2 644 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Hur "håller sig" ett vitt kök?
I tvekan mellan ekluckor och målade vita lutar jag nu allt mer mot det vita alternativet... Tycker helt enkelt det är snyggare med ett vitt kök och tror att jag kommer att trivas bättre med det! 
MEN jag är lite orolig för hur det vita kommer att hålla sig i längden. Är ett vitt kök väldigt ömtåligt? Vi har två små busar som gillar att kladda i köket... Säkert kan hållbarheten variera lite mellan olika luckor, beroende på kvalité, men jag skulle hemskt gärna vilja höra lite synpunkter från er som redan har vita kök (ja, vilda spekulationer från andra är också hjärtligt välkomna! ;D).
/Lena
MEN jag är lite orolig för hur det vita kommer att hålla sig i längden. Är ett vitt kök väldigt ömtåligt? Vi har två små busar som gillar att kladda i köket... Säkert kan hållbarheten variera lite mellan olika luckor, beroende på kvalité, men jag skulle hemskt gärna vilja höra lite synpunkter från er som redan har vita kök (ja, vilda spekulationer från andra är också hjärtligt välkomna! ;D).
/Lena
Naturligtvis syns ju ev. skavanker på luckor och lådfronter tydligare i ett vitmålat kök än i ett med massiva, mörkare träluckor 
Men just därför är det så viktigt (tycker jag) att ta en variant med yta som går att måla om, att lämna in luckor och lådfronter för en omlackering i samma nyans är ju ingen stor kostnad (och dessutom enkelt om man behåller samma nyans då inget isf. behöver göras åt fastmonterade detaljer som takanslutning, skåpsidor/stommar osv.) om man jämför med att riva ut rubbet och köpa nytt.
Nåt att tänka på är att för hållbarhetens (och även utseendets) skull välja en tålig golvsockel i tex. alu, där nötning från tex. dammsugare inte syns särskilt, alt. 'öppet under' mha. benstativ.
Vi har ett vitt kök och har haft det i två år utan problem, trots två småbarn.
Visst........
, någon pytteliten 'skavank' har det väl blivit, men det är inget som jag ser som ett 'problem', dessutom har jag själv stått för åtminstone en av dessa pyttefläckar 
MVH//Christina.
Men just därför är det så viktigt (tycker jag) att ta en variant med yta som går att måla om, att lämna in luckor och lådfronter för en omlackering i samma nyans är ju ingen stor kostnad (och dessutom enkelt om man behåller samma nyans då inget isf. behöver göras åt fastmonterade detaljer som takanslutning, skåpsidor/stommar osv.) om man jämför med att riva ut rubbet och köpa nytt.
Nåt att tänka på är att för hållbarhetens (och även utseendets) skull välja en tålig golvsockel i tex. alu, där nötning från tex. dammsugare inte syns särskilt, alt. 'öppet under' mha. benstativ.
Vi har ett vitt kök och har haft det i två år utan problem, trots två småbarn.
Visst........
MVH//Christina.
Om Klet och Kladd är framme i ett vitt kök kan du ju i princip använda hur starka rengöringsmedel som helst.MEA skrev:I tvekan mellan ekluckor och målade vita lutar jag nu allt mer mot det vita alternativet... Tycker helt enkelt det är snyggare med ett vitt kök och tror att jag kommer att trivas bättre med det!
MEN jag är lite orolig för hur det vita kommer att hålla sig i längden. Är ett vitt kök väldigt ömtåligt? Vi har två små busar som gillar att kladda i köket... Säkert kan hållbarheten variera lite mellan olika luckor, beroende på kvalité, men jag skulle hemskt gärna vilja höra lite synpunkter från er som redan har vita kök (ja, vilda spekulationer från andra är också hjärtligt välkomna! ;D).
/Lena
Om det blir hack eller repor ???
Tipp-Ex :
Jag har tyvärr ganska dåliga erfarenheter när det kommer till målade vita kök. Jag har haft två stycken som har varit lika illa båda två. Båda köken har haft profilerade luckor och färgen släpper på luckorna vid diskbänken. Även om vi har diskmaskin, inga barn och brukar bli kallade för pedanter. Det nuvarande köket blev omlackat av hyresvärden och det tog ca 6 månader innan det släppte! Kommer inte ihåg vilket märke vi hade på förra köket, men det här är Vedum.
Varenda liten smutsfläck syns dessutom väldigt lätt och det blir lätt märken i luckorna.
Varenda liten smutsfläck syns dessutom väldigt lätt och det blir lätt märken i luckorna.
Hej! Innan hade vi furuluckor, när vi tog ned dem skämdes jag verkligen så smutsiga och fläckiga var de. Jag hade inte sett det innan. Nu när de är vita så ser man ju med en gång fläcken och man tar ett tag med trasan direkt. Inga problem alls! Så jag tycker mitt vita kök är mycket lättare attt hålla rent!!!!
Vitt kök blir aldrig omodernt, inne på vårt andra! 
Vi har köpt högtryckslaminat, detta håller det kan jag lova. Vi har tre barn som tycker om att baka och laga mat, inte en skavank. Dessutoom är det ju lätt att torka av.
Inte så många leverantörer som har vitt högblankt, vi valde Siematic, mycket nöjda.
Vi har köpt högtryckslaminat, detta håller det kan jag lova. Vi har tre barn som tycker om att baka och laga mat, inte en skavank. Dessutoom är det ju lätt att torka av.
Inte så många leverantörer som har vitt högblankt, vi valde Siematic, mycket nöjda.
Vi valde också mellan vitt och ek. Nu blev det Ädel vitt från IKEA. En rätt klassisk lucka som går att kombinera med både hypermodernt och lantligt beroende på rådande tycke och smak!
Till det har vi detaljer i ek istället. Golv, hyllor matbord mm. Bänkskivorna är dock i laminat (högblanka Mörk Granit från LG Collections) för att bryta av lite.....
Hade vitt kök förrut också. Det var riktigt slitet men också insatt någon gång tidigt 80-tal, så när dessa nya luckor är slitna är det ändå dags att byta dem!!! Man blir ju less...
Vi har alltid haft vitt kök vart vi än bott och jag är inte less trots att man får torka lite oftare och märken och fläckar syns fort.
Däremot är jag jätteless på alla björk kök som poppar upp överallt bland bekanta....
Det trodde jag inte jag skulle bli för bara ett halvår sen då jag hade björk som ett alternativ själv!!! Därför befarar jag att jag kommer vara less på ekluckor om 1 år, så det blev vitt igen
Men smaken är ju som .....
Lycka till och välj ditt kök från hjärtat och inte efter vad vi och trendguruna säger!!
Endast det moderna blir omodernt var det nån som sa!!
Till det har vi detaljer i ek istället. Golv, hyllor matbord mm. Bänkskivorna är dock i laminat (högblanka Mörk Granit från LG Collections) för att bryta av lite.....
Hade vitt kök förrut också. Det var riktigt slitet men också insatt någon gång tidigt 80-tal, så när dessa nya luckor är slitna är det ändå dags att byta dem!!! Man blir ju less...
Vi har alltid haft vitt kök vart vi än bott och jag är inte less trots att man får torka lite oftare och märken och fläckar syns fort.
Däremot är jag jätteless på alla björk kök som poppar upp överallt bland bekanta....
Det trodde jag inte jag skulle bli för bara ett halvår sen då jag hade björk som ett alternativ själv!!! Därför befarar jag att jag kommer vara less på ekluckor om 1 år, så det blev vitt igen
Men smaken är ju som .....
Lycka till och välj ditt kök från hjärtat och inte efter vad vi och trendguruna säger!!
Endast det moderna blir omodernt var det nån som sa!!
Mitt vita Tibrokök rullar snart in på sitt tolfte år.
Även om man håller det rent så syns minsta lilla skada väldigt tydligt. Men för en ganska billig penning skulle man säkert kunna renovera upp dem igen. Och då hänger de nog med några år till.
Snart vankas dock ett nytt Tibrokök, till det nya huset. Men denna gången blir det ek. Tycker det är snyggare helt enkelt. Men smaken är ju som bak... Ja ni vet säkert!
Även om man håller det rent så syns minsta lilla skada väldigt tydligt. Men för en ganska billig penning skulle man säkert kunna renovera upp dem igen. Och då hänger de nog med några år till.
Snart vankas dock ett nytt Tibrokök, till det nya huset. Men denna gången blir det ek. Tycker det är snyggare helt enkelt. Men smaken är ju som bak... Ja ni vet säkert!
Jag fick rådet av hon som ska offerera mitt kök att inte måla vitare eller köpa vitare kakel än de "vita" Myresjö-luckorna. De är målade i 1002-Y (10% svärta, 02% kulört i gul skala). Jag bör alltså välja färg och kakel som är svartare och/eller mer "kulörta" även om de är "vita" egentligen - i annat fall kan man uppfatta luckorna som smutsiga jämfört med övrig inredning.
Googla och läs om NCS (Natural Colour System). Ganska intressant. Jag hade aldrig hört talas om det förut.
Googla och läs om NCS (Natural Colour System). Ganska intressant. Jag hade aldrig hört talas om det förut.
Hej
Vitt är supersnyggt detta har vi valt till vårat nybygge.
http://www.ballingslov.se/se/kitchen/laminat/kvadrat/kvadrat vit teak
/Micke
Vitt är supersnyggt detta har vi valt till vårat nybygge.
http://www.ballingslov.se/se/kitchen/laminat/kvadrat/kvadrat vit teak
/Micke
Alla luckor under diskbänk, oavsett material och färg, blir nog mer slitna än övriga. Ett tips kan vara att öppna skåpluckorna när man diskar så spiller man inte ner på luckorna. Ett annat är att köpa extra luckor dit så man kan byta efter några år eller så kan man växla plats om man har likadana luckor på andra skåp i köket så blir slitaget mer jämt.
Klicka här för att svara