7 427 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Högskåp med 3 vitvaror
Hej,
Jag har precis börjat spåna på en ombyggnad av mitt kök. Det handlar om en etta där jag bor ensam - litet hushåll - "liten" matlagning.. Jag har fått en idé om att i ett högskåp montera diskmaskin-ugn-micro staplat "på varandra". Det handlar i sådana fall om format bänkdiskmaskin. Nu klurar jag på om detta är möjligt? Någon som har sett högskåp som skulle klara av denna konstruktion? (Jag undviker av ekonomiska skäl helst Puustelli, Kvänum osv
)
Diskmaskinen i länken ovan är 45 cm hög. Har sett att det finns "kompaktugnar" i samma höjd, några nackdelar med detta mindre format? (som sagt, en etta, alltså enpersonshushåll just nu, och jag räknar med att framtida köpare också är ensamstående).
Någon som känner till ett företag som har en nedladdningsbar köksplanerare som fungerar i Mac?
Jag har precis börjat spåna på en ombyggnad av mitt kök. Det handlar om en etta där jag bor ensam - litet hushåll - "liten" matlagning.. Jag har fått en idé om att i ett högskåp montera diskmaskin-ugn-micro staplat "på varandra". Det handlar i sådana fall om format bänkdiskmaskin. Nu klurar jag på om detta är möjligt? Någon som har sett högskåp som skulle klara av denna konstruktion? (Jag undviker av ekonomiska skäl helst Puustelli, Kvänum osv
Diskmaskinen i länken ovan är 45 cm hög. Har sett att det finns "kompaktugnar" i samma höjd, några nackdelar med detta mindre format? (som sagt, en etta, alltså enpersonshushåll just nu, och jag räknar med att framtida köpare också är ensamstående).
Någon som känner till ett företag som har en nedladdningsbar köksplanerare som fungerar i Mac?
Om du staplar så här mycket funktioner i höjdled kommer det alltid att bli någon eller några saker som är i helt fel höjd. Att ta ut en långpanna ur ugnen och ha den nästan ovanför huvudet är inget kul. Inte heller att sitta på knä på golvet för att plocka ur diskmaskinen.
Jag resonerade så här: vi plockar ur diskmaskinen minst 25 gånger för varje gång vi tar ut något ur ugnen. Så diskmaskinen ska vara på perfekt arbetshöjd. Ugnen får bli en kompromiss - dvs det är en konventionell ugn under spisen.
Jag resonerade så här: vi plockar ur diskmaskinen minst 25 gånger för varje gång vi tar ut något ur ugnen. Så diskmaskinen ska vara på perfekt arbetshöjd. Ugnen får bli en kompromiss - dvs det är en konventionell ugn under spisen.
Medlem
· Västra Götalands län
· 9 inlägg
Jag har precis fått en sådan ugn (Ikea/Whirlpool i rostfritt) levererad men inte hunnit montera den än. Har faktiskt inte ens el framdraget än på några dagar så den är inte testad än. Min tanke är i alla fall:
Det är en mikrovågsugn.
Jag använder vanlig ugn sällan
Jag bakar aldrig
+_________________________
Det räcker gott och väl med en kombinerad mikro/ugn.
Insidan ser ut som en större mikrovågsugn så om du ofta bakar extremt höga bröd så kanske det är en dålig idé. Om inte är det ett fantastiskt sätt att spara plats.
Den här är det jag kommer ha:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123757
Det är en mikrovågsugn.
Jag använder vanlig ugn sällan
Jag bakar aldrig
+_________________________
Det räcker gott och väl med en kombinerad mikro/ugn.
Insidan ser ut som en större mikrovågsugn så om du ofta bakar extremt höga bröd så kanske det är en dålig idé. Om inte är det ett fantastiskt sätt att spara plats.
Den här är det jag kommer ha:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123757
Tack för era svar! Jag var på Kvik igår och rekade lite. Har blivit mer intresserad av kombiugn, det verkar passa mina behov bra (dvs - så länge man inte är barnfamilj eller gourmeter så har man inte behov av stor ugn eller delat micro/ugn, om ni ursäktar att jag generaliserar lite).
Diskmaskinen skulle i sådana fall hamna ca 50 cm från golvet, ugnen 95 cm från golvet (fast det blir en sockel längst ner också, väl?). Det tycker jag känns rimligt. Önskemålet nu hade varit en kombiugn med sidoöppnad vänsterhängd dörr, men det verkar inte ha kommit ut på marknaden än..
Lemmiwinks, och andra som har ugnen, berätta gärna hur Ikeas kombiugn fungerar och står sig i längden!
Diskmaskinen skulle i sådana fall hamna ca 50 cm från golvet, ugnen 95 cm från golvet (fast det blir en sockel längst ner också, väl?). Det tycker jag känns rimligt. Önskemålet nu hade varit en kombiugn med sidoöppnad vänsterhängd dörr, men det verkar inte ha kommit ut på marknaden än..
Lemmiwinks, och andra som har ugnen, berätta gärna hur Ikeas kombiugn fungerar och står sig i längden!
Har du diskmaskinen 50 cm från golvet innebär det att du för böja dig för att plocka i och ur. Behöver du in och rota i maskinen (tömma silen eller plocka upp nåt som ramlat) måste du lägga dig på knä. Prova med någonting och fundera om det är värt det.aleica skrev:
Vi har en kombiugn från Siemens. Vi är mkt nöjda. Den har mer avancerade ugnsfunktioner än den vanliga ugnen (också från Siemens). Jag tycker att det är en ganska stor volym i kombimikron, 42 liter, vilket mer än väl räcker till för både höga bröd, stekar och annat. Inuti ser den ut som en vanlig ugn, dvs med galler. Mikron är också jättebra. 5 effektlägen och viktautomatik när man vill tina eller laga mat. Jag skulle definitivt satsa på en sådan kombimikro om jag hade lite plats. Enda nackdelen är att mikron är upptagen medans man använder ugnen.
Medlem
· Västra Götalands län
· 9 inlägg
Whirlpool/Ikeas kombinationsugnar är på 40 liter, och de vanliga inbyggnadsugnarna från samma ställe är 52 liter, alltså endast 30% större. I MITT fall ställde jag mig frågan om jag någon gång använt hela ugnens volym och nej, det händer ju inte varje år. 
Är man en barnfamilj är det antagligen inget alternativ men mindre hushåll för 1-2 personer bör klara sig utan problem.
Är man en barnfamilj är det antagligen inget alternativ men mindre hushåll för 1-2 personer bör klara sig utan problem.
Vi har en kombiugn från Electrolux, EOK8837, som vi just har börjat använda och så långt känns den väldigt bra. Den har micro, varmluft och grill. Volymen hittar jag ingen uppgift om just nu men höjden på fronten är 388 mm. Visst är den mindre (lägre) inuti än en vanlig ugn men det enda som vi kan komma på att vi någonsin har gjort i en ugn och inte skulle få plats med i den här är att helsteka en kalkon eller griljera en mycket stor julskinka. Bådadera gör vi max en gång om året - ett hushåll som får plats i en etta gör det gissningsvis aldrig.
Luckan öppnas framåt-nedåt som på en vanlig ugn men sticker inte ut lika långt eftersom ugnen är lägre. Med tanke på risken att bränna armarna på luckan kan den alltså monteras litet högre än en fullstor icke-sidohängd ugn men inte lika högt som en vanlig micro.
Luckan öppnas framåt-nedåt som på en vanlig ugn men sticker inte ut lika långt eftersom ugnen är lägre. Med tanke på risken att bränna armarna på luckan kan den alltså monteras litet högre än en fullstor icke-sidohängd ugn men inte lika högt som en vanlig micro.
Läge att tipsa om denna lite udda lösning igen kanske?http://www.candyhoover.fi/svezia/novita/trio/index1.htm
Enligt en kollega till mig är den mycket vanligare ute i Europa (typ Italien) än här i Sverige.
Enligt en kollega till mig är den mycket vanligare ute i Europa (typ Italien) än här i Sverige.
Klicka här för att svara