15 272 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Golv under diskbänk??
Hur bör man göra med golvet under diskbänken?
Hade tänkt lägga parket golv men om det börja läcka under diskbänken kommer det ju ej att märkas innan hela golvet börjar flyta.
Hur brukar man göra?
Bäst skulle ju vara med uppvikt plastmatta, men inte så snygt.
Finns det något krav på droppskydd som man har tex under diskmaskin?
Hade tänkt lägga parket golv men om det börja läcka under diskbänken kommer det ju ej att märkas innan hela golvet börjar flyta.
Hur brukar man göra?
Bäst skulle ju vara med uppvikt plastmatta, men inte så snygt.
Finns det något krav på droppskydd som man har tex under diskmaskin?
Hej!
Där du köpte diskmaskinen kan du också köpa ett plastskydd att ställa maskinen på. En del försäkringsbolag ställer krav på sådant skydd. Dock inte alla. Se till att du inte har kopplingar under diskbänksskåpets golv. Använd helt golv i skåpet och låt rören gå hela in i skåpet. Inget fack bakom skåpet alltså.
Där du köpte diskmaskinen kan du också köpa ett plastskydd att ställa maskinen på. En del försäkringsbolag ställer krav på sådant skydd. Dock inte alla. Se till att du inte har kopplingar under diskbänksskåpets golv. Använd helt golv i skåpet och låt rören gå hela in i skåpet. Inget fack bakom skåpet alltså.
Vatten ledningarna kommer upp ur golvet, men man borde ju kunna täta runt rören i botten på skåpet så att eventuelt lägage hamnar i skåpet.
Man har alltså inte ett fack bakom skåpet som tidigare.
På detta vis borde man ju slippa framtida problem med möss i skåpet också!
Man har alltså inte ett fack bakom skåpet som tidigare.
På detta vis borde man ju slippa framtida problem med möss i skåpet också!
Vi har i alla våra skåp där vattenledningar går upp en aluminiumplåt med uppvikta kanter som ligger på botten av skåpet. Runt rören är det tätat och skulle det bli en läcka så rinner vattnet ut och skåpet blir inte vattenskadat.
kolla på:eddie skrev:Hur bör man göra med golvet under diskbänken?
Hade tänkt lägga parket golv men om det börja läcka under diskbänken kommer det ju ej att märkas innan hela golvet börjar flyta.
Hur brukar man göra?
Bäst skulle ju vara med uppvikt plastmatta, men inte så snygt.
Finns det något krav på droppskydd som man har tex under diskmaskin?
http://www.vattensakra.nu/
Om köket står kvar..
klicka på diskbänksinsats.
Om du har rivit ut köket..
klicka på Golvskydd.
Har varit på diverse informationsmöten hos alla de stora försäkringsbolagen, och de verkar tycka att detta är vettiga grejer. Själv har jag lagt in en diskbänksinsats hemma. Det fungerar mycket bra. Det blev mer lättstädat och man fick större yta tillgänglig under diskbänken.
F ö, verkar alla de stora försäkringsbolagen på att justera självrisken rejält uppåt om du inte har skyddat ditt kök mot vattenskador på ett fackmannamässigt sätt.
MvH
Bobbo
(jobbar en hel del med att speca upp renoveringar o.dyl)
Hemmakatten...Hemmakatten skrev:
Får jag gissa... Du har ett Ballingslöv kök ? (Eller ett annat från samma koncern)
Om det är så, har dom ändrat designen på aluminiumplåten ännu ?
Den dom hade i början var så knottrig/mönstrad så att det var i stort sätt omöjligt att göra rent i diskbänksskåpen.
MvH
BoBBo
Klicka här för att svara