4 091 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Ska på visning, nyfiken på husets ålder!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 649 inlägg
Hus från 1900-talets första halva har ofta potential att vara 'rätt hus', under förutsättning att huset inte blivit illa behandlat under tidens gång.
Men fråga mäklaren om elkostnaden, jag tycker den verkar misstänkt låg mtp uppvärmning med direkt-el (?) och kakelugn som stödvärme. Kanske sätta in en luft/luftvärmepump också, det ser ut att vara lämpligt till planlösningen på nedervåningen?
Men fråga mäklaren om elkostnaden, jag tycker den verkar misstänkt låg mtp uppvärmning med direkt-el (?) och kakelugn som stödvärme. Kanske sätta in en luft/luftvärmepump också, det ser ut att vara lämpligt till planlösningen på nedervåningen?
Tack för det, spännande grejor detta med gamla hus! Jag kan inget själv om sånt men tycker det är intressant.M MagHam skrev:
Ja, jag reagerade också på den låga årskostnaden, då vi också hade direktel i gamla huset. Ska höra om den också på visningen. Det priset lär ju gå upp när/ om vi flyttar inSågspånPappspikEternit skrev:
Hus från 1900-talets första halva har ofta potential att vara 'rätt hus', under förutsättning att huset inte blivit illa behandlat under tidens gång.
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Trodde du hade släppt detta?
För parksliden menar du? Var min första tanke, men det verkar ju som att min skräckbild av den är lite överdriven, så känner mig peppad på visning trots allt. Kommer dock ta med mig mycket värdefull info från er i forumet och höra mig för om både den, driftskostnaderna och dylikt.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Troligen byggdes huset om 1927. Vårt hus är byggt 1920 och byggdes om ganska omfattande på 40-talet men värdeåret är jämkat till 1929. Det finns en formel his skatteverket hur det beräknas. Värdeår=Byggår 20xUrsprunglig yta/nuvarande yta + ombyggnadsår 45xtillbyggd yta/nuvarande yta.I Itse skrev:Åh, jag längtar. Ska på visning av ett hus nu i mellandagarna och verkligen hoppas på detta huset. Men blir inte klok på husets ålder. Byggnadsår 1915, värdeår 1927 står det. Vad betyder det? Huset har nån sorts underbar parkett i vardagsrummet. Ovanvåningen har heltäckningsmatta.. undra om man baserat på ålder kan gissa på vad som finns under den, för den lär inte vara lika gammal som själva huset tänker jag![]()
Angående parkslide är det svårare att bli av med maskrosor.
Tack!imported_Benno skrev:
Troligen byggdes huset om 1927. Vårt hus är byggt 1920 och byggdes om ganska omfattande på 40-talet men värdeåret är jämkat till 1929. Det finns en formel his skatteverket hur det beräknas. Värdeår=Byggår 20xUrsprunglig yta/nuvarande yta + ombyggnadsår 45xtillbyggd yta/nuvarande yta.
Angående parkslide är det svårare att bli av med maskrosor.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden