2 843 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Köpa nedlagt entusiastprojekt
Sida 1 av 2
Hej!
Vi hittade ett hus på nätet som vi ska åka och titta på i helgen. Det finns ett par saker som gör det unikt och vi är väldigt intresserade. När jag ringde mäklaren så suckade han och sade att högst budet inte ens var hälften av utgångsbudet. Bra, så långt!
Objektet är ett närmare hundra år gammalt trähus med några andra byggnader till. Tydligen finns det vissa mindre problem med det, bland annat omfattande gamla vattenskador på bjälklaget mellan över och nedervåning. Ägarna är verkar vara ett par renoveringsentusiaster som gått skilda vägar. Renovering av kök är påbörjat men inte avslutat. Likadant är fasaden delvis målad. Insidan delvis målad. Alla projekt har påbörjats parallellt, inget har avslutats. Mäklaren kallade det för ett hus med obegränsad potential...
Eftersom det officiellt är ett fritidshus saknas några saker: Bland annat toalett/badrum liksom en lösning för avloppet och ett värmesystem.
Jag har upptäckt ett par juridiska hakar finns också: Tomten består egentligen av två mindre tomter och uppfarten till huset går över en annan (obebyggd) tomt utan att det finns något servitut (!). Om lantmäteriets karta stämmer är också en tillhörande byggnad delvis uppförd utanför tomtgränsen. Det är en ny byggnad och liksom allt annat ej helt färdigställd.
Finns det något man bör tänka på när man tittar på huset? Hur får man till exempel reda på exakt var tomtgränsen går?
Vi hittade ett hus på nätet som vi ska åka och titta på i helgen. Det finns ett par saker som gör det unikt och vi är väldigt intresserade. När jag ringde mäklaren så suckade han och sade att högst budet inte ens var hälften av utgångsbudet. Bra, så långt!
Objektet är ett närmare hundra år gammalt trähus med några andra byggnader till. Tydligen finns det vissa mindre problem med det, bland annat omfattande gamla vattenskador på bjälklaget mellan över och nedervåning. Ägarna är verkar vara ett par renoveringsentusiaster som gått skilda vägar. Renovering av kök är påbörjat men inte avslutat. Likadant är fasaden delvis målad. Insidan delvis målad. Alla projekt har påbörjats parallellt, inget har avslutats. Mäklaren kallade det för ett hus med obegränsad potential...
Eftersom det officiellt är ett fritidshus saknas några saker: Bland annat toalett/badrum liksom en lösning för avloppet och ett värmesystem.
Jag har upptäckt ett par juridiska hakar finns också: Tomten består egentligen av två mindre tomter och uppfarten till huset går över en annan (obebyggd) tomt utan att det finns något servitut (!). Om lantmäteriets karta stämmer är också en tillhörande byggnad delvis uppförd utanför tomtgränsen. Det är en ny byggnad och liksom allt annat ej helt färdigställd.
Finns det något man bör tänka på när man tittar på huset? Hur får man till exempel reda på exakt var tomtgränsen går?
Jag kan försöka svara på den sista frågan:
Du kan kontakta Lantmäteriet eller kommunen (beroende på vem det är som ansvarar för fastighetskartor och gränser i den aktuella kommunen, det varierar nämligen. Är det på landsbygden är det nog med stor säkerhet Lantmäteriet som sköter det, men är det i tätort kan det vara det lokala stadsbyggnadskontoret eller den kommunala lantmäterimyndigheten som du ska kontakta).
De kan mot en avgift komma och markera ut gränsen exakt (eller iaf så exakt det går, ibland kan det vara en väldigt gammal fastighet med osäkra gränser).
Du kan kontakta Lantmäteriet eller kommunen (beroende på vem det är som ansvarar för fastighetskartor och gränser i den aktuella kommunen, det varierar nämligen. Är det på landsbygden är det nog med stor säkerhet Lantmäteriet som sköter det, men är det i tätort kan det vara det lokala stadsbyggnadskontoret eller den kommunala lantmäterimyndigheten som du ska kontakta).
De kan mot en avgift komma och markera ut gränsen exakt (eller iaf så exakt det går, ibland kan det vara en väldigt gammal fastighet med osäkra gränser).
Hur starkt äktenskap ni har !!!.HenrikHuslöse skrev:
Det är nog bra att ni först ställer in er på att sådana här projekt är en riktig prövning för både ekonomi och relationer, så ni måste se till att vara realister, inte optimister.
Tomtgränser hittar man genom att lokalisera markeringarna, tomtpinnar, markeringar och dubb i stenar osv. En fastighetskarta där markeringstypen är angiven underlättar.
Är markeringar borta eller flyttade kan en lantmäteriförrättning krävas (dyrt!).
Jag tycker ni ska gräva fram någon eller några med ganska stor erfarenhet av att bygga och gärna restaurera hopplösa hus, att ha med er.
Kolla också så ni inte råkar ha äkta hussvamp, då är det i det närmaste kört (till en acceptabel kostnad) att rädda huset.
Avloppet: 100kkr och uppåt. Är det i skärgården så värre.
Servitut är ingen fara, ni kommer alltid att kunna ta er in till er tomt (om det inte är väldigt special). Vid behov ordnar Lantmäteriet detta (mot en avgift).
Kartan kan diffa på 10+ meter med verkligheten. Leta rör!
Servitut är ingen fara, ni kommer alltid att kunna ta er in till er tomt (om det inte är väldigt special). Vid behov ordnar Lantmäteriet detta (mot en avgift).
Kartan kan diffa på 10+ meter med verkligheten. Leta rör!
Tack!
Aha, det är alltså så att kartan kan diffa. Här ska letas tomtmarkeringar!
Mikael har helt klart en poäng -- man vill ju inte att det ska sluta med att man är gift med huset...
Aha, det är alltså så att kartan kan diffa. Här ska letas tomtmarkeringar!
Mikael har helt klart en poäng -- man vill ju inte att det ska sluta med att man är gift med huset...
Ja har inte lantmäteriet varit där på sistående kan det diffa en hel del. Min tomt är ommätt och den diffar inte många cm i gränsen nu.
Låter som ett rivningsobjekt.HenrikHuslöse skrev:Objektet är ett närmare hundra år gammalt trähus med några andra byggnader till. Tydligen finns det vissa mindre problem med det, bland annat omfattande gamla vattenskador på bjälklaget mellan över och nedervåning. Ägarna är verkar vara ett par renoveringsentusiaster som gått skilda vägar. Renovering av kök är påbörjat men inte avslutat. Likadant är fasaden delvis målad. Insidan delvis målad. Alla projekt har påbörjats parallellt, inget har avslutats. Mäklaren kallade det för ett hus med obegränsad potential...
Att riva innebär ju onekligen god potential vad gäller att göra om saker.
Hmm, nu satte du mig på pottkanten. Det jag menar är den karta som ofta används i fastighetsannonser: Det står tomtkarta men på själva kartan står det copyright Lantmäteriet i ena hörnet. Man kan se granntomterna (3:1, 3:2 etc) inritade också. Inte en sådan tomtkarta kommunerna har, det finns väl bara för detaljplanerade områden tror jag?-MH- skrev:
Nu har vi varit och tittat på det. En del var bättre än väntat, annat sämre. Vi hittade ingen äkta hussvamp, vattenskadan verkar vara mindre än vad som sagts och det fanns ett rum mer än i beskrivningen (!)
Det verkar som om vattenledningen från brunnen frusit för några veckor sedan och säljaren så gett upp och lämnat huset. Lärdom: Lämna aldrig ett hus vintertid med en luftvärmepump som enda värmekälla. När det blir tillräckligt kallt stannar värmepumpen och huset har ingen värme alls. Det har varit bortåt 20 minusgrader på senaste tiden. :O
Det verkar som om vattenledningen från brunnen frusit för några veckor sedan och säljaren så gett upp och lämnat huset. Lärdom: Lämna aldrig ett hus vintertid med en luftvärmepump som enda värmekälla. När det blir tillräckligt kallt stannar värmepumpen och huset har ingen värme alls. Det har varit bortåt 20 minusgrader på senaste tiden. :O
henrikhuslöse skrev:hej!
Vi hittade ett hus på nätet som vi ska åka och titta på i helgen. Det finns ett par saker som gör det unikt och vi är väldigt intresserade. När jag ringde mäklaren så suckade han och sade att högst budet inte ens var hälften av utgångsbudet. Bra, så långt! :d
objektet är ett närmare hundra år gammalt trähus med några andra byggnader till. Tydligen finns det vissa mindre problem med det, bland annat omfattande gamla vattenskador på bjälklaget mellan över och nedervåning. ägarna är verkar vara ett par renoveringsentusiaster som gått skilda vägar. Renovering av kök är påbörjat men inte avslutat. Likadant är fasaden delvis målad. Insidan delvis målad. Alla projekt har påbörjats parallellt, inget har avslutats. Mäklaren kallade det för ett hus med obegränsad potential...
spring för livet!
Redigerat:
Inte än! Jag har nämligen ringt kommunen och frågat om det finns bygglov på tomten. Ja och nej var svaret från damen där. Det finns ett bygglov från 2007 för en byggnad som idag står på tomten (och ev. en bit in på granntomten). Men, det finns inget slutbevis och det finns ingen kvalitetsansvarig anmäld. Dessutom står en tidigare ägare som byggherre, inte säljaren. :SFotografen skrev:
Tanken slog mig att om inte säljaren godtar vårt bud så föreslår vi för kommunen att kasta ett getöga på ärendet...