när pengar kommer in i bilden så .......

Tacksam för svar!

Karlia
Sura köpare riskerar du också. Men det förekommer att hus läggs ut för att se vad marknadspriset är. Som säljare är ni ju inte bundna att sälja.

Lagen ser ut så att hus som köps för gemensamt boende för sambor ägs gemensamt. I det här fallet gav ni ju dessutom lika insats.

Karlia Karlia skrev:
Sura köpare riskerar du också. Men det förekommer att hus läggs ut för att se vad marknadspriset är. Som säljare är ni ju inte bundna att sälja.

Lagen ser ut så att hus som köps för gemensamt boende för sambor ägs gemensamt. I det här fallet gav ni ju dessutom lika insats.
Det stämmer inte riktigt det kan ha köpts för gemensamt bruk men endast ägas av den ene.
Utan att den andre har några förpliktelser.
Sambolagen reglerar bodelning enligt sambolagen nettovärde minus skulder.

Men det är imget man måste göra man kan lägga upp det hur man vill bara man är överens, man bryter inte mot några lagar.

Hon kan kräva är att den sälja på exekutiv auktion. Annars måste ni vara överens.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Hon kan kräva är att den sälja på exekutiv auktion. Annars måste ni vara överens.
För att göra det måste väl godran ha gått till kronofogden?

A Andy78 skrev:
För att göra det måste väl godran ha gått till kronofogden?
Nej.

https://lagen.nu/1904:48_s.1#P6S1 skrev:
6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion; dock må förordnande om utbjudande ej meddelas, där annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd.

S sjoelund skrev:
Nej.
Gäller väl bara efter att bodelning är klar och huset fortfarande samägs?

K Kane skrev:
Om bodelning är klar så har ni ju bytt ägare och kan inte längre tvinga försäljning. Man kan inte tvinga till exekutiv auktion på det sättet om en person äger huset (måste då ske via bodelningen).

S sjoelund skrev:
Nej.
Det står ingenting i det du citerar om exekutiv auktion.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Dagens roligaste terminologi-fel (om man bortser från elpris-tråden)!
Blivande ex-sambon kan kräva försäljning på offentlig auktion, det är inte riktigt samma sak som exekutiv sådan :rofl:.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det handlar om lagen om samägande. Den går att tillämpa på det ,mesta man äger tillsammans med någon. Oavett om det är ett hus, bostadsrätt eller gårdagens Aftonbladet. Är du delägare i något så kan du kräva att hela saken/fastigheten skall säljas på offentlig auktion. Det är ett ganska dyrt förfarande, rätten utser en god man (kan ha fel om benämningen god man) som handlägger försäljningen, för advokatarvode. Men detta kan man alltså göra om man samäger ett hus, närsomhelst.

Men till sakfrågan, om du har flera mäklare som värderar till ca 6 milj. Så är det troligt att det är ett någorlunda korrekt pris. Jag är inte riktigt med på vafrör det skall vara en provförsäljning, det är väl lika bra att lägga ut det till försäljning, och så får du också vara med och bjuda, så högt som du tycker är rätt. Det blir bara struligt om någon har "hembudsrätt". En misstänksam sambo skulle ju kunna tro att du ser till att spekulanterna förstår att det bara är en provförsäljning, de kommer att skippa budgivning, om de vet att du har förköpsrätt.

Kom ihåg att ni ska räkna bort hennes del av vinskatten i priset om du köper ut henne, även halva mäklarmäklararvodet. Däremot din 1 Mkr som du kostat måste ni komma överens om innan för det är svårt att hitta laglig rätt att få tillbaka den om jag minns sambolagen rätt. Och välj en brunett som nästa tjej… ;)

• Gilla
morningrebel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.