10 278 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Kakla på trä?
Hejsan. Jag ska sätta nytt kakel ovanför diskbänken och undrar om jag kan sätta det direkt på den trävägg som sitter bakom. (Idag sitter redan det gamla kaklet direkt på träväggen.)
Undrar också om jag måster använda primer eller något annat som stoppar genomfuktning.
Undrar också om jag måster använda primer eller något annat som stoppar genomfuktning.
Kan det gamla kaklet/fogarna verkligen vara helt? Trä rör ju på sig så det är ingen bra idé med kakel och trä. Kanske om du använder mjukfogar. Nä, sätt gips bakom kaklet! Kan inte tänka mig att det behövs ngn fuktspärr vid diskbänken. Rätta mig ngn om jag har fel. Det skvätter väl inte så evigt att kaklet blir genomblött eller brukar det sluta med vattenkrig 
Under Badrum står det mkt om kakling på diverse underlag. Där finns det säkert trådar som kan hjälpa dig.
Under Badrum står det mkt om kakling på diverse underlag. Där finns det säkert trådar som kan hjälpa dig.
förresten, glömde klargöra... primer används inte för att stoppa fukt utan för att det ska fästa bätre när man kaklar. om man ska fuktspärra så tror jag man gör det innanför det du ska kakla på, om du väljer trä eller sätta gips. i vårt kök hade dom också satt kaklet på trä... men dom hade använt tjockt med fix och använt hönsnät för att fästa ihop det med. men det satt ju iofs också...
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det där med tjockt med fix och hönsnät kanske är nyckeln till varför det fungerar. Det betyder ju att de har byggt upp ett lager med dött material, som ändå är starkt (armering med hönsnät). En sådan "skiva" är troligen minst lika stark som en gipsskiva, och kan troligen stå emot rörelserna i träet.
men i ett modernt sammanhang så är det mycket enklare (och troligen billigare i material) att sätta en gipsskiva (6mm räcker) på träet.
men i ett modernt sammanhang så är det mycket enklare (och troligen billigare i material) att sätta en gipsskiva (6mm räcker) på träet.
Klicka här för att svara