Kök
Tesa: Har inte råkat ut för det hemma, men på jobbet väntar vi på en del av köket sedan i mars...och det har varit en hel del strul på vägen. Men, om man vara positiv, så ser det som är gjort snyggt ut!
Gummigum: Himla otur att Corian är så dyrt då den här nya 'plastgraniten' hade i så fall varit första val. Tvärtom - den är t o m dyrare än sten :-( Hos återförsäljaren i Gbg kallas den Corian fortfarande....ny generation?!?
Gummigum: Ber å få återkomma - mitt stenställe har semester just nu....:D och vi med snart också.....vi tänker ju göra 'hylla' i marmor i köket samt ha marmorplattor istället för kakel så detta är någe jag tänker undersöka extremt noggrant först!
Dani: Tänk på att en kyl och frys med ismaskin måste stå ganska nära vatten och avlopp.
Cocacola74: [citat] Kan heller inte förstå det, i mors lilla hus så läcker kranen i köket, jaja, ingen större affär att byta, finns inga "ballo-fix" under diskbänken, jaja ingen fara, bara att bryta huvudvattnet... det trista är att den bara snurrar (snurrkran är det, en "spak" hade varit bättre) Eftersom den sitter så dumt till så måste man riva ner hela diskbänken, och då måsta man kapa ur
Metatron: Bästa priser på sten hittar du på http://hemluckan.se dessutom massor ideér och flera olika graniter att välja mellan missa inte det.
MathiasS: [citat] Just det. Så vi tog i lite: 160liter i VP a 55 grader, 200 liter i en elvb med upp till 85 grader. Det blir ganska mycket vatten som kan störttappas i badkar typ 625 liter @ 40grader. De räcker. ;)
koko: Tack för tipsen! Jag hittade dock till slut skåpstommar på ikea, av alla ställen, så det löser sig ändå! Dörrarna ta vi nog snickarhjälp till, men antagligen i stockholmstrakten (jag är ju en sån där typiskt stockholmare som glömmer berätta var jag söker...). Kristina
BAP: Någon som vet om man är tvungen att byta kaklet på väggarna pga av brutet fuktspärr om det visar sig att det endast är blött i golvet?
ledighetskommiten: Verkligen svinbilligt (även om man får betala tillägg för extra isoleriat, vilket kan vara bra att ha i ett badrum).
galitolo: Tack för svaren. Försöker hitta den bästa lössningen för oss. Kanske går det att hitta liknande kakel ock klinkers fast billigare. Men ändå vill jag att vårt badrum ser lite "mjukare" ut, som ett vanligt fint och mysigt rum . Min tånorig son kommer att få ducsh/WC på nedre planet i mera modern still med blå mosaik och jusgrå kakel klinkers. Det blir nog bra.
ledighetskommiten: Som sagt - visst går det, men jag tror ni ångrar Er om Ni inte passar på att byta då Ni ändå är igång. Det är varken särskilt dyrt eller svårt.
ledighetskommiten: Jag specialbeställde en på Lagarostfritt. Fick den då exakt skräddarsydd med de mått och kanter jag ville ha. Visst - dubbelt så dyrt som en standard, men för vår del så passade inte mått eller uppvik med standardmodellerna.
Framerate: Ho, ho, det där ser dyrt ut. Speciellt om man vill ha saltvattensakvarium som på bilden.
Fredrik_J: Varför inte fuska lite och lägga plastmatta som fuktspärr underst och sedan trätrall ovanpå....
Jonte: Tänk på vad det skulle kosta dom att göra om jobbet. Lägg dig sedan en bit över det. Vi hade en liknande situation när det gällde att klinkergolv i duschen som hamnade 2cm utanför den vikbara duschväggen. Kakelkillen tyckte det blev snyggare än den ritning som han fått av mig. Det kostade dom 7500 kr. Lycka till :)
karup: Vad fint det blev, Kicksan. :) Var inne på er hemsida och tittade runt och blev imponerad. Vad är det för tapet och färgkod i vardagsrummet vid soffan? Det ser ut att vara lite åt det hållet vi letar efter till vårt hus som är under uppbyggnad. mvh Susanna
gluecifer: Tycker man ofta hör "det ska hålla om man ramlar mot väggen".... Hur ofta händer det egentligen? Vi tog bort en vägg i badrummet och satte upp en ny så rummet blev större, enkelgips och tätt reglat. Känns stabilt. Övriga väggar hade redan spånskivor utanpå reglarna så där blev det renoveringsgips och dom väggarna känns ännu mer stabila. Säga vad man vill jag tror aldrig de
norrlandshus_sthlm: tarkett optima 5,4m2 inklusive fallspackling, rivning, kontaktlimning runt brunnen :-X och etablering, avetablering 4800+ äcklig skatt tidsåtgång 2dar ....inte arbetstid...torkning och sånt också jue
ledighetskommiten: Jag vidhåller att det finns fler kökstillverkare som har samma system, även fast de har "kökskonsulter". "Problemet" är lätt ordnat genom att köpa "täcksidor" till högskåp som kapas i "rätt" höjd. På så sätt tar man även upp den höjdskillnad som ofta finns i golvet i äldre hus.
Gummigum: De svarar inte på mail tyvärr......man måste kanske ringa dem? Sedan är det frågan om det är superbilligt är det verkeligen nya maskiner man får?!?
Matti: man kan få rätt snygga nyanser genom att "blånna" (vet inte om det är riktig svenska) en plåt föreslagsvis rostfritt. Det går till så att man hettar upp plåten med en gasolbrännare och får då olika nyanser beroende på plåt material och värme. Ang. koppar: tänk på att den koppar som används idag är så ren att den blir svart när den oxiderar...
Mindy: Tack för råden! :) Det är/var trälook jag är ute efter men jag måste erkänna att Tarketts Optic-golv var läckra. Mycket talar för att det blir ett sådant åtminstone i hallen - men kanske både och?!
charta77: Jag gillade som tidigare sagt kofoten... Öhm, men skär upp mattan i hanterbara bitar, den är lite stel att hantera när man fått loss en skaplig bit.
byggimpert: [citat] Tycker iaf. jag verkar klokt ;) Visst går det bra att duscha i badkaret men nog är det betydligt smidigare med en separat dusch, så har man plats tycker jag definitivt att det är att föredra. //Christina.
charta77: Frågar igen, innan jag sätter upp taket i badrummet. Vad är en acceptabel lösning. Som det är nu så har jag spart den del av fuktspärren taket, samma modell som fanns på väggarna. Mazonitskivor överdragna med plast och plastlisten i kanterna. Efter jag gjort badrummet så är gipskovorna an mot taket men det är en springa mellan tak och gipskiva på någon mm. Jag har tak som jag skall
norrlandshus_sthlm: tror inte det skadar att rensa lite ... trots allt så behövs det nog med tanke på jagvetintevaddetkanvaraklumparna :o