5 425 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Ikeas bänkskiva numerär i hörn?
Vi har idag en urful bänksskiva i köket och vill byta till något annat för en hyfsat billig penning. Ikeas bänkskiva numerär med aluminiumfärgad kantlist tycker jag ser trevlig ut (åtminstone på bild, har inte varit till Ikea än) och gör inte för stort hål i plånboken. Men hur gör man med kantlisten i ett hörn där två skivor ska mötas i så fall? Någon som vet?
Vet inte om jag riktigt förstår frågan, men du anger själv var du vill ha "alu"-listen så där skivorna ska mötas har du naturligtvis ingen. Du vill dessutom inte ha den där "alu-"listen på någon annan kant som inte syns då den är dyrare per löpmeter än själva skivan.
Jag har som sagt inte sett skivan på riktigt så jag har utgått ifrån att alulisten redan sitter på när man köper skivan. Därav frågan om hur man gör i ett hörn, där ju en långsida möter en kortsida. Kortsidan kan man ju kapa enkelt men om listen sitter färdigt på långsidan kanske det inte är så lätt att få till det snyggt om man ska ta bort en del av listen. Men om man själv väljer var alulisten ska sitta helt och hållet så är det förstås inga problem.
Medlem
· Västra Götalands län
· 9 inlägg
Du kan få bänkskivor sågade som du vill. Antar att detta rör både de i massivt trä och "Numerär". De av sten kan man också få sågade men i begränsat antal varianter.
Säger du att du vill ha en "skräddarsydd" skiva kan man få dem att såga den på fabrik och göra infästningar till den så det passar perfekt ihop. Så gjorde jag och för att få både en rät vinkel, rundade hörn med valfri radie och fasat kant på den sidan av bänkskivan som är ovansidan.
Säger du att du vill ha en "skräddarsydd" skiva kan man få dem att såga den på fabrik och göra infästningar till den så det passar perfekt ihop. Så gjorde jag och för att få både en rät vinkel, rundade hörn med valfri radie och fasat kant på den sidan av bänkskivan som är ovansidan.
Klicka här för att svara