2 360 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Dubbelgips & kortlingar
Fantastiskt forum - tack alla för fin inspiration!
JAg skall renovera en gästtoalett om ca 2,5 m2. Det är inget våtutrymme.
1. Varför borde jag sätta dubbelgips innan jag kaklar väggarna?
2. Vad är en "kortling"?
3. Är det troligt att jag ångrar mig om jag inte lägger golvvärme?
4. Vilken typ av spots i taket skall jag välja, låg- eller högvoltsspots?
5. Hur många spots?
Mvh
LArs
JAg skall renovera en gästtoalett om ca 2,5 m2. Det är inget våtutrymme.
1. Varför borde jag sätta dubbelgips innan jag kaklar väggarna?
2. Vad är en "kortling"?
3. Är det troligt att jag ångrar mig om jag inte lägger golvvärme?
4. Vilken typ av spots i taket skall jag välja, låg- eller högvoltsspots?
5. Hur många spots?
Mvh
LArs
Hej Lars!
1. För att få en tillräckligt stabil vägg för kaklet. Det finns annars en risk att om du får ett högt tryck mot väggen, att den buktar och kaklet spricker som följd.
Ett alt. är att regla tätare. 300CC ist för 600.
2. Ett i lägg av t.ex en bräda plank regel etc. emellan två reglar.
3. Vad skall du ha på golvet? Klinker; Njae, kanske. En smaksak. Inget jag skulle välja i en liten gästrums toalett utan dush.
Matta; Nej jag skulle inte välja golvvärme om jag redan hade ett element.
4. Det som finns tillhands. Vanligt, vad jag fattar, med lågvolt.
5. Svårt att säga. Hur starka lampor skall du ha? Hur mycket vill du att det skall lysa? Vart skall de placeras?
1. För att få en tillräckligt stabil vägg för kaklet. Det finns annars en risk att om du får ett högt tryck mot väggen, att den buktar och kaklet spricker som följd.
3. Vad skall du ha på golvet? Klinker; Njae, kanske. En smaksak. Inget jag skulle välja i en liten gästrums toalett utan dush.
5. Svårt att säga. Hur starka lampor skall du ha? Hur mycket vill du att det skall lysa? Vart skall de placeras?
Håller med Norres svar på samtliga punkter men vill förtydliga lite vad gäller kortlingar.
Kortlingar används där tyngre saker skall skruvas i och monteras på väggen t.ex. tvättställskonsoller, dushblandare m.m.
Kortlingar monteras mellan de ordinarie väggreglarna och ger på så sätt att det finns något att skruva i.
Det finns inget som är så jobbigt som att komma till en kund som skall ha ett tvättställ monterat och så upptäcker man att det finns inte ett dugg att skruva i där konsollerna skall upp. Är inte lätt att få ett tvättställ att sitta fast på ett tillfredställande sätt i enbart gips.
/Mario
Kortlingar används där tyngre saker skall skruvas i och monteras på väggen t.ex. tvättställskonsoller, dushblandare m.m.
Kortlingar monteras mellan de ordinarie väggreglarna och ger på så sätt att det finns något att skruva i.
Det finns inget som är så jobbigt som att komma till en kund som skall ha ett tvättställ monterat och så upptäcker man att det finns inte ett dugg att skruva i där konsollerna skall upp. Är inte lätt att få ett tvättställ att sitta fast på ett tillfredställande sätt i enbart gips.
/Mario
Men inte bara för att ha något att skruva i utan det är också ett utmärkt sätt att få ett styvare bjälklag eller vägg.....Mario skrev:Håller med Norres svar på samtliga punkter men vill förtydliga lite vad gäller kortlingar.
/Mario
Att behöva använda tätare regelavstånd som cc 30 eller använda dubbelgips är inte nödvändigt om väggen exempelvis utgörs av 70 regel o ett lager gips.Norre skrev:Hej Lars!
Mvh David
Klicka här för att svara