Som synes så har vi ett minst sagt krångligt kök att planera i ett putshus från -38.
Att öppna upp planlösningen är inget alternativ, att sätta igen öppningar är heller inget alternativ.
Gränsar till balkong.
Den lilla dörren närmast fönster är ett ordentligt skafferi.
Än så länge är vi bara två som nyttjar köket.
45cm diskmaskin till vänster om diskhon. Heltäckande diskbänk med 2 hoar modell större.
Vad kommer vi att störa oss på med denna lösning?
Förslag på alternativ lösning mottages gärna!
Tack för din tid!
//Sussi
Att öppna upp planlösningen är inget alternativ, att sätta igen öppningar är heller inget alternativ.
Gränsar till balkong.
Den lilla dörren närmast fönster är ett ordentligt skafferi.
Än så länge är vi bara två som nyttjar köket.
45cm diskmaskin till vänster om diskhon. Heltäckande diskbänk med 2 hoar modell större.
Vad kommer vi att störa oss på med denna lösning?
Förslag på alternativ lösning mottages gärna!
Tack för din tid!
//Sussi
Delen diskbänk/spis tycker jag är hyggligt väl arrangerad givet att det är så litet som det är.
Dock funderar jag litet på överskåpens bredder - ser att du har valt dem så att de ska matcha med underskåpens bredder, men det gör att du får flera rätt smala överskåp och det tycker jag är mindre praktiskt. Färre men bredare överskåp är mer flexibelt. Kanske värt att fundera litet på funktion kontra estetik där.
Sedan undrar jag litet vad tanken är med den utstickande "tungan" mittemot skafferidörren och dess lilla mellanrum mot fönstret? Kan det inte bli trångt och bökigt däromkring, t ex när man öppnar skafferit?
Dock funderar jag litet på överskåpens bredder - ser att du har valt dem så att de ska matcha med underskåpens bredder, men det gör att du får flera rätt smala överskåp och det tycker jag är mindre praktiskt. Färre men bredare överskåp är mer flexibelt. Kanske värt att fundera litet på funktion kontra estetik där.
Sedan undrar jag litet vad tanken är med den utstickande "tungan" mittemot skafferidörren och dess lilla mellanrum mot fönstret? Kan det inte bli trångt och bökigt däromkring, t ex när man öppnar skafferit?
jag har försökt göra tre olika förslag till dig. Jag antog att det är bäst att ansluta diskho och fläkt där du ritat in det. Egentligen behöver man minst 80 cm mellan spis och diskho, men om det finns en bänkyta bakom spisen så kanske detta kan funka. Så därför gjorde jag en hörnlösning med diskmaskin och ho till vänster.
Överskåpen gjorde jag likadana allihopa, det ger ett bättre helhetsintryck.
Överskåpen gjorde jag likadana allihopa, det ger ett bättre helhetsintryck.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era synpunkter!
Tanken med "tungan" var mer bänkyta utan att bygga för elementet. Hade en föreställning om att man även skulle kunna sitta mellan den och fönstret. Men som Farzan säger så blir det väl trångt där.
Tack för skisserna ms IT-Nisse! Man blir så låst efter ett tag =) Klart skåpen ska fortsätta hela vägen bort till fönstret!
Ska fundera lite till...
//Sussi
Tanken med "tungan" var mer bänkyta utan att bygga för elementet. Hade en föreställning om att man även skulle kunna sitta mellan den och fönstret. Men som Farzan säger så blir det väl trångt där.
Tack för skisserna ms IT-Nisse! Man blir så låst efter ett tag =) Klart skåpen ska fortsätta hela vägen bort till fönstret!
Ska fundera lite till...
//Sussi
Lekte lite med rummet:
1) oaktat ventilationsdragning och ev. för-/nackdelar med spis mitt i köksö (stå runt spisen och umgås/spis separerad från vask)
2) köksö med spis och bänkskåp utbytta mot 90 cm hög kyl respektive frys
3) frukostbord med utsikt och vitrinskåp vända bort från osande spis (modifierat 20 cm djupt vitrin bakom kyl/frys med plats för finglasen/färgade vaser/m.m. som gör sig bra i direkt solljus)
1) oaktat ventilationsdragning och ev. för-/nackdelar med spis mitt i köksö (stå runt spisen och umgås/spis separerad från vask)
2) köksö med spis och bänkskåp utbytta mot 90 cm hög kyl respektive frys
3) frukostbord med utsikt och vitrinskåp vända bort från osande spis (modifierat 20 cm djupt vitrin bakom kyl/frys med plats för finglasen/färgade vaser/m.m. som gör sig bra i direkt solljus)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


