Kök
Mjölnaren: Ja vi har sabbat en bänkskiva ovanför diskmaskinen. Nu har vi en L-profil i polerad rostfritt sitter på bänkskivan i diskmaskinens bredd + 200 mm. Plåten har suttit där i snart 4 år och skivan är som ny ;)
ama: Har suttit och kluddat lite, ifall du själv vill ha mått och liknande på badrumsinredning, så brukar www.sigro.se ha det mesta med mått: Om dörren kan flyttas till snedväggen så är det inga problem med plats, antingen så bygger ni själva bastun efter de mått ni vill ha, eller så köper ni ett färdigt rum. Tylö har bla en hörnmodell som sparar plats och två kan sitta ganska
muppen: Tack för svaren, undrar om köksön kan ha granit och fragranit skål, diskbänken i fragranit men den bänken runt om i ek, köket i ek och golvet i matdel plus kök i grani? :o
Metatron: Men för den saken heter inte bänkskivan fingerskarv, men om man säger fingerskarvad bänkskiva vet man att det är trästumpar bänken är gjord av. Det finns även annat innom träindustrin som fingerskavas. Kan kallas materialbesparing men främsta syftet för fingerskarv är 1. hög formstabilitet 2. hög hållfasthet 3. liten risk för sprickbildning
Metatron: Jämnför priserna även med http://hemluckan.se så ser du var det är bäst pris.
Mario: Båda modellerna är godkända men den absolut säkraste är den övre och dessutom blir det ingen synlig skarv mellan rören i schaktet och rören i badrummet.
Mario: Normerna säger 75mm men visst är det kris så fungerar det med 50 också se bara till att du inte får bakfall på röret.
Mr_Smurf: [citat] Jo, jag har också sett den... Men har man vill ju inte gärna byta ut toalettstolen om man inte behöver. Nåja, nån dag när jag känner mig händig får jag väl söka reda på en lämplig plastdunk och se om jag kan bygga om min toa så den också får dubbla väggar med luft emellan :)
michaelbo: Bruker du central trafo måste du lave strømtabs beräkninger på alle dine spots. :( :( placert trafo så när ved lyskilde som muligt max 4 m och bruk inte ledning mindre end 2,5 m [sup]2[/sup]minstens. Vär det inte kravs bruk da elektronisk regulering dä den er mere tabsfri end transformator, jeg mener at huske at värkningsgraden for trafoer är 0,91 (inte helt säker) Alle dine
NUB: Hej Ett smart tips är att man funderar vad man villa och sedan lämnar in en offert, oftast brukar företagen gå ner en hel del om man köper mycket. Fördelen är att man gör det där man bor, fördel om det skulle bli något strul. Vi köpte produkter för 27.000 men fick betala 22.000 så vi var mycket nöjda. Syrran köpte alla vitvaraor till ett kök och fick mer rabatt. Vi köpte inte
Matti: jag minns inte om vvs:arn gjorde något annat än att koppla om till kallvatten, han gjorde åtminstone inte några större arbeten. I äldre och enklare diskmaskiner (och tvättmaskiner) med mekaniska tidur var det ofta så att uppvärmningen helt sköttes enligt tid. Vattnet förväntades få ungefär rätt temperatur efter en viss tid. Sätter man varmvatten till en sådan kommer temperaturen
Mr_Smurf: Glöm mitt förra inlägg... läste inte tillräkligt noga...
Janne_B: Det finns stora variationer i den stenen. Vår är inte grön utan mer svart/guld. Se exempel http://www.prefabgranite.com/pf/uba_tuba.html Uba Tuba är en stad/område i Brazilien. Härunder följer en förklaring av namnet: Ubatuba: ubá in the nheengatu language means canoe. Uubá is the name of a gramineous plant or wild cane from which arrows are made. Uuba-tyba means a great quantity of
Mr_Smurf: Ring runt till olika snickerier, många små snickerier med egen skog kan priskonkurera rätt bra på kök.
Mia_D: [citat] Jag har också bilder på vitt kakel och ljusgrå fog, tagna i vårt badrum - om Ni är intresserade.... Skicka ett direktmeddelande till mig med Er mailadress så skickar jag dem "pronto" :D /Mia
Jocke_A: Vad ni en gör köp ingen toa stol från Svedbergs. Köp IDO, GBG, eller IFÖ.
yonna: Denna fråga hade du ju uppe under rubriken 'golv' ... eller? Och där diskuterades den av flera ... ???
Immobil: Har redan varit på tapeten, kolla in: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1087672736 ;)
Mia_D: Är tyvärr inget proffs men VI har gips "under" panelen. Men å andra sidan så hade vi gipstak först i några år innan vi valde att sätta upp panel med infällda spotlights. Så vi lät bara gipsen sitta kvar sas. Nu har vi haft paneltaket i ca 5 år och det är verkligen läckert!! Hade nyligen en besiktning av huset (pga försäljning) och vi har inga problem med fukt ovanför badrummet
fc: Nu vet inte jag vad luckerna kostar på hemluckan, kan var så att de också köper från polen, inte vet jag. Jag vet bara att det är svårt och matcha priserna mellan luckor från polen jämfört med sverige. ;)
Mangelito: Till att jämna av ytor då, exempelvis skruvhål (ja, jag skall avlägsna skuvarna ;) ), och skarvar? Likaså spackling av väggarna?
Mangelito: Men om du flytspacklar 12mm, letar sig knappast en skruvskalle igenom.
Tumstocken: Jo, tack grabbar. Har blivit infoad om problemet med olika kylmedel på ett annat, teknikinriktat forum. (som tycks vara befolkat av VVS-ingenjörer o gamla kylskåpsmekkar) . Det var ju synd, för ni förstår ju enkelheten bakom tanken. (förresten är det kylmedel R12 i apparaten nu.) Nåja. Kanske låter jag bli, då. Eller pular lite, bara på spec / vinst & förlust. Tum.
Doffe: Vikterna kan variera kraftigt beroende på kvalitet, t.ex väger granitkeramik mer än vanlig klinker på rödlera eller vitlera p.g.a att den är mycket mer kompakt, sedan kan ju tjockleken också variera en del en genomsnittlig 33,3x33,3 granitkeramik väger ca 22,2 kg/m² Mängderna i förpackningarna är väldigt olika från olika leverantörer. 10x10 kommer oftast mellan 0,5-1 m²/pkt 20x20,
sar@: Hej igen! Tack för svar! Badkaret vi tittade på finns på bauhaus och kostar runt 2500:-, sen tillkommer juh kostnader för matrial för inbyggnaden. När jag pratade på personalen på bauhaus, så kunde de inte svara på en enda fråga om karet...(antal liter, material, hur man går till väga osv..) TOTALT värdelöst! Tur att forumet finns...hehe..då butikerna tydligen inte vet va tusan de
Jesca_j: Vet ej, annars kan du ta en lite styvare tråd/elkabel och rensa inifrån klylskåpet.