Kök
nikasp: Stämmer inte. Jag har haft stadsgas i Sthlm sedan 1998. Du kanske har kört Trangia-kök med T-sprit för länge sedan och tror att det är samma sak. Jag har haft gas sen 1998 och skaffade en ny gashäll när jag byggde kök förra året. En riktigt snygg Siemens-glashäll med fyra brännare. Den är lite jobbig att rengöra men jag är fast i gas-träsket och kommer nog att köra med
DIY_freak: Vill man inte ofta ha luckan till diskmaskinen lite på glänt? För att det inte skall bli för snuskigt i maskinen om disken står ett tag? Och efter disken för att släppa ut ångan? Inte så praktiskt med maskinen under spisen i så fall, då luckan är ivägen när man lagar mat. Kan du inte ha ett vanligt bänkskåp under spisen istället ta bort ett annat bänkskåp för att få in
Fredrik.engdahl: [citat] du slipper ett moment nämligen skruva/spika dit kortlingar
Sara_B: [citat] Nä, det skulle dom inte heller. Vi fick hjälp på en gång, men dom ville gärna ha numret också, för att kunna följa upp det antar jag.
Björkis: Nej det var ju just det att vi inte heller hade tänkt betala så mycket,,, Tack Marta! Woody hade jag inte tänkt på. Ska genast kolla!!!
rusticola: Tack, såg det nu: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/48815-foeruppvaermning-kylning-via-mark.html?highlight=mark+tilluft /Tobben
erilin: Jag tror att det är det som finns på www.svenskakel.se/inspiration där det är en bild på ett kök med "stavar" fast det är olikfärgade och i beige, vi har ett helt grått !
erilin: VI har just kaklat vårat vita ikea-kök, mörkgråa Pergogolv med mörkgrått kakel i "stavar" och det blev jättebra ! Farhågorna att det skulle bli för mörkt besannades inte då det togs igen i det helvita köket ! Vi har dessutom vitt tak och kommer att ha en vit ljus"ramp" med spottar ovanför taket !
Martin_Blomberg: Nej Bauhaus har ingen försäljning via nätet.
¤ akila ¤: Spisen är en Dovre 40 CB som oxå funkar som fristående. Då ser man det fina :p motivet på bockarna bruse... Ugnen satte vi i ett inbyggnadsskåp, funkar fint! Info om spisen Kamin öppna spisar och eldstäder | Scandinavisk Spismiljö
Nieuwe: Min väninna satte blank mässingsplåt istället för kakel. Det var väldigt läckert med spegeleffekten mot bänkskivorna! Första dagen... Efter en dags användning såg det fruktansvärt ut. Nu är ju spegelglas säkert enklare att hålla rent än mässing men de fick byta ut det mot kakel efter några månader. Det såg helt enkelt för ofräscht ut. Men det var en kul idé.
rusticola: [citat] Jag menade att suga ut badrumsluften med extern köksfläkt, och ha självdrag genom den när köksfläkten inte används. Är det bättre att lägga två parallella rör då? Låter bra med tilluft vid sokeln, jag kommer ha källare så då kanske det är en bra idé att ta luften genom bjälklaget under skåpen? /Tobben
rusticola: Vi vill ha vedspis i köket så vi får flytta på skorstenen om vi ska ha mindre än 2,4 m och den andra skorstenen vill vi inte ha så nära andra gaveln så då blir huset osymetriskt. /Tobben
Martin_Blomberg: [citat] En lösning i såfall är att köpa en gammal begagnad på Blocket och sedan putsa upp den.
basil: Tack för svaret. Kan man också lägga 6 mm golvgips direkt på plankorna? Eller blir det för klent?
Szture: Överhuvudtaget bör man undvika att ställa två vitvaror i rad (undantag kyl/frys). Detta för att man ska kunna öppna bägge samtidigt (i ditt fall plocka in/ur diskmaskinen) samtidigt som man plockar in/ur saker ur kylen. Står de bredvid varandra går det knappast utan risk för snubbel/olyckor. En annan synpunkt är att diskmaskinen blir varm/släpper ut ånga och detta kan försämra
dalle: Antar att du menar i skåpet... En 20W eller två 10W skulle jag nog satsa på (själv har jag en 20W i ett 60W skåp). Hide-a-lite är en bra produkt som är lätt att arbeta med (lågt inbyggnadsmått, rimlig värme, lätt att klämma fast...). Klart glas ger bättre ljusutbyte, men kan blända. Har själv detta i köket, men å andra sidan har jag 20W matt glas i ett vitrinskåp i
antoni: Jaha då var det bara o vänta 3-4veckor tills man får den rätta skivan, förjävligt att dom inte säger något och hoppas på att man inte märker att dom gjort fel Hon i telefon erkännde till slut att det var ett känt fel den senaste månaden. Man borde få kompensation för detta!
hempularen: Nu under helgen så har kylen lagt av helt, reparatör skall komma på Tisdag. Vi överlever med en 12V kylbox för tillfället. Diskmaskinen började fungera av sig själv igen, hade tydligen torkat upp. MEN efter 5 minuters diskning så var det dags igen, larmet gick. Så troligen är det en riktig läcka i den. Helt klart sista gången jag köper Huskvarna eller något annat elektrolux märke.
Martin_Blomberg: Glöm inte att hänga en liten flagga/tygbit i slutet på skivan om den sticker ut bakom bilen. Har för mig att det finns gratis sådana i plast att få på Bauhaus.
MHo: [citat] Jo, det kan ju vara en idé... Bänkyta i sig tror jag dock inte att vi får för lite av, utan det är ju själva avståndet mellan diskhoar och spis som blir lite kort... Det hjälps ju inte upp av mer bänkyta till höger om spisen... Någon som haft både "normal" diskmaskinsplacering och upphöjd, som kan skriva nåt om hur stor skillnaden är... Är det klockrent (som Enterprise
Björkis: Jahapp. De jag pratat med var sotarfejaren som tyckte att man skulle välja en med nedtagbar,,,, sen var det en kvinna som arbetade med vitvaror som rekomenderade det. Sotar´n borde ju vet men kvinnan kanske hade provision ... ;-D
veasel: Det beror ju på hur stor dörren till hörnskafferiet är. Ikeas största luckor är ju 195 cm höga och 40 eller 60 cm breda. Jag kan inte se på Marbodals hemsida hur stor luckan är till deras hörnskafferi, men den är säkert högre. Om bara bredden stämmer, kan man ju sätta en stor dörr nertill och en liten upptill om den totala höjden stämmer (195+35, 57, 70). Alternativet är väl
Martin_Blomberg: Har du tittat i denna tråd? http://www.byggahus.se/forum/koek/66370-behoevs-extern-koeksflaekt.html
Stenback: Nu är köket beställt i alla fall! Kvik Bianco med kromade handtag och Kviks "Dark Concrete" bänkskiva med "3D Alu" lister. Hoppas på leverans innan månadens slut. Ska även försökta ta lite bilder under arbetets gång...
yonna: Har hunnit med ganska många köksgolv i mitt liv och ville absolut ha riktiga granplank i bottenvåningen i nybygget men det blev alltför dyrt pga platta på mark & golvvärme (grangolv i hela övervåningen dock - verkligen lättskött och härligt att gå på med bara tassar). Jag har nu stengolv i köket och tycker inte det är optimalt - däremot estetiskt. Eftersom du har öppen
Martin_Blomberg: Kan inte hitta min egen lista så jag citerar den som fanns i DN Bostad i dag: 1. Riv ner allting tills du har de råa golv-,vägg- och takytorna framme. Eventuellt måste rörmokaren komma och koppla ur diskbänken och elektrikern kanske också behöver koppla ur nogonting. 2. Elektriker utför första etappen av sina installationer; drar ledningarna till nya strömuttag, belysningspunkter med