Hej på er.

Jag satt och läste en annan tråd om hur man kan göra i ett hörn.
Det länkades till ett företag som sålde hörndiskbänk.
HIttad denna och mina tankar vandrade vidare inför vår ombyggnad som kommer äga rum om ngt år eller så.

Jag vill ha ett smidigt sätt att slänga saker utan att behöva öppna skåp och lådor, utan att behöva böja mig ner.
Vad tror ni om att sätta in en sådan här i bänkskivan med hål rakt igenom till sopbehållare nedanför????
en annan variant är att ha avfallshinken i en låda som ligger direkt under bänkskivan....

http://www.blancosverige.com/product.asp?ID=238

En liknande lösning ligger nästan högt upp på vår köks-måste-ha-lista vid nybygget. Med två matglada hundar som gärna gör nattliga räder i köket har vi funderat på en "genom-diskbänken"-lösning ett tag nu. Blir troligen en egen liten lösning som endast finns på prototypstadiet ännu. För att det skall funka i längden tycker jag två krav skall vara uppfyllda: Ett lock som går nedåt, dvs man kan slänga saker med en hand samt att det är lätt att hålla rent i själva nedsläppet. HUR detta skall se ut är fortfarande olöst i praktiken så alla tips om detta är välkommna!

(Anledningen till ett avfallshål är väl mest för att det blir mycket som kommer vid sidan av påväg utanför bänkskivan och till slaskhinken under inne i ett skåp)

Jag funderade också på detta. DEssutom kan vi (med lite bilande) komma ned till ett gammalt sopskåp som är inbyggt i vår vägg. Dock krävs ju lite isolering etc då.

En sak värd att tänka på är kanske att vi går mot mer källsorterande, så ett avfallshål med 2 eller 3 behållare är kanske inte fel ?

/K

Hemmakatten
En sak man skall tänka på är att det kan bli väldigt plottrigt med en massa saker monterade i köksbänken. Det stjäl utrymme från bänkytan, det blir svårare att hålla ren bänken och när saken går sönder eller man ledsnar så står man där med ett hål i bänkskivan. Dessutom kostar det (ofta ganska mycket) pengar att få hål sågat och tillbehör monterade, framförallt om man har en stenskiva. Dessutom innebär alla genomföringar en risk för fuktskador i skivan.

När man börjar planera ett nytt hus eller kök är man så entusiastisk och tänker att man nu verkligen skall få det precis som vill ha. Även vi tänkte så. Efter ett tag inser man att en del saker kostar för mycket, andra är för utrymmeskrävande och en del inte ens praktiskt. Det som jag ville ha från början och sedan avstod ifrån var inbyggd espressomaskin (inte värt priset, fler modeller som fristående), inbyggd ångugn (dyr, onödig pryl, använder bambuångkokare i woken istället), infälld diskmedelspump (tar plats, onödig, handdiskar inte så ofta), inbyggd nedfälld våg i köksbänk (tar plats från arbetsbänken, lika enkelt och billigare att lyfta fram ur lådan), egen utdragbar handdusch (behövs inte, har stor diskho där plåtar får plats)

Även avfallshink med hål i skivan stod på min lista, men som vi skippat. Istället har vi detta avfallssystem,
http://www.blancosverige.com/product.asp?ID=217
monterat vid köksön högst upp med lådfront på. Bara dra ut lådan och skrapa ner allt avfall. Utmordentligt enkelt och bra. Den främsta lådan har vi sopor i, den bakersta använder vi för pantflaskor, Finns också en liten, liten låda perfekt för använda batterier. Under diskbänken mittemot köksön har vi en mer traditionell avfallslösning monterad på golvet i skåpet som man drar ut. Den har två stora lådor, den första för sopor och den andra för tidningar.

Oj, detta blev långt. ;) Det bästa är dock att vi har två sophållare, en i köksön och en i andra bänken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.