12 198 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Högsta bud men säljarna vill inte sälja
tommy3: Med ett förfallande hus på landet kanske det inte kommer någon nr 2, som i detta fall ens vill pynta 1M.
"Säljaren har ibland inte så bråttom" Man kan istället säga "Säljaren har för det mesta bråttom"
De som säljer bor inte där, vilket innebär dubbla uppvärmningskostnader etc i vinter. De flesta säljarna brukar ha bråttom att sälja då de antingen inte har råd att bo kvar (typ skilsmässor) eller redan har köpt ett nytt boende. Finns det endast 1 köpare så är det köparens dans, finns flera som det varit de sista 14 åren så blir det prisspiral uppåt.
Men helt korrekt så kan det löna sig för säljaren att vänta, men hur man än gör så är det ett samspel mellan köpare/säljare, vilket innebär prisförhandlingar.
"Säljaren har ibland inte så bråttom" Man kan istället säga "Säljaren har för det mesta bråttom"
De som säljer bor inte där, vilket innebär dubbla uppvärmningskostnader etc i vinter. De flesta säljarna brukar ha bråttom att sälja då de antingen inte har råd att bo kvar (typ skilsmässor) eller redan har köpt ett nytt boende. Finns det endast 1 köpare så är det köparens dans, finns flera som det varit de sista 14 åren så blir det prisspiral uppåt.
Men helt korrekt så kan det löna sig för säljaren att vänta, men hur man än gör så är det ett samspel mellan köpare/säljare, vilket innebär prisförhandlingar.
På den lokala marknaden (2-3 miljonerkronorshus) råder ett veritabelt smörgåsbord för köpare just nu och har så gjort i ett par månader. Jag skulle gissa att det beror på bolånetaket, då jag själv varit på visningar har mäklarna varit väldigt intresserade av huruvida man har lånelöfte eller ej.largab skrev:
Antingen lugnar det ner sig när bankerna blivit varma i kläderna med de nya reglerna, eller så är det början på en lite större nedgång. Time will tell.
Besiktningen avklarad utan att bjuda på några överraskningar. Verkar som att vi varit lite väl negativa när det gäller grunden och syllarna i huset. Besiktningsdamen kunde inte hitta något med varken syn, lukt eller instrument som tyder på att det skulle finnas fukt/röt/mögelskador i nedre delen av huset.
Vi är alltså nöjda och kommer inte att försöka påverka priset på något sätt eftersom besiktningen inte visade på några allvarliga fel över huvudtaget. Och de fel som finns anser vi vara "medräknade" i det pris vi betalar. Så om knappt en månad får vi tillträde till huset och då börjar det roliga(?) med att renovera badrum och försöka sätta sig in i och förstå hur resten av huset fungerar
Vi är alltså nöjda och kommer inte att försöka påverka priset på något sätt eftersom besiktningen inte visade på några allvarliga fel över huvudtaget. Och de fel som finns anser vi vara "medräknade" i det pris vi betalar. Så om knappt en månad får vi tillträde till huset och då börjar det roliga(?) med att renovera badrum och försöka sätta sig in i och förstå hur resten av huset fungerar
grattis till huset
ja det är roligt att äga hus. titta gärna på några avsnitt arga snickaren. där finns en del att lära... jag själv kör lite väl mycket parallellt så det är mycke halvfärdiga saker. ett gott råd är att göra färdig en del HELT innan nästa påbörjas. lycka till
ja det är roligt att äga hus. titta gärna på några avsnitt arga snickaren. där finns en del att lära... jag själv kör lite väl mycket parallellt så det är mycke halvfärdiga saker. ett gott råd är att göra färdig en del HELT innan nästa påbörjas. lycka till
nyfniken. jo jag skrev de senaste 14 åren. det är som du säger att det nog är slut med den pris uppåt spiralen och den vänder nedåt istället. jag tro också på sjunkande priser. nu måste en köpare ha med sig mer än 300 ksek i kontanter. det är inte många 1agångsköpare som klarar det. mvh
300' kommer du inte långt med. Du behöver till flytt, dubbelt boende, lagfart och pantbrev. 20% är nog närmare sanningen. Faktum är ju att det även blir svårt för en andragångsköpare att klara sig utan topplån.largab skrev:
Klicka här för att svara