Nanny fine det är gulligt att du svarade men det kom krav på att golvbrunn skulle bytas i samband med våtrumsrenovering redan i början på -90 talet. Reglerna för byte av golvbrunn kom redan 1991 men kraven på åtgärderna (detaljerna) kring brunnen har sett olika ut allteftersom reglerna förstärkts kring våtrumsrenovering och har utvecklats flera gånger efter 1991. Kan det vara så att de krav du skriver är från uppdateringen kring våtrumsreglerna som kom ev. 2002?

Det handlar inte om renoveringar gjorda för framtiden utan att ha koll och kunskap om vad som gäller för krav den tid man gör renoveringar.
Vidare kan jag berätta att man tydligen kunde anlita hantverkare till att renovera badrummet men välja bort att hantverkaren inte skulle byta golvbrunn trots att det var krav på att golvbrunnen skulle vara bytt. Det kan man fortfarande välja bort men hantverkaren kan inte lämna våtrumsgaranti.

Dessa informationer har jag fått av både certifierade hantverkare och advokat.

Svar till Sundsvalltimrå. Jo vi gillade öppningen som var gjord i en del av den bärande väggen under förutsättning att den var riktigt gjord avväxling med hänsyn till både korttidslast och långtidslast. Det visade sig vid besiktningen att det var den inte och har således påverkat konstruktionen. Hade en stålbalk dimensionerats för detta utrymmet skulle det inte diffa en halvcentimeter och med limträbalk så skulle det inte diffa med mer än max 8 mm. Nu är diffen över 15-20mm och det finns inga som helst garantier att det slutar där för avväxlingen har inte funnits där mer än 2-3 år. Återigen så är det tyvärr så att det är gjort av personer som antingen vill spara pengar för det är "häftigt/kul" att fixa själv. Tanken med utséendet var ju god men kunskapen fanns inte. Det visade sig att de hade inte räknat på detta alls utan tyckte att det "borde" hålla. Det kan vara ok om man har materialkunskap etc men så är tyvärr inte det här fallet.

Det vore interessant att se var det kravet fanns skrivet före 2005, vilket är den första gång jag sett det skrivet i BKR reglerna. Alla reglerna, även historiska finns att ladda ned på bkr.se.

Jag misstänker (men kan ha fel) att dina experter kan behöva läsa på.

Nu vet jag inte riktigt hur du menade med "det är gulligt att du svarade", men det kan tolkas som en ganska nedlåtande inledning, om det inte var syftet så kanske du bör förtydliga lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.