Vår Nero Afrika som vi har fått fläckar på är blankpolerad.

Charlie skrev:
Hmm, vi har haft graniten i 2,5 år utan att teflonbehandla en enda gång. Och inte en fläck som inte gått att ta bort...

Det är iofs blankpolerad granit, det kanske är annorlunda med matt?
 
Det beror helt på granit och granit då det kommer ifrån många olika länder och kvalisorter etc etc ochhur mkt porer och småsprickor/anvisningar det är i ytan på graniten. Därav teflonbehandlingen så man 'täpper' till.....
 
Dicken skrev:
Var får man tag på Liberon finishing oil?  ???
Jag köper det hos min lokala färghandlare, så om du frågar efter det hos en färghandlare så kanske den kan fixa fram det, om han inte har det i sitt sortiment.
 
Jag tycker ovanstående förslag med att blanda låter bra, det kan vara bra med sten som avställningsyta i närheten av spisen.

Personligen tycker jag även att det är snyggt med bänkskivor helt i rostfritt, kanske i kombination med sten eller trä. För att accentuera "släktskapet" mellan bänkskivorna kan man välja samma tjocklek på materialen.p7_1_6.jpg

Marmor är dock som sagt känsligt mot syror, t ex vin. Även en översvämmad blomkruka på en marmorfönsterbänk kan ge fula fläckar. Marmor är ju en bergart som härstammar från kalksten; granit är kvartsbaserad och har inte samma problem med syrakänsligheten.

Personligen tycker jag de granitsorter som är överkomliga i pris är så fult spräckliga - det finns även granitsorter som är mer marmorerade men de kostar oftast skjortan.

Skiffer är ett mycket stiligt material som dessutom är lite oljigt i sig, jag vet dock inte hur det reagerar på fettfläckar.

Kvartsit kan vara mycket snyggt men jag har inte hittat någon svensk stenhuggare som kan leverera den i bänkskiveformat...
 
Kan bara gå på egen erfarenhet. Har efter två kök med träskivor gått över till sten.

Helt oslagbart för oss som slabbar och dräller, bakar mycket bröd och pepparkakor, lagar mat med barn och vänner!

Hittills har varken vin, syror, oljor, blåbär, pannkakssmet eller annat lämnat minsta spår. Vi har blankt polerad finsk sten. Otroligt lättstädat!!!

En dröm att baka på. Rostfri diskbänk har vi också, liten med två hoar.

Träskivorna slipade vi om en gång om året och oljade in. Med vårt slitage var det absolut nödvändigt. Det var helt ok att göra det men nu i efterhand ser jag att de var grymt mycket jobbigare att rädda undan allt slabb. Nog blev det nån fläck som satte sig rätt snabbt men vad sjutton - kök ska användas!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.