3 598 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Fråga ang byte till granitskiva
Hej!
Vi skall byta kök och funderar på granit som bänkskiva. En kökssäljare vi talat med sa att man monterar alla skåp först och därefter kommer stenhuggaren (eller vem det nu är) och mäter ut ordentligt. Det skulle ta en tid innan den nya bänken ligger på plats men kökssäljaren sa att "naturligtvis ordnar vi ngt provisoriskt så att ni kan använda köket.
Och det är här vi har börjat fundera. Ni som har gjort så här: vad innebär provisoriet? Hur funkar det med hällen och diskbaljan? Monteras detta i en tillfällig enklare skiva eller hur går det till rent praktiskt?
Vi skall byta kök och funderar på granit som bänkskiva. En kökssäljare vi talat med sa att man monterar alla skåp först och därefter kommer stenhuggaren (eller vem det nu är) och mäter ut ordentligt. Det skulle ta en tid innan den nya bänken ligger på plats men kökssäljaren sa att "naturligtvis ordnar vi ngt provisoriskt så att ni kan använda köket.
Och det är här vi har börjat fundera. Ni som har gjort så här: vad innebär provisoriet? Hur funkar det med hällen och diskbaljan? Monteras detta i en tillfällig enklare skiva eller hur går det till rent praktiskt?
Är inte måtten redan bestämda?
Skåpen har ju ett mått så det är väl inte något att vänta på?
3 veckor brukar en leverans av granitbänk ta om det skall vara utag
En provisorisk bänkskiva är nog en spånskiva med ytskikt där häll och vask sitter i
Skåpen har ju ett mått så det är väl inte något att vänta på?
3 veckor brukar en leverans av granitbänk ta om det skall vara utag
En provisorisk bänkskiva är nog en spånskiva med ytskikt där häll och vask sitter i
Jo, måtten är ju i stort sett givna men jag förstod att det skulle göras en finjustering, mallning kallades det.
Om det blir ngn form av täckt spånskiva så borde det funka hyfsat under väntetiden.
Tack för snabbt svar!
Om det blir ngn form av täckt spånskiva så borde det funka hyfsat under väntetiden.
Tack för snabbt svar!
Vi ordnade stenskiva själva och mallade när stommarna var på plats. Visst är måtten någorlunda bestämda på förhand men inget kök är perfekt monterat. I vårt fall var det en L-formad stenskiva så det var viktigt att vinklarna stämde.
Monterade hällen i en spånskiva under väntetiden.
Monterade hällen i en spånskiva under väntetiden.
Det är nog ändå en bra idé och vänta med att mäta tills allt är på plats. Inget kök blir exakt som det ser ut på ritningen, eftersom varken golv eller vägg är 100% rakt. Mäter man efteråt kan man ju justera för sånt.
Klicka här för att svara