Vi ska sätta kakel i vårat kök och jag står inför två val..

Själva kaklet är valt och det är det klassiska vita fasade kaklet som man ser i var och varannans kök men om det ska vara halvmatt eller högblankt kakel är den stora frågan.

Köket är ett lantkök och inredningen är ikeas Lidingökök bänkskivorna är granit och golvet kommer att betsas mörkt mörkt brunt. Allt annat kommer att gå i vitt.

Kaklet kommer att täcka en stor väg ca 5 kvm och där kommer det inte att sitta några skåp eller hyllor endast köksfläkten.

Pratade med kakelmannen och han sa att 1920-tals hus hade det vita högblanka för de hade inte tekniken att göra det matta. Men själv kan jag tycka att det högblanka ser för "blaffigt" ut iaf på stora ytor och nackdelen ska tydligen vara att allt syns på det tex minsta fingeravtryck.

Vad tycker ni? halvmatt eller högblankt?

Någon som har detta kakel och kan berätta för och nackdelar med matt och blankt kakel.
 
Vi bor i ett hus som är byggt 1912. Mer moderna kakel kändes därför inte bra när vi testade. Kändes som att vi behövde ett kakel som inte var för perfekt och rätlinjigt om ni förstår vad jag menar. Fastnade till sist för Höganäs "Pombalino", den vita varianten. Blanka plattor med vågig yta. Blev skitsnyggt ihop med IKEAS Lidingö-luckor. Jag röstar därför "blankt."..fniss
 
Vi har också Lidingö från IKEA och valde ett kakel som finns på COOP, det heter Millenium 75x150, fasade kanter. Just nu på rea för 189:-/kvm.

Bilder finns här http://mattematikfamiljeng.spaces.live.com/

Kjell G
 
eller så åker ni til en kakelbutik och kollar vad dom har där.... så har vi gjort när vi köpt kakel och klinker
 
Kjell_G: Det kaklet har jag tittat på men det är för liten platta för min stora vägg det skulle bli för plottrigt. annars är det fint.

pitufina: Haha du ska veta att jag nog har kollat på kakel överallt men jag kan bara inte bestämma mig.

Just nu lutar det åt blankt kakel då jag fått med mig en matt platta hem och den ser nästan smutsig ut bara man tar på den.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.