Hej,

Rubriken låter lite dum kanske, men men...

Jag har precis fått hem kaklet som jag ska ha i köket och blev lite fundersam om hur det är tänkt att plattorna ska sitta tillsammans. Det är första gången jag kaklar så osäkerheten är hög.

Problemet är, som ni kan se på bilderna, att varje kakelplatta är spårad för att det ska se ut som tre mindre plattor. Spåren är glaserade vita och ca 1mm djupa. Även kanterna på plattorna är spårade/fasade och i vitt.

Tog ett kort där plattorna har lagts bredvid varandra kant i kant och även ett med en springa mellan så ni kan se.

Är det tänkt att plattorna ska sitta kant i kant utan fog? Eller ska jag ha ett litet avstånd mellan plattorna och foga med vit fog? Eller ska jag ha avstånd och även foga i plattornas spår?

Varje enskild platta är i måtten 25x33.3

Det är inte heller "bara" utrymmet mellan bänk och skåp som ska kaklas, utan ca 7.5m2. Dvs även ovanför bänk på en hel kortvägg och en bit in på andra långväggen.

Det här blev jobbigt. Har vi valt för svår platta för en nybörjare?

• IMG_0979a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0977a.JPG
    Skapa konto
  • IMG_0978a.JPG
    Skapa konto
Använd kakelkryss, plastkors med rätt tjocklek. samma som urspårningen.
Du ska nog foga kakelplattorna med fog i samma färg som de vita urspårade skarvarna på kakelplattorna.
Du kan nog aldrig få fog att fastna i kakelplattornas spår.

Jag har haft flera plattor där spåren ska fogas igen, du säger att spåret bara är en mm, det låter väldigt lite... För om det ska se ut som om det bara är plattor som är ca 11x25 kan du inte använda kryss, då kommer det att bli för stora fogar där. De jag har använt (exempelvis mosaik, höganäs aquileia tror jag de hette) skulle sättas helt utan mellanrum mellan plattorna, och sedan fogade man hela rasket och så såg det ut som att det var rent mosaik.

yens skrev:
Jag har haft flera plattor där spåren ska fogas igen, du säger att spåret bara är en mm, det låter väldigt lite... För om det ska se ut som om det bara är plattor som är ca 11x25 kan du inte använda kryss, då kommer det att bli för stora fogar där.
Ja, jag trodde när vi beställde kaklet att jag skulle foga i spåren, men uppfattade också, när vi fick plattorna, att spårningen på ca 1mm inte skulle räcka till att sätta fog i. Dessutom är ju spåren "färdiga" med vit glasering.

Sedan när även kanterna var färdiga med vit glasering så blev jag riktigt brydd.

Och kakelkryssen är väl på typ 3mm? Det blir ju alldeles för mycket. Lagom fog uppskattade jag till max 1mm.

Sätt plattorna på frihand, kontrollmät efterhand. Använd små bitar av kartong som mellanlägg (lite här och där) så att plattorna inte glider.

Jag har sett kakelsättare/murare använda snöre mellan plattorna när de kaklar.
Vanligtvis brukare detta snöre vara ca.3-4mm, som ett kakelkryss ungefär.
Om du vill ha en skarv på en mm varför inte använda ett snöre med denna dia?

Har satt liknande (glamour från höganäs: Produkter - CC Höganäs) hos min mamma, och enligt försäljaren skulle de sitta kant i kant utan mellanrum, vilket vi också gjorde med strålande resultat.
Själva idén är ju att det ska se ut som lösa bitar, och då ska det inte synas att det är på "ark".
Lycka till!
/Elin

kloka_elin skrev:
Har satt liknande (glamour från höganäs: Produkter - CC Höganäs) hos min mamma, och enligt försäljaren skulle de sitta kant i kant utan mellanrum, vilket vi också gjorde med strålande resultat.
Själva idén är ju att det ska se ut som lösa bitar, och då ska det inte synas att det är på "ark".
Lycka till!
/Elin
Ah vad bra om det blev fint med Glamour. Vi har nämligen just varit och beställt det till vårt kök. Och säljaren sa precis detsamma till oss att den ska sättas kant i kant. Ska bli spännande att se hur det blir!

Har också Glamour, som blev lite olika bra. Det är som sagts ovan väldigt viktigt att dom kommer på rätt avstånd - annars syns det och det ser inte bra ut.

På höganäs glamour ska man foga i fejk-skarvarna. Alla utställningar har vit fog - vi har grå fog....

/abbe_

har ni tips på hur man ska bära sig åt för att det ska blir riktigt bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.