8 985 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Valnötsbänkskiva -rapport från verkligheten önskas
Vi har en 40mm skiva i europeisk valnöt.
Eftersom vi inte har något annat att jämföra med vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva skivan. Gissningsvis har vi oljat skivan två gånger per år ungefär. Nu senast tyckte jag det var dags att slipa lite lätt (för hand) och nu håller jag fortfarande på med inoljningen efter det. Är inte nöjd med glansen ännu.
Vattentåligheten kan jag egentligen inte säga något om, vi torkar av rätt omgående. Rå kallpressad linolja har använts för oljningen.
Skivan är fantastiskt snygg, men valde vi en gång till blev det nog en stenskiva istället - man är för rädd om träskivan.
Eftersom vi inte har något annat att jämföra med vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva skivan. Gissningsvis har vi oljat skivan två gånger per år ungefär. Nu senast tyckte jag det var dags att slipa lite lätt (för hand) och nu håller jag fortfarande på med inoljningen efter det. Är inte nöjd med glansen ännu.
Vattentåligheten kan jag egentligen inte säga något om, vi torkar av rätt omgående. Rå kallpressad linolja har använts för oljningen.
Skivan är fantastiskt snygg, men valde vi en gång till blev det nog en stenskiva istället - man är för rädd om träskivan.
Produkter som diskuteras: "Rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
"Europeisk Valnöt är ett mycket hårt och tungt träslag. Splintveden är vitgrå, kärnveden är gråbrun med mörkare strimmor och har livligare struktur än Amerikansk Valnöt. Det totala intrycket är dock en klart ljusare nyans än den Amerikanska Valnöten.
Europeisk Valnöt används bland annat till gevärskolvar, möbeltillverkning, inredningssnickerier, musikinstrument samt för skulptering.
Latinskt namn: Juglans regia
Område: Sydeuropa
Hårdhet: 4,5 Brinell ( hårt )"
Europeisk Valnöt används bland annat till gevärskolvar, möbeltillverkning, inredningssnickerier, musikinstrument samt för skulptering.
Latinskt namn: Juglans regia
Område: Sydeuropa
Hårdhet: 4,5 Brinell ( hårt )"
Tack, Mathias, för dina kommentarer. Vågar jag fråga om ytterligare utlåtanden? Vad menar ni med att man är 'rädd om skivan'. Innebär det att vatten ger mörka fläckar? Har färgen på din valmöt förändrats? Jämfört med samma valnöt på tex skåpsluckor? Innebär inoljning att bänkskivan får en helt annan färg än skåpsluckorna?
Ledsen för alla dess frågor.... Men tacksam om du har kommentarer.
Ledsen för alla dess frågor.... Men tacksam om du har kommentarer.
Med rädd om skivan menar jag att man inte ställer slabbiga kastruller etc på skivan, vilket gör att man trots 6 meter bänkyta inte har någonstans att lagra disk etc. Saker som står på skivan ställer man gärna på något annat, ett underlägg eller nått. Dunsar man ner en talrik lite oförsiktigt så är blir det antagligen en liten inbuktning i skivan (som säkert går att fixa med strykjärn och blöt frote, men dock). Se antingen till att ha en rejäl diskbänk med avlastningsyta eller bered plats för detta på annat ställe med tex en infälld stenskiva.Hemmakatten skrev:Tack, Mathias, för dina kommentarer. Vågar jag fråga om ytterligare utlåtanden? Vad menar ni med att man är 'rädd om skivan'. Innebär det att vatten ger mörka fläckar? Har färgen på din valmöt förändrats? Jämfört med samma valnöt på tex skåpsluckor? Innebär inoljning att bänkskivan får en helt annan färg än skåpsluckorna?
Ledsen för alla dess frågor.... Men tacksam om du har kommentarer.![]()
Ett kvarglömt vattenglas ger en ljusare ring på skivan, men hittills inget vi inte kunnat få bort med slip/oljning. Våra luckor är i björk så ev nyansskillnader kan jag inte säga något om. Subjektivt känns det inte som att skivan ändrat färg nämnvärt efter oljning etc. Ska ni ha köksluckor i valnöt också
Jo, skåpluckor och även en 16 meter lång förvaringsvägg i valnötsfanér. Bänkskiva på köksö i massiv valnöt, annan bänkskiva i rostfritt. Vi får se hur det blir, det är en bit kvar innan vi kommer till köket och håller nu på att ta in offerter.MathiasS skrev:
Tack för kommentarerna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden