Hej!

Vi är lite intresserade av ett hus som ligger ca 10meter in parallelt med gatan. Mellan vägen och tomtgränsen ligger en landremsa på ca 1-3m bredd som ägs av en lantbrukare. På den landrämsan finns idag några mindre buskar/träd samt att det är allmänt vildvuxet.

Nuvarande ägare säger att han får sköta landremsan hur han vill bara man frågar bonden innan man tex sågar ner något, han påstår vidare att han har en bra relation med honom och att det "aldrig är några problem" Han säger vidare att han vill ha det lite uppvuxet framför huset som skydd mot bla insyn därav nuarande status. Denna landremsa ligger rakt i norr så hur mycket det än växer igen så kommer det inte skugga tomten.

Jag är lite orolig att om det blir problem med relatiionen med bonden eller att det kommer en ny ägare som vill "tvinga" oss till ett köp genom att vi inte får röja där och att det växer igen fullkomligt framför huset vilket inte ser så roligt ut..

Någon som kan ge lite tips/info om hur man handterar detta på bästa vis, Vill inte "krångla" för mycket under budgivningen utan försöka ta kontakt med bonden efter eventuell budgivningsvinst för att höra att det är ok att "röja" lite på hans mark.

Du får väl ringa honom efter budgivningsvinsten och fråga om det är okej. Svårare än så är det inte.

Ofta är det så att sly och annat skräp är bra om det hålls undan, lite större träd har ett lite värde och då vill han nog bli tillfrågad.

Annars så kan ni ju köpa pläten och lösa problemet för all framtid, avstyckningen är väl en ca 15-20kkr har jag för mig och så kan ni väl erbjuda bonnen 5kkr eller nått sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.