10 283 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Fördelar/nackdelar med granit/träskiva
Jag tycker ovanstående förslag med att blanda låter bra, det kan vara bra med sten som avställningsyta i närheten av spisen.
Personligen tycker jag även att det är snyggt med bänkskivor helt i rostfritt, kanske i kombination med sten eller trä. För att accentuera "släktskapet" mellan bänkskivorna kan man välja samma tjocklek på materialen.
Marmor är dock som sagt känsligt mot syror, t ex vin. Även en översvämmad blomkruka på en marmorfönsterbänk kan ge fula fläckar. Marmor är ju en bergart som härstammar från kalksten; granit är kvartsbaserad och har inte samma problem med syrakänsligheten.
Personligen tycker jag de granitsorter som är överkomliga i pris är så fult spräckliga - det finns även granitsorter som är mer marmorerade men de kostar oftast skjortan.
Skiffer är ett mycket stiligt material som dessutom är lite oljigt i sig, jag vet dock inte hur det reagerar på fettfläckar.
Kvartsit kan vara mycket snyggt men jag har inte hittat någon svensk stenhuggare som kan leverera den i bänkskiveformat...
Personligen tycker jag även att det är snyggt med bänkskivor helt i rostfritt, kanske i kombination med sten eller trä. För att accentuera "släktskapet" mellan bänkskivorna kan man välja samma tjocklek på materialen.

Marmor är dock som sagt känsligt mot syror, t ex vin. Även en översvämmad blomkruka på en marmorfönsterbänk kan ge fula fläckar. Marmor är ju en bergart som härstammar från kalksten; granit är kvartsbaserad och har inte samma problem med syrakänsligheten.
Personligen tycker jag de granitsorter som är överkomliga i pris är så fult spräckliga - det finns även granitsorter som är mer marmorerade men de kostar oftast skjortan.
Skiffer är ett mycket stiligt material som dessutom är lite oljigt i sig, jag vet dock inte hur det reagerar på fettfläckar.
Kvartsit kan vara mycket snyggt men jag har inte hittat någon svensk stenhuggare som kan leverera den i bänkskiveformat...
Kan bara gå på egen erfarenhet. Har efter två kök med träskivor gått över till sten.
Helt oslagbart för oss som slabbar och dräller, bakar mycket bröd och pepparkakor, lagar mat med barn och vänner!
Hittills har varken vin, syror, oljor, blåbär, pannkakssmet eller annat lämnat minsta spår. Vi har blankt polerad finsk sten. Otroligt lättstädat!!!
En dröm att baka på. Rostfri diskbänk har vi också, liten med två hoar.
Träskivorna slipade vi om en gång om året och oljade in. Med vårt slitage var det absolut nödvändigt. Det var helt ok att göra det men nu i efterhand ser jag att de var grymt mycket jobbigare att rädda undan allt slabb. Nog blev det nån fläck som satte sig rätt snabbt men vad sjutton - kök ska användas!
Helt oslagbart för oss som slabbar och dräller, bakar mycket bröd och pepparkakor, lagar mat med barn och vänner!
Hittills har varken vin, syror, oljor, blåbär, pannkakssmet eller annat lämnat minsta spår. Vi har blankt polerad finsk sten. Otroligt lättstädat!!!
En dröm att baka på. Rostfri diskbänk har vi också, liten med två hoar.
Träskivorna slipade vi om en gång om året och oljade in. Med vårt slitage var det absolut nödvändigt. Det var helt ok att göra det men nu i efterhand ser jag att de var grymt mycket jobbigare att rädda undan allt slabb. Nog blev det nån fläck som satte sig rätt snabbt men vad sjutton - kök ska användas!
Klicka här för att svara