Kök
gibbster: Jag ska beställa en kompakt laminat skiva men det är en komplicerad utformning av skivan som måste göras så att beställa en skiva som stämmer in på millimetern kommer bli otroligt svårt så därför är jag intreserad av att veta om man kan göra egna justeringar på plats?! Som att såga ur för spishäll och även möjligtvis såga/slipa av bakkanten något eftersom väggarna är inte
feffemannen: Aha! Ska ta en sväng förbi Ikea då. Tack för svaren!
gromit42x: Tydligen skall det gå att göra lådorna på det sättet. Åtminstone hos kvänum. Gissar att det sitter en träram invändigt. Anledningen till att dom översta lådorna är halva bredden är att det knyter ihop underdel med överskåpen lite bättre. Sen vill vi gärna ha fler smålådor för att skilja på olika sorters bestick mm. Och då vi skall förvara just bestick i dom så gör det
johan77: Du kan låta fixet sitta kvar, men jämna till det med t ex husfix. Annars blir underlaget lite för ojämt för 5 x 5 mosaik.
mycke_nu: Återigen tack för tipsen! När jag bodde i New Jersey och Virginia i USA fanns det IKEA runt knuten (well, sort of), men här på Gotland är det värre..:(
impossible: Hej! Är det någon som känner till om Ikeas lådinredning passar Marbodal? Det jag vet är att Ikeas tjocklek på stommen är 18 mm och Marbodals mäter 16 mm. //Impossible
malinwi: Hej, undrar om det kan gå att även på de prefabhus som inte har flexibla planlösningar byta plats på ett kök o ett sovrum exempelvis?? Eftersom ex. Smålandsvillan och Älvsbyhus levereras på krypgrund borde man ju kunna placera ett kök med avlopp o ventilation var man vill i huskroppen?? Eller är det så att rören ligger inkapslade i golvet redan från fabrik?? Detta förutsätter ju
halloy: Fast det är inte dom jag tänker på utan dom som hänger över köksbordet, som är droppformade.
brellan: Ville bara säga att jag hittat min 70mm pärlspont mdf. Den fanns på Cheapy i stan brevid!!! Ibland behöver man ej gå över ån för att få vatten.....
Martin_Blomberg: Kolla denna http://www.byggahus.se/bygga/byggvarorutomlands.htm http://www.polenshopping.se/ Alternativt att du tar en resa mitt i veckan med färjan från Stockholm till Tallin och där på plats kollar in byggvaruhusen. Resa mitt i veckan kostar typ 100-200 kr tur retur.
Gustav&Ådi: [citat] Jag har beställt ett kök i kastanjutförande menar du att det är mycket problem med kajsas kök, vi har handlat med en återförsäljare i helsingborg mycket bra att ha och göra med.Vi ska inte ha köket förrän till sommaren
Consensus: Det där kan jag säga är en ren lattjolajban-apparat. Är man intresserad av espresso så får man bara ett litet helvete när man inser vilken sörja den brygger och sen ska ersätta en integrerad maskin med en riktig. Men vill man ha ett stajlat kök, utan intresse av att få bra espresso, ja då kan det vara intressant. Steg ett är att läsa på om kaffemaskiner, tex på
Farzan: Kolla också installationsanvisningarna till den häll du ska ha. De kan ha litet olika krav - en skiva nere i stommen på ett visst miniavstånd, en ventilationsspringa med viss bredd under bänkskivan och liknande. Det kan kräva att man moddar underskåpet litet.
kamy: På Bauhaus har de bänkskiva i valnöt 3000 x 610 x 40 för 4500:- http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v10/
karevi: Vi håller på att renovera köket i vårt nya hus och är i stort sett klara med tapetseringen och upptäcker då att vi behöver två rullar till av bården vi valt... ringer glatt vår färghandlare för att beställa mer men får då det nedslående beskedet att hela den kollektionen har utgått och allt är slut! Vad gör man???? Jag kollade dessutom upp namn och nummer på bården på
Peter2400: Nu pratas det bara om luckor, det finns det väl säkert kvar någon som vill ha men borde inte problemen med stombredden bli värre om man vill ha lådor istället? Jag hade försökt pruta bort det ingående köket om ni inte är nöjda med det och köpa ett komplett kök där ni hittar något snyggt. Att du skulle märka av någon skillnad i livslängd på stommarna mellan ett Hth kök och ett
halloy: [citat] Självklart. Men detta kök hade skötts minutiöst och dom tidigare ägarna var oerhört stolta över sitt svindyra drömkök och vi (läs jag, maken fick instruktioner om garaget...) fick en lista på vilka rengöringsmedel som jag skulle använda till de olika delarna i köket. Vad gäller dålig lack, bågnande luckor och faner som släppt på överskåpen så ser jag inte riktigt hur
morty81: dörr hålen måste finnas men inga dörrar det är ok.. valv kan även uppstå där om man nu skulle vilja så. Dock så finns avlopp m.m. där i "norra delen" lite väl mkt jobb att flytta det:o kyl/frys får stå efter dörrarna men frågan är om man ska ha nån bänkyta där och skåp... ja ideerna är mnga men kommer inte fram till nåt speciellt:mad:
T&H: [citat] Samma här! Sotaren ansåg inte att det var några problem så länge skruvarna inte angräsnade till kanalen för öppna spisen, som är den enda kanalen jag har heta rökgaser igenom. Han trodde inte heller att vibrationer från borrmaskien skulle kunna kunna fortplantas på så sätt att orsaka sprickor i rökkanalen.
Flimmra: Här kommer bilden, men allt kakel är inte borta på denna men här ser man i alla fall vad som finns bakom:) Så hur gör jag efter detta:)
johan77: Du behöver krafsa ur åtminstone halva fogdjupet för att den nya ska sitta. Ett jäkla jobb. Om du inte är superförtjust i det nuvarande kaklet så hade jag övervägt att banka ner det gamla kaklet och sätta nytt.
Henri: Jag fick bort mina fastlimmade bänkskivor med en del våld. Nämligen genom att med en hammare och en brädbit, underifrån banka loss skivorna. Brädbiten, som jag flyttade runt, höll jag tätt intill stommarnas olika insidor. Stommarna höll dessbättre för den ganska stora påfrestningen. Vis av skadan kommer jag att i stället skruva fast de nya bänkskivorna.
dadgom: Ni kanske skulle ha haft någon slags "push-open" funktion? Går väl att få tag på lite här och där...
Fraggelbaerget: Japp, bara att ta fram verktygen. Men tänk på att lite beroende på hur stor "låda" du har ovanför burkarna så kan det löna sig att satsa på bra burkar. Om du ex. sänkt taket med ex. 10 cm så har du i princip gjort en jäkligt stor baslåda, utnyttja det så får du fett ljud till fredagsmiddagen.
ipppe: Var in på Onoff och provade dom billiga Appliance modellerna och kan bara säga att det var ett JEKLA liv... Jämfört med Elgigantens billiga modeller av UPO som ser typ likadana ut, så är UPO betydligt tystare... Och lite billigare om man ska ha modellen med böjd glas... Själv funderar vi på UPO, dom ser riktigt bra och till ett bra pris... Inte så farligt högljudda heller... mvh
Miles: Jag vet inte riktigt vad jag har för kakel/klinker/sten men det är en matt yta som det lätt syns fläckar på från vatten m.m. Kaklet är mörkgrått och ska få vita fogar. Ser att man gärna får impregnera allt efter fogningen (även fogarna då) och undrar om det är någon som har erfarenhet av: # KLINKER & STEN IMPREGNERING ... eller: # STONE BRITE ... från
Tommyboy: Finns en butik i Lidköping och priset ligger mellan Ikea och Marbodal. Känns som man för mer för pengarna än hos Marbodal. Luckkvaliten är helt ok och jag har för mig att de tillverkas i Ungern.
Fraggelbaerget: Hej Danne Kolla in www.beslagdesign.se dom har inte det billigaste med väldigt mycket. /Valle
Fraggelbaerget: Hejsan Jonas Ett litet tips är att kolla med sotarmästaren eller brandkåren. Om det är någon som borde känna till vad dom funkar så är det väl någon av dom. Kolla för säkerhets skull även med ditt försäkringsbolag innan du sätter igång. Dom har ju ibland lite egna tolkningar av regler och så. /Valle
Farzan: Det finns en del trådar om det i avdelningen Ventilation - kolla t ex den här: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/48935-imkanal-genom-yttervaegg.html