Min gamla Futurum har lagt av efter lång & trogen tjänst. Det visar sig nu att den faktiskt har två utsug dvs över spisen och dessutom uppe vid taket ovanför fläkten.

Eftersom huset teglats och alla gamla ventiler har murats igen känner jag att det inte är helt fel med det dubbla utsuget.

Finns sådana fortfarande på marknaden? Jag har letat men inte funnit.

På vilket sätt har fläkten givit upp? de två vanligaste felen; lagerhaveri och trasig kondensator är rätt enkelt åtgärdade... Även en omlindning går att göra även om man normalt inte lindar om köksfläktar...
annars kan man väl tänka sig att sätta en kanalfläkt på vinden och då är två utsug rätt enkelt. Förutsatt att det finns plats och möjlighet förstås

Nja - det är nog dags byta ut en 25-årig Futurum i vilket fall som helst. Skulle vara trevligt med en fräsch fläkt ;) - den är inte längre så lätt att göra ren. Det är nog lagret som lagt av (min förmodan). Utsuget går ut från köksväggen. Elkillen från vitvaruhuset menade att sådana här dubbla utsugsfläktar inte finns längre. Sa att det blir dyyyrt med nyinstallation eftersom man måste såga av röret. (Många tankefrågetecken från mig!)

Du kan ju kolla Futurums produkter på deras hemsida.

http://www.futurum.se/produkter/

så kanske du hittar en liknade som din gamla, inte utseendemässigt förstås ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.