1 320 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur skulle ni ha medlat ut kaklet
Jag har två skåplängor jag skall kakla ovanför
ena är 1198 och andra är 1800.
Kaklet är 300mm, så med 4mm fog så blir ena sidan 1216, vilket ger ett övermått på 18mm
andra sidan blir då 1824, övermått då 24mm.
Övermåttet komemr ju nyttjas till att få bänkskivan att sticka utanför skåpet, men en skillnad på 6mm kommer att synas.
Hur hade ni medlat ut det så att det inte syns?
Gått på 5mm fog på den kortare och bara fått 2 mm skillnad, eller ser man direkt att det skiljer 1mm på fogarna?
/L
ena är 1198 och andra är 1800.
Kaklet är 300mm, så med 4mm fog så blir ena sidan 1216, vilket ger ett övermått på 18mm
andra sidan blir då 1824, övermått då 24mm.
Övermåttet komemr ju nyttjas till att få bänkskivan att sticka utanför skåpet, men en skillnad på 6mm kommer att synas.
Hur hade ni medlat ut det så att det inte syns?
Gått på 5mm fog på den kortare och bara fått 2 mm skillnad, eller ser man direkt att det skiljer 1mm på fogarna?
/L
I normal fallet så kapas alltid kakel i någon ände. Snyggast tycker jag då att det blir om man får halv platta in i ett hörn eller liknande men det är inte säkert det går.
Jag tror inte du lyckas sätta plattorna så exakt så din uträkning går jämt upp.
Sen kan det skilja nån millimeter mellan plattorna oxå. Det brukar sluta med att man får kapa. Det är min erfarenhet iaf. Men du gör rätt i att planera sättningen noga.
Sen kan det skilja nån millimeter mellan plattorna oxå. Det brukar sluta med att man får kapa. Det är min erfarenhet iaf. Men du gör rätt i att planera sättningen noga.
Jo jag har börjat lära mig att inget är exakt inom "bygg"...
Menn det känns fånigt att börja och sluta med en 1/2 platta då sträckan i princip är jämt delbar med plattlängd + fog.
Så frågan är om jag skall försöka få lite bredare fog på ena sida, eller om jag skall ta allt i fogen mot frisidan.
/L
Menn det känns fånigt att börja och sluta med en 1/2 platta då sträckan i princip är jämt delbar med plattlängd + fog.
Så frågan är om jag skall försöka få lite bredare fog på ena sida, eller om jag skall ta allt i fogen mot frisidan.
/L
Grejen med att inte kapa i någon ände då specielt in i ett hörn brukar va svårt då det inte är vanligt att väggarna är 100% raka och då får du konstiga bitar att sätta dit. Men är du säker på att hörnet är rakt är det ju bara att sätta fort och snygga till fogarna så det ser bra ut innan det sitter helt fast.
Nu är dedt ju ett "hörn" mot en frisida, så det är ju rakt och 90 grader utan problem,
så min ursprungsfråga är ju om man ser skilland på 4 eller 5mm fog.
För alternativet annars är ju helt enkelt att ha en bredare fog mot "hörnet" på ena sidan, men det blir ju runt 6mm extra där, och det tror jag man ser och tycker ser fult ut.
/L
så min ursprungsfråga är ju om man ser skilland på 4 eller 5mm fog.
För alternativet annars är ju helt enkelt att ha en bredare fog mot "hörnet" på ena sidan, men det blir ju runt 6mm extra där, och det tror jag man ser och tycker ser fult ut.
/L
Klicka här för att svara