Kök
62_an: Tack för alla tips! Jag kan inte säga att någon hade rätt - det hade nog alla ;) (jag kombinerade era tips) Men jag lyckades iaf!
Stenback: [citat] Gogglade lite och hittade faktiskt en tråd på detta forum som handlade om just det du tipsade om :) http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41442-underlimma-diskho-sjaelv.html Däremot funkar inte länken till "Gör det själv" i den tråden för mig. Jag hittade artikeln på Underlimma din diskbänk själv - Gôr Det Själv Jag vill inte ha träskiva men är nyfiken på
Stenback: Det vore kul att se lite bilder på hur det ser ut och hur det blir!
veasel: Jag la en masonitskiva mot väggen, dels för att skydda bänkskivan och dels för att få ett lagom mellanrum för första kakelraden. Och du, om kaklet skulle komma fel, så upptäcker du det nog och hinner rätta till plattan innan fixet torkar. Jag kaklar nog hellre ett helt kök än bygger om i garaget, vi kanske kan byta arbetsuppgifter ;)
Jesca_j: Husfix funkar nog bra. Är det bara små hål så behöver du inte göra något, fixet som du fäster kaklet med fyller ut hålen.
Cockaby: En nackdel med valnöt är att den mörkare färgen gör att damm syns betydligt bättre. När solen skiner in så syns det precis var man brukar gå och var det är mer orört. En annan som inte älskar att dammsuga och numera har en vithårig hund är glad för att jag valde körsbärsfärgat golv när jag la om golvet i en del av lägenheten. Det är ganska likt ek i färgen bara lite rödare
Sara_B: Toppen - tack! Har aldrig haft någon köksinredning modell modern förut, det kanske märks...
Martin_Blomberg: Trist med den dåliga upplevelsen. Vet att både Silvan bygg och Media Markt har/hade en frihängande köksfläkt 900mm bred för ca 3000kr. Prova att ringa och kolla med de. Samma märke som ovan (Appliance/Cata)
62_an: Bara en ide´: Korta ner rostfria delen som går upp till taket och gör en liten trä/gips-adapter-låda mot taket istället för en rostfri.
veasel: Ni sparar 60cm. Om ni vill kan ni ju sätta in ett 60-skåp så länge, beroende på hur lång tid ni ska vänta. Dörren kan ni sedan använda till diskmaskinsluckan om ni ska köpa integrerad maskin. Tänk bara på att sätta handtaget horisontellt upptill.
pjac: Fjäråskupan - Fläktkupor, spisfläktar och köksfläktar modell Carisma. Mkt snygg... Har den själv :-) Sljs bl.a. av Hemmabutikerna.
OlofChrister: Tack, vi är jättenöjda. Ångrar dock att vi inte satte in en riktig diskbänk. Eken kräver ett visst underhåll och särskilt i anslutning till diskhon där man slabbar med vatten.
Mattias L.: Ett annat trick är att helt enkelt trycka in pluggen i väggen då slipper man oftast få så stora hål.
hadah: Är det någon som vet något om detta märke. Vad dom har för kvallitet samt om dom är dyra ?
Nusse77: Jag tycker ju personligen att det är lite trist när man sätter spisen i köksön, speciellt om det är meningen att folk ska kunna sitta där (mitt i matoset). Men om du absolut vill ha spisen där så skulle jag ju rekommendera dig att sätta ugnen under spisen för att få lite mera bänkyta.
Björkis: Är de nya lådorna bättre än de gamla? Vår återförsäljare har bara de nya i sin utställning men de gamla säljs fortfarande och det är närmare 1000:- skillnad per lådsektion mellan de nya och gamla...
Ica i Killeberg: Jag tänkte bygga en egen enkel diskbänk av en bänkskiva och ett underrede ungefär som Ernst gjorde i Sommartorpet. Är det nån som har en byggbeskrivning eller tips på en bra bok med beskrivningar?:)
Hemmakatten: Beställ en stomme från ett kökssnickeri, du kan du få exakt vilka mått du vill.
Therese&Mathias: Hej! Prova på butiken Elkedjan. När jag och min man var och tittade på en ny kyl så rekommenderade en försäljare på Elkedjan i Sickla (Stockholm) just Husqvarna-kylen med kolsyrat vatten i dörren. Han sa att påfyllning av patronen kostar 90 kr hos dem. Mvh Therese
NilssonC: Plugg och skruv funkar alldeles utmärkt som tidigare nämnts. När vi renoverade köket för ett par år sedan (betong och lättbetongväggar) användes rejäla pluggar och skruvar, och överskåpen hänger fortfarande uppe. (Jag vill minnas att vi använde 10 mm plugg till betongväggarna och 12 mm till lättbetongen). Däremot skulle jag rekommendera ett inköp av en billig borrhammare. Köpte
ST1: Silikon låter väl alldeles utmärkt? Det blir ju lagom snyggt, men eftersom det inte syns spelar det noll roll. Eller har jag missat nåt?
Stenback: [citat] Vad ska du ha för typ av belysning... spottar som kräver transformator eller har du tänkt dig någon annan lösning?
Håkan.E: Hej veasel! Ja just detta beslag hade vi från början tänkt oss att använda men detta täcker tyvärr inte den fula ringen efter det gamla beslaget....vi har hittills inte hittat något beslag som vi kan använda. Tack ändå för förslaget!....ha de gott!
dalle: Bärande vägg i betong... Hmm, då hade jag nog istället satsat på utanpåliggande dosa, givet att det får plats bakom fläktröret - beror ju lite på modell. Det går ju att fräsa in EKLK-kabel istället för VP-rör, då blir det mindre spår men inte lika flexibelt (går ju inte att byta kabeln i efterhand t ex). Här bör man nog rådgöra med elektrikern...
nnok: haha varför betala svart om man är extremt petig med resultatet? Tänk på hur det brukar vara när hantverkare vart hemma... om det dessutom är svartjobb har man ju ingen möjlighet att få fel åtgärdade...
Strandängen: Tack för era svar, jag hade tänkt mig en häll som satt betydligt lägre än bänkskivan, men efter ett möte med kökstillverkaren så kom vi fram till en bra lösning där nog hällen var i samma nivå som skivan, ( som i den bifogade bilden)nu får det bli så.... /Jörgen