Vi har tittat på ett hus som har sättningar i vägg och tak.huset är byggt 2007 och byggherren har avlidit.
vad gäller vid såna omständigheter ,åtgärder vid byggfel osv ?
Sättning har uppkommit även i badrummet på öv. våning ,så man undrar om täktskitet kanske kan vara skadat.
Mäklaren informera att säljaren hade anmält det till Agro men inget har hänt med det hela.

Är det ett dödsbo som säljer?

anaitis skrev:
Är det ett dödsbo som säljer?
Det är ingen dödsbo.

abbe_ skrev:
Är det samma som Jucismacker kollat på ?
[länk]
Stämmer bra det :D Dcan är min sambo :D

Kunde inte låta bli, kollade lite på nätet om prisnivån i området. I mitt tycke så verkar det här huset ligga i överkant prismässigt. Nu vet jag iofs. ingenting om prisnivån mellan olika områden i närheten, detta kanske är gräddhyllan?

Det ser ut som priset skulle vara högt även i förhållande till om huset hade varit helt utan anmärkning.

Jucismacker skrev:
Det är ingen dödsbo.
Men du skriver att byggherren har avlidit. :S

Immobil skrev:
Men du skriver att byggherren har avlidit. :S
Ja det är alltså han som har lett själva byggnadsarbeterna.
Han som är säljaren har ju inte byggt huset själv, det har ju polacker gjort.

hempularen skrev:
Kunde inte låta bli, kollade lite på nätet om prisnivån i området. I mitt tycke så verkar det här huset ligga i överkant prismässigt. Nu vet jag iofs. ingenting om prisnivån mellan olika områden i närheten, detta kanske är gräddhyllan?

Det ser ut som priset skulle vara högt även i förhållande till om huset hade varit helt utan anmärkning.
Ja prisnivån är alldeles för hög för det huset.
Däremot vet vi att de fått bud på 2,2 miljoner men har tackat nej till det.
Huset har legat ute i 90 dagar och de kommer nog inte få det sålt för den summan. Speciellt inte med alla fel på huset.

Det blev lite fel där?
Han/den som bygger är entreprenören eller kanske byggaren
medan den som låter bygga kallas byggherren.
Lite förvillande? Men så är det.

anaitis skrev:
Det blev lite fel där?
Han/den som bygger är entreprenören eller kanske byggaren
medan den som låter bygga kallas byggherren.
Lite förvillande? Men så är det.
Aha, så sa inte mäklaren till oss haha.
Ja då är det inte byggherren som är avliden då :D

Hur vet du att de fått ett bud på 2.2? Den typen av information sprids ofta av mäklarer/säljare för att skapa ett golv för budgivningen.

Lite av att skapa ett marknadspris, ngn. annan var villig att betala 2,2. Det skapar en tro hos spekulanterna att det är ju värt åtminstonde 2,2, jag vill ha det så jag kan väl gå upp 50 eller 100 000. Rätt pris kanske snarare är 1,8 (obs bara ett exempel, jag vet inte vad det här huset är värt).

Om sedan mäklaren inte har koll på de mest ellementära begreppen runt fastigheter så tycker jag att även det är ett minus här.

Iofs så kan det stämma.

I normalfallet så är det ex. en privatperson som köper en tomt och beställer ett bygge av ett hus på tomten. Han är då byggherre.

Men det förekommer att ett byggföretag bygger hus på spekulation, dvs byggföretaget beställer huset av sig själv, och säljer sedan det färdigbyggda huset. Då är byggföretaget byggherre, den förste "riktiga" ägaren till huset köper huset på samma premisser som om det hade varit ett 100 år gammalt hus med 15 ägare genom åren. Detta är idag ganska ovanligt, men jag tror att det förekommer.

hempularen skrev:
Hur vet du att de fått ett bud på 2.2? Den typen av information sprids ofta av mäklarer/säljare för att skapa ett golv för budgivningen.

Lite av att skapa ett marknadspris, ngn. annan var villig att betala 2,2. Det skapar en tro hos spekulanterna att det är ju värt åtminstonde 2,2, jag vill ha det så jag kan väl gå upp 50 eller 100 000. Rätt pris kanske snarare är 1,8 (obs bara ett exempel, jag vet inte vad det här huset är värt).

Om sedan mäklaren inte har koll på de mest ellementära begreppen runt fastigheter så tycker jag att även det är ett minus här.

Iofs så kan det stämma.

I normalfallet så är det ex. en privatperson som köper en tomt och beställer ett bygge av ett hus på tomten. Han är då byggherre.

Men det förekommer att ett byggföretag bygger hus på spekulation, dvs byggföretaget beställer huset av sig själv, och säljer sedan det färdigbyggda huset. Då är byggföretaget byggherre, den förste "riktiga" ägaren till huset köper huset på samma premisser som om det hade varit ett 100 år gammalt hus med 15 ägare genom åren. Detta är idag ganska ovanligt, men jag tror att det förekommer.
Tack för svar!
Det är en kompis kompis till oss som budat 2,2 miljoner men säljarna godtog inte det. Det är därför vi vet det :D
Ikväll ska vi träffa säljaren och mäklaren och jag kan skriva här sen hur vi beslutade oss att göra. men vi kommer säkert inte att buda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.