Hej, jag undrar om någon har tips på företag som säljer måttanpassade bänkskivor i ek med underlimmade diskhoar. Gärna med hemsidor!

Antar att man inte kan underlimma själv!?

Någon som kan komma med för/nackdelar med underlimmning och om det är värt den extra kostand det innebär!?

Du kan kolla på www.lgcoll.se.

Fördelen är att det inte blir någon skarv mellan diskhon
och själva bänkskivan.

Är man bara noga med att inte "bada" på diskbänken
ser jag ingen anledning att inte välja nerfälld.

Men en underlimmad är det enklare att torka rent på bänken när du inte har en kant som sticker upp runt diskhon (dit du vill svepa ned smutsen). Dessutom blir det snyggare, men det är ju subjektivt.

Nackdelen är väl att du måste beställa bänkskiva med diskho monterad. Det är nog inget man kan gör själv på något enkelt sätt.

Jag har själv funderat en hel del kring underlimmade hoar och hur bearbetningen av skivan går till.
Just en rund liten underlimmad diskho kan väl inte vara alldeles för svårt att fräsa ur med en kraftig överhandsfräs och en stadig jigg? Med de två verktygen kan man ju göra underverk på ett par minuter.

Jag ska spekulera i ämnet med en arbetskamrat imorn.
Återkommer.

Och just det, underlimmad diskho är självklart många gånger bättre än vanlig nersänkt.

Tummen mitt i handen skrev:
Men en underlimmad är det enklare att torka rent på bänken när du inte har en kant som sticker upp runt diskhon (dit du vill svepa ned smutsen). Dessutom blir det snyggare, men det är ju subjektivt.

Nackdelen är väl att du måste beställa bänkskiva med diskho monterad. Det är nog inget man kan gör själv på något enkelt sätt.
Den största nackdelen är väl att det blir väldigt jobbigt att hålla bänkskivan fräsch... Vatten o trä går inte så bra ihop.
Där vi köpte våra bänkskivor 50mm ek, avrådde han oss starkt från detta (vi ville också ha underlimmat från början). Han avrådde oss till och med från att ha en infälld diskbänk utan tyckte absolut att vi skulle ha en heltäckande.
Jag var starkt emot detta till en början men efter att hört mig för bland flera leverantörer, bekanta och detta forum fick jag vika mig. Blev till slut en StyleMax från Stala

Tänkte inte på att det var träskiva. Planerar själv underlimmad ho i laminat (eller heter det planlimmad då?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.