Har hört att vid montering av gashäll över inbyggnadsugn ska ugnen ha ventilationsfläkt och att det måste vara en luftöppning på minst 5cm under gashällen. Vidare bör en avskiljare av eldfast material placeras mellan gashällen och ugnen, för att skydda ugnen. Stämmer detta? Någon som vet?

Mvh
xabxab

Jag har för mig jag läst något liknande, men ingen montör nämnde det eller kände till det då de satte in grejerna. Det blir ju en luftspalt (dock ej 5 cm) mellan ugn och häll, det är ju inte direktkontakt precis. Vår ugn har inbyggd kylning, vet inte om det är för att den har pyrolys, men den värmer inte skåpen runt omkring nämnvärt.

Det beror säkert på vilken häll och vilken inbyggnadsugn det är. Har du samma tillverkare för både ugn och häll så borde ju tillverkaren kunna säga om deras prylar är kompatibla för montage intill varandra. Är det olika tillverkare kan det vara svårare. I vårt fall hade vi Gorenje till både gashäll och el-inbyggnadasugn, men jag tyckte det var svårt att få ett konkret svar från dem i alla fall. Det slutade med att vi satte ugnen i ett annat skåp för att vara på den säkra sidan
http://flickr.com/photos/9638561@N08/1970467002/
Så här i efterhand tolkar jag informationen i de medföljande beskrivningarna som att det förmodligen hade gått att montera dem intill varandra ändå, men för oss funkar den nuvarande planlösnignen alldeles utmärkt, så det finns ingen anledning till ånger :-)
Jag vet inte om det är ugnen eller hällen som behöver skyddas. Direkt under hällen har vi nu monterat en låda där vi förvarar skärbrädor och lite annat, och jag har inte upplevt det blir speciellt varmt, även om vi förstås inte fyller den så att något ligger emot själva hällen. Lådan är lite grundare än vanliga lådor för att få plats med gaskopplingen som sticker några cm under hällen i bakkanten. Det kanske är det som är den egentliga orsaken till kraven på avstånd?

Har pratat med Siemens. Var oerhört svårt att få konkreta svar. Verkar som dem själva inte vet vad som gäller. Först fick jag till svar att det är ovanligt att man vill ha gashällar ovanpå elugnar. När jag då påpekade att deras försäljare talade om att deras elugnar gjorts om just för att passa deras gashällar i inbyggnadsmått för att detta har blivit så populärt blev det tyst. Det ända svar jag fick var att det som står i monteringsanvisningen skall följas för att garantin skall gälla. (Dock visste dem själva inte vad som stod i deras egna monteringsanvisningar, utan var tvugna att fråga mig om detta). När jag då sa att det finns inte ett enda bänskåp för inbyggnadsugn som har en luftspalt på 5cm blev det tyst igen. Hänvisning till monteringsanvisningen kom som svar igen i brist på annat att säga från deras sida.

Märkligt att tillverkarna själva inte vet vad som gäller för deras egna produkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.