F
Fraggelbaerget: Hejsan Jonas Ett litet tips är att kolla med sotarmästaren eller brandkåren. Om det är någon som borde känna till vad dom funkar så är det väl någon av dom. Kolla för säkerhets skull även med ditt försäkringsbolag innan du sätter igång. Dom har ju ibland lite egna tolkningar av regler och så. /Valle
3 svar · 21,4k läst
·
F
Farzan: Det finns en del trådar om det i avdelningen Ventilation - kolla t ex den här: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/48935-imkanal-genom-yttervaegg.html
1 svar · 7,0k läst
F
Farzan: [citat] Så tycker jag att det har varit med de flesta kantiga hoar jag har sett...t ex Blanco-hoarna som vi har i alla pentryn på mitt jobb. De har ett litet fall men inte tillräckligt, det blir snuskigt i hörnen hela tiden. Men utgångspunkten för tråden är väl att man VILL ha en kantig ho, inte om de är bra eller inte...
15 svar · 19,4k läst
·
S
sponken: Är det någon som vet om Electrolux kommer med ersättare snart. Tretti.se och Siba har inte längre kvar den i sortimentet. (bara några i vitt kvar)
30 svar · 9,3k läst
P
pope70: Är det nån som vet om Epoc kommer till alla Elgiganten eller är det bara Göteborg och Bromma??
5 svar · 8,4k läst
D
Doctool: Stiligt. Vad har Du/Ni för golv?
8 svar · 7,5k läst
·
W
wiknil: Japp. Funkar ganska bra det med. Men direkt under diskmaskinen behövs ett bättre skydd. Men under alla bänkar är det en fördel och runt vasken. Gurun Timell tipsade om detta redan 03.
14 svar · 16,0k läst
B
Bullmamman: Jag har sedan en månad en SMEG 90 cm med glaskeramikhäll (ej induktion) och två ugnar. Betalade knappt 17000 för den hos ELON och fick 40 månaders garanti. Motsvarande spis med induktionshäll hade kostat nästan det dubbla så det var ett enkelt val för mig. Fördelar: Stor arbetsyta på hällen. Två ugnar är super, den lilla räcker för en liten gratängform eller en avlång sockerkaka
1 svar · 7,0k läst
L
LindaW: En inbyggnadsugn har ju en vanlig anslutning till enfas stickkontakt som vilken diskmaskin eller sådan apparat som helst. Trefas gäller fristående spis,..... om du nu inte har någon special special modell.....
15 svar · 22,3k läst
L
LindaW: Hmmmm, tre piggar i rad brukar betyra en 230V spis. Du kan välja hur du kopplar den, men den ska kopplas fas-nolla. Det finns 400V spisar med kontakt för 3 fas och då är kontakten med ett platt stift i mitten och tre stift runt om. Ordinarie så är svenska spisar för svensk marknad 400V trefas......men det finns även 230V enfas. Kolla kopplingsschemat på spisen. Elektrikern fixar det hur
2 svar · 4,6k läst
B
BAS: Dlåter som om en 6 mm armerad gipsskiva skulle kunna hjälpa. Fäst den väl med både skruv och lim.
2 svar · 5,8k läst
A
anemon66: såg fel Ella.. :rolleyes: är inget bakom spisen än, men kommer att bli mdf. men med en glasskiva framför, annars blir det svårt att hålla rent..
6 svar · 5,7k läst
·
H
heba: Tack för era svar!
6 svar · 7,4k läst
P
Anonymiserad 48234: Tack för svaren! Den luckan vi allra helst vill ha finns hos Ballingslöv men kan genom kontakter få bra pris på SweNova så det lutar åt dem ändå. Visserligen har IKEA en lucka som liknar den på Ballingslöv, men vi vill inte ha IKEA.
3 svar · 16,2k läst
I
ipppe: det finns ju en speciell våtrumsskiva för att slänga upp i badrum nu... http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=38902 lite billigare än minerit men ändå ganska dyr...
8 svar · 11,3k läst
L
leoj: Du behöver antagligen en alliance-fläkt från Cylinda eller Franke som kan samarbeta med din centralfläkt. Bor också i radhus och har precis satt in en sådan. Alternativet är väl en fläkt utan motor men då måste du kanske montera en separat styrning till centralfläkten för övrig ventilation. Nackdelen med detta är förmodligen taskigt sug vid matlagningen.
1 svar · 3,2k läst
FredrikR
FredrikR: Hehe låter trevligt, hoppas de dyker upp lite bilder på renoveringen. Själv är jag nära att få in vatten i köket igen, efter snart en månad utan.. :)
1 svar · 2,8k läst
B
Baxman: Ja, våran bänkskiva blev dyr pga aluminiumlisten (3*40mm) samt en dyr underlimmad ho (ca 9000kr). Vi har ca 9,5 meter bänkskiva och priset blev 36000kr. Jag skulle gissa att meterpriset för själva laminatskivan är ca 2000kr/meter. Man kan välja att ha laminat på kanterna också, det lär vara mycket billigare än aluminiumlist. Vi är väldigt nöjda med laminatskivan, mycket enkel att
3 svar · 6,0k läst
F
Fran: Vi har valt att bara ha en stor arbetsö - dvs ingen spis o inget vatten. Har spisen vänd mot väggen, bredvid den en arbetsyta och sedan kommer slasken. Köksön (160x120) är parallell med spis o vatten - 125cm emellan - och funkar som sagt som arbetsyta, frukostplats m.m. Vi är väldigt nöjda med att inte ha spis o fläkt på köksön - usch, tänk vilket matos och vad det kan skvätta
3 svar · 3,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag är en omvänd före detta köksöhatare. Köksö på fel ställe är gräsligt, på rätt plats underbart. Det måste vara mycket luft och rymd runt en köksö, inträngd nära en vägg gör den ingen glad. Köksön måste också ligga nära köksbänk, gärna parallellt, för att fungera optimalt. Som många andra här har skrivit så används även våran köksö till det mesta. Oerhört
22 svar · 14,0k läst
Z
zachris: Jag har pratat med Siemens och det gick att köpa en sats med nya dysor för "svensk gasol" istället för naturgas. Blev säkert dyrare än att köpa via "Söderkyl" eller liknande, men känns tryggare att köpa från tillverkaren.
4 svar · 9,0k läst
L
Laban123: Hej ! Skulle behöva lite support från Er ! Har idag ett nytt kök från Marbodal med en köksö med 40mm svart diabasskiva (typ granit). Har funderingar på att bygga på denna köksö med en barskiva på Z-konsoler. typ liknande denna http://www.myresjokok.se/filearchive/1/1342/bardisk_9.jpg Nu har inte Marbodal någon lösning på detta och jag har ju dessutom en stenskiva idag och vill ju
0 svar · 4,1k läst
P-plats
P-plats: Ska hänga två väggskåp på vägg som är av spånskiva och inte uppreglad för ändamålet bakom. Ska jag köra en grövre skruv direkt eller använda nån typ av plugg? Det är vitrinskåp som är 30cm breda samt 70cm höga...
0 svar · 3,7k läst
K
knyttet: Någon som beställt från dem? Fungerade de bra? Höll de leveranser osv?
0 svar · 2,9k läst
H
husägare: vår diskbänk är 345 cm lång, 61 djup och 4cm hög. Har 5 cm uppvikt bakkant. Hål för blandare och häll samt två hoar (40*40 samt 29*40) Den är färdiglimmad när den levereras. Betalar 15000kr för den. (Isakssons plåt i Borlänge)
17 svar · 18,3k läst
zno
zno: Det brukar framgå av installationsanvisningarna för fläkten eftersom det beror på fläktens upptagningsförmåga. 650mm över bänkskivan brukar vara ett vanligt mått. Angående bredden så skulle jag säga 10-15cm bredare än hällen, men det är knappast vetenskapligt beräknat ;) (och beror även på fläktens utformning).
1 svar · 4,3k läst
M
Mellanbarn: [citat] Det ante mig att jag inte hade alla fakta i målet. Man lär sig. :-) Men oavsett slipning är det väl i grund och botten samma material? Visst, det finns olika varianter på betong men i grunden är det ett poröst material som utan ytbehandling blir fläckigt. Eller är kakelfog inte en variant på betong? Blev kanske lite utanför ämnet...
8 svar · 12,0k läst
M
mazz: Hej Vi kan inte riktigt bestämma oss vad vi ska ha på väggarna i vårt nya kök. Köket är ett vitt Myresjökök med ramlucka. Bänkskivor är mörkgrå virrvarr med ekkant fram. Golvet är ek-skeppsgolv. Köet är ett l-format kök med köksö och spishällen på en egen vägg (blir som u-kök fast med dörröppning som bryter. krångelförklaring?) Då återstår väggar över diskho och
0 svar · 4,5k läst
L
lillsnipan: Jag röstar på granit! Otroligt snyggt, men dyrt!
4 svar · 4,9k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: [citat] Precis, de har inga 30 breda lådfronter. Däremot finns det 30 breda skåp med utdragsförvaring.
2 svar · 11,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.