Hus från 1900-talets första halva har ofta potential att vara 'rätt hus', under förutsättning att huset inte blivit illa behandlat under tidens gång.
Men fråga mäklaren om elkostnaden, jag tycker den verkar misstänkt låg mtp uppvärmning med direkt-el (?) och kakelugn som stödvärme. Kanske sätta in en luft/luftvärmepump också, det ser ut att vara lämpligt till planlösningen på nedervåningen?

M MagHam skrev:
Det finns spår från flera tidsåldrar på bilderna.
Min gissning är att huset fått två större renoveringar, den ena på 50-talet vilket det röda fasadteglet och beslag på en del garderobsdörrar skvallrar om. Sedan har kök bytts och gissningsvis takpanel i furu gjorts på 70-talet.
Tack för det, spännande grejor detta med gamla hus! Jag kan inget själv om sånt men tycker det är intressant.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hus från 1900-talets första halva har ofta potential att vara 'rätt hus', under förutsättning att huset inte blivit illa behandlat under tidens gång.
Men fråga mäklaren om elkostnaden, jag tycker den verkar misstänkt låg mtp uppvärmning med direkt-el (?) och kakelugn som stödvärme. Kanske sätta in en luft/luftvärmepump också, det ser ut att vara lämpligt till planlösningen på nedervåningen?
Ja, jag reagerade också på den låga årskostnaden, då vi också hade direktel i gamla huset. Ska höra om den också på visningen. Det priset lär ju gå upp när/ om vi flyttar in

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Trodde du hade släppt detta?

T Thomas_Blekinge skrev:
Trodde du hade släppt detta?
För parksliden menar du? Var min första tanke, men det verkar ju som att min skräckbild av den är lite överdriven, så känner mig peppad på visning trots allt. Kommer dock ta med mig mycket värdefull info från er i forumet och höra mig för om både den, driftskostnaderna och dylikt. :)

I Itse skrev:
Åh, jag längtar. Ska på visning av ett hus nu i mellandagarna och verkligen hoppas på detta huset. Men blir inte klok på husets ålder. Byggnadsår 1915, värdeår 1927 står det. Vad betyder det? Huset har nån sorts underbar parkett i vardagsrummet. Ovanvåningen har heltäckningsmatta.. undra om man baserat på ålder kan gissa på vad som finns under den, för den lär inte vara lika gammal som själva huset tänker jag:)
Troligen byggdes huset om 1927. Vårt hus är byggt 1920 och byggdes om ganska omfattande på 40-talet men värdeåret är jämkat till 1929. Det finns en formel his skatteverket hur det beräknas. Värdeår=Byggår 20xUrsprunglig yta/nuvarande yta + ombyggnadsår 45xtillbyggd yta/nuvarande yta.

Angående parkslide är det svårare att bli av med maskrosor. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Troligen byggdes huset om 1927. Vårt hus är byggt 1920 och byggdes om ganska omfattande på 40-talet men värdeåret är jämkat till 1929. Det finns en formel his skatteverket hur det beräknas. Värdeår=Byggår 20xUrsprunglig yta/nuvarande yta + ombyggnadsår 45xtillbyggd yta/nuvarande yta.

Angående parkslide är det svårare att bli av med maskrosor. :)
Tack!:) ja, både maskros och kirskål hade vi i förra husets trädgård, huuuu...! Säkert parkslide också, angränsade till en galet vildvuxen mosse där det växte gud vet vad huller om buller.

Lill72 Lill72 skrev:
Nu är ju parksliden bakom garaget som i sin tur är en bra bit ifrån huset.
Du har rätt, tack, det tänkte jag inte på. Känns redan lite lugnare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.