Hoppas att någon kan hjälpa mig här, för jag får inte ihop detta!:crysmile:

Sålde hus i november. Gick med vinst, så ska betalas vinstskatt.
Ämnar att köpa nytt hus i år (letar mkt aktivt), så vill söka preliminärt uppskov.
Ska ju skicka in uppgifter till SKV om sålt hus ( upptäckte jag av ren tur, hade förstått det som att mäklaren skulle styra upp!).
Jag har förstått det som att vinstskatt ska betalas in senast 14/1, men om man vill söka uppskov står det att man gör det i deklarationen, dvs EFTER det datum man måste ha betalt in vinstskatt? Hur hänger det ihop
 
Skatteverket brukar vara förvånansvärt vettiga att prata med. Ring och prata med dem om du är osäker.
 
F Fields of Anfield Road skrev:
Skatteverket brukar vara förvånansvärt vettiga att prata med. Ring och prata med dem om du är osäker.
Ja, jag ska ringa dem imorgon.
 
Först o främst ska du väl deklarera försäljningen, och det gör du med deklarationen i maj.
Så gjorde jag i alla fall, innan dess gjorde jag ingenting.
Mäklaren rapporterar in försäljningen, så när du får deklarationen är försäljningen förtryckt.
 
Vinstskatten är väl fr.o.m i år? räntefri också?
 
S
Eftersom du inte köpt någon ny bostad än kan du inte ansöka om ett riktigt uppskov utan endast ett preliminärt.

Ett preliminärt uppskov har du bara ett år och i nästföljande deklaration begär du slutligt uppskov. För att ditt preliminära uppskov ska kunna bli ett slutligt uppskov behöver du köpa en ny bostad senast 31 december 2022 och tillträda fastigheten senast 2 maj 2023. Lyckas du uppfylla kriterierna med uppskov så behöver du inte betala in något nu, men du måste fortfarande fylla i bilagan i deklarationen där du ansöker om preliminärt uppskov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.